Summary
The influence of dihydroergotamine on adenosine-induced and reactive vasodilation after long and short periods of coronary artery occlusion was investigated in thoracotomized dogs. Adenosine-induced vasodilation (intracoronary administration) and vasodilation after long periods of coronary artery occlusion (25–35 beats) were similarly influenced, i.e. decreased by the i.v. administration of 10 μg/kg dihydroergotamine. By contrast vasodilation after short periods of coronary artery occlusion (4–7 beats) tended to be increased. This difference in response is thought to arise from two distinct mechanisms of coronary vasodilation after coronary artery occlusion depending on the duration of the occlusion period. The vasodilation after short periods of coronary artery occlusion possibly corresponds to physiological autoregulation. With longer periods of coronary artery occlusion and additional, consecutive mechanism is called into action.
Zusammenfassung
Der Einfluß von Dihydroergotamin auf die adenosin-induzierte und reaktive Koronargefäßerweiterung nach kurzer und langer Okklusionsdauer wurde an thorakotomierten Hunden untersucht.
Wie schon in früheren Versuchen wurden die adenosin-induzierte Gefäßerweiterung (bei intrakoronarer Applikation) und die Gefäßerweiterung nach langer Okklusionsdauer der Koronararterie (25–35 Schläge) gleich beeinflußt, d. h. im Falle von 10 μg/kg Dihydroergotamin i.v. abgeschwächt. Im Gegensatz dazu wurde die Gefäßerweiterung nach kurzer Okklusionsdauer (4–7 Schläge) eher verstärkt. Dieser Unterschied scheint seine Ursache in zwei verschiedenen Mechanismen der Gefäßerweiterung nach Koronarokklusion in Abhängigkeit von der Okklusionsdauer zu haben. Die Gefäßerweiterung nach kurzer Okklusionsdauer stellt möglicherweise ein Korrelat zu der physiologischen Autoregulation dar.
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This work was supported by the „Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung”.
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Raberger, G., Schütz, W., Zimpfer, M. et al. The influence of dihydroergotamine on adenosine-induced and reactive coronary vasodilation. Basic Res Cardiol 71, 645–651 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01906409
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01906409