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Hemodynamic response to digitalization in patients with hypertensive cardiovascular disease

Die hämodynamische Wirkung von Digitalis bei Patienten mit arterieller Hypertonie

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Summary

Twenty-eight patients with hypertensive cardiovascular disease (HCD) and incipient myocardial dysfunction underwent hemodynamic studies at rest and during exercise before and 30 minutes after administration of 0.6 mg betamethyl-digoxin intravenously. Measurements were made during right heart catheterization with a balloon-tipped catheter. The hemodynamic changes after administration of digitalis did not demonstrate a consistent and uniform improvement of cardiac performance in all patients with HCD and myocardial dysfunction. When separating 11 patients with previous myocardial infarctions or documented coronary artery disease (CAD) (=Group I) from the remaining 17 subjects without clinical and/or angiographic signs of CAD (=Group II), there were significant differences in the hemodynamic response to digitalis:

In Group I, pulmonary artery wedge pressure (PAWP) after digitalis decreased only slightly and insignificantly from 8.7 to 7.4 mm Hg at rest and from 27.6 to 26.4 mm Hg during steady state exercise. Cardiac output (CO) remained essentially unchanged with a tendency to decrease after digitalis: 5.9 vs. 5.8 L/min at rest and 11.5 vs. 11.1 L/min during exercise.

At rest, even patients of Group II showed only minor decrease of PAWP from 8.8 to 7.2 mm Hg; during exercise these patients demonstrated marked improvement of cardiac performance with a significant decrease of PAWP after digitalis from 27.8 to 22.3 mm Hg (p<0.01). With one exception, there was a more or less pronounced reduction of PAWP after the drug was given. No significant change of CO after digitalis was measured in this group: 6.2 vs. 5.9 L/min at rest and 13.4 vs. 13.5 L/min during exercise.

The different hemodynamic patterns of responders and non-responders to the glycoside will be discussed.

Zusammenfassung

Bei 28 Patienten mit arterieller Hypertonie und beginnender linksventrikulärer Funktionseinschränkung wurde die Hämodynamik in Ruhe und während Ergometerbelastung vor und 30 Minuten nach intravenöser Gabe von 0,6 mg Beta-Methyl-Digoxin untersucht. Mit Hilfe eines Swan-Ganz-Thermistor-Katheters wurden die Füllungsdrücke beider Ventrikel sowie das Herzzeitvolumen bestimmt. Die Änderung dieser Größen nach Digitalis zeigte keine einheitlich günstige Wirkung auf die Hämodynamik der untersuchten Patienten. Bei getrennter Betrachtung von 11 Hypertonikern mit koronarer Herzerkrankung (Gruppe I) und den übrigen 17 Patienten ohne klinische und/oder angiographische Zeichen einer koronaren Herzerkrankung (Gruppe II) ließ sich ein unterschiedliches hämodynamisches Verhalten nach Digitalis nachweisen:

Bei Patienten derGruppe I nahm der durchschnittliche Pulmonalkapillar-druck (PAWP) in Ruhe und während Belastung nur gering und nicht signifikant von 8,7 mm Hg auf 7,4 mm Hg, bzw. von 27,6 mm Hg auf 26,4 mm Hg ab. Das Herzzeitvolumen (HZV) blieb weitgehend unbeeinflußt: Die durchschnittlichen Ruhewerte betrugen 5,9 L/min im Kontrollversuch und 5,8 L/min nach Digitalisierung. Die entsprechenden Belastungswerte unterschieden sich mit durchschnittlich 11,5 L/min gegenüber 11,1 L/min ebenfalls nicht signifikant.

Bei Patienten derGruppe II konnte der Ruhewert des PAWP ebenfalls nur unwesentlich von durchschnittlich 8,8 mm Hg auf 7,2 mm Hg gesenkt werden. Dagegen kam es während Belastung zu einer deutlichen Besserung der linksventrikulären Funktion mit Reduktion des PAWP nach Beta-Methyl-Digoxin von 27,8 mm Hg auf 22,3 mm Hg (p<0,01). Mit einer Ausnahme zeigte der PAWP bei dieser Patientengruppe eine Normalisierungstendenz. Das HZV wurde auch bei Patienten der Gruppe II durch Digitalis nicht signifikant beeinflußt: Die Durchschnittswerte waren vor Digitalis 6,2 L/min (Ruhe) und 13,4 L/min (Belastung), nach Digitalis 5,9 L/min (Ruhe) und 13,5 L/min (Belastung).

Die möglichen Ursachen der unterschiedlichen Digitaliswirkung bei Patienten mit Hypertonie werden diskutiert.

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References

  1. Balcon, R., J. Hoy, E. Sowton, Brit. Heart J.30, 373 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  2. Braunwald, E., J. Ross jr., E. H. Sonnenblick New Engl. J. Med.227, 1012 (1967).

    Google Scholar 

  3. Burkart, F., Schweiz. med. Wschr.101, 229 (1971).

    PubMed  Google Scholar 

  4. Cohn, K., A. Selzer, E. S. Kersh, L. S. Karpmann, N. Goldschlager, Amer. J. Cardiol.35, 461 (1975).

    PubMed  Google Scholar 

  5. Dresdale, D. T., Y. Z. Yuceoglu, R. J. Michtom, M. Schultz, M. Lunger, Amer. J. Cardiol.4, 88 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  6. Forrester, J. S., W. Ganz, G. Diamond, Th. McHugh, D. W. Chonette, H. J. C. Swan, Amer. Heart J.83, 306 (1972).

    PubMed  Google Scholar 

  7. Harvey, R. M., M. I. Ferrer, R. T. Cathcart, J. K. Alexander, Circulation4, 366 (1951).

    PubMed  Google Scholar 

  8. Krayenbuehl, H. P., Contractile function of the left ventricle at rest and during isometric exercise. In: Das chronisch kranke Herz (Stuttgart-New York 1973).

  9. Krayenbühl, H. P., E. Lüthy, Clinical and diagnostic features of incipient cardiac failure. In: Incipient cardiac insufficiency. Symposium of the European Society of Cardiology (Locarno 1970).

  10. Lagerlöf, H., L. Werkö, Acta Cardiol.4, 1 (1949).

    Google Scholar 

  11. Levine, H. J., Circulation46, 423 (1972).

    PubMed  Google Scholar 

  12. Lipp, H., P. Denes, M. Gambetta, L. Resnekov, Chest63, 862 (1973).

    PubMed  Google Scholar 

  13. Mason, D. T., E. Braunwald, J. Clin. Invest.42, 1105 (1963).

    Google Scholar 

  14. Mason, D. T., E. Braunwald, J. Clin. Invest.43, 532 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  15. McKee, P. A., W. P. Castelli, P. M. McNamara, W. B. Kannel, New Engl. J. Med.285, 1441 (1971).

    PubMed  Google Scholar 

  16. Nechwatal, W., E. König, A. Eversmann, K. Saltner, Z. Kardiol.64, 375 (1975).

    PubMed  Google Scholar 

  17. Nechwatal, W., A. Eversmann, P. Bier, E. König, Klin. Wschr. (in press).

  18. Parker, J. O., R. O. West, J. R. Ledwich, S. DiGiorgi, Circulation40, 453 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  19. Rodman, Th., C. A. Gorczyca, B. H. Pastor, Ann. Int. Med.,55, 620 (1961).

    PubMed  Google Scholar 

  20. Roskamm, H., H. Weidemann, B. Meinecke, J. Petersen, H. Reindell, Z. Kreislaufforschg.59, 119 (1970).

    Google Scholar 

  21. Roskamm, H., K. Wink, A. Lesch, J. Skinner, V. Schwendel, E. Lösel, H. Reindell, Z. Kreislaufforschg61, 673 (1972).

    Google Scholar 

  22. Ross, J. jr.,J. H. Gault, D. T. Mason, J. W. Linhart, E. Braunwald, Circulation34, 597 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  23. Ross, J. jr.,J. A. Waldhausen, E. Braunwald, J. Clin. Invest.39, 930 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  24. Ross, J. jr.,E. Braunwald, J. A. Waldausen, J. Clin. Invest.39, 937 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  25. Spann, J. F., R. A. Buccino, E. H. Sonnenblick, E. Braunwald, Circulation34 (Suppl. III), 222 (1966).

    Google Scholar 

  26. Spodick, D. H., Circulation51, 394 (1975).

    PubMed  Google Scholar 

  27. Swan, H. J. C., W. Ganz, J. Forrester, H. Marcus, G. Diamond, D. Chonette, New Engl. J. Med.283, 447 (1970).

    PubMed  Google Scholar 

  28. Varnauskas, E., Scand. J. Clin. Lab. Invest. Suppl. 7 (1955).

  29. Varnauskas, E., Veterans Administration Cooperative Study Group on Antihypertensive Agents, J. Amer. med. Ass.213, 1143 (1970).

    Google Scholar 

  30. Widimsky, J., E. Berglund, R. Malmberg, J. Appl. Physiol.18, 983 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  31. Williams, J. F., E. Braunwald Amer. J. Cardiol.16, 534 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  32. Williams, M. H., L. R. Zohmann, A. C. Ratner, J. Appl. Physiol.13, 417 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  33. Yankopoulos, N. A., Ch. Kawai, E. E. Federici, L. N. Adler, W. H. Abelmann, Amer. Heart J.76, 466 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

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Nechwatal, W., König, E., Kronski, D. et al. Hemodynamic response to digitalization in patients with hypertensive cardiovascular disease. Basic Res Cardiol 71, 553–563 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01909769

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