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The SF-36 questionnaire and its usefulness in population studies: Results of the German Health Interview and Examination Survey 1998

  • Section: International Comparison of Health Determinants
  • Published:
Sozial- und Präventivmedizin

Summary

Objectives

To describe the distribution and the relationships of the SF-36 scales in a representative sample of the German population.

Methods

The German National Health Interview and Examination Survey 1998 comprised 7 124 participants aged 18 to 79 years and included the Short Form 36 Questionnaire (SF-36). The 1998 findings are compared to those of the first normative German SF-36 sample from 1994.

Results

Older people (≥ 65 years) in particular have increased the mean scale values for quality-of-life assessment during the four years. The average of all SF-36 scales increases with the social status of the individual in all age categories. The representative sample shows a more positive subjective assessment of their quality-of-life by East Germans in nearly all scales of SF-36, although they do not have a correspondingly better health status. The intensity of pain and the number of diseases during the preceding year are shown to decrease the life quality scales. Furthermore the General Health scale of SF-36 is correlated with the physicians' consultation.

Conclusion

The instrument to assess quality-of-life can generate useful information for a wide variety of variables. However, future health-related quality-of-life measurements in healthy population should be more sensitive and more differentiating than the SF-36 instruments.

Zusammenfassung

Fragestellung

Die Beschreibung der Verteilung der Skalen des SF-36-Fragebogens in einer repräsentativen Bevölkerungserhebung.

Methoden

Beim deutschen Bundes-Gesundheitssurvey 1998 nahmen 7 124 Probanden im Alter zwischen 18 und 79 Jahren teil. Erstmals wurde der SF-36 (Short Form 36)-Fragebogen eingesetzt. Die Ergebnisse von 1998 werden mit der SF-36-Normstichprobe von 1994 verglichen.

Ergebnisse

Insbesondere für ältere Menschen (≥65 Jahre) sind die mittleren Werte der Lebensqualitätsskalen in den letzten vier Jahren gestiegen. Die Mittelwerte der SF-36-Skalen erhöhen sich ausserdem mit dem Sozialstatus in allen Altersgruppen. Die repräsentative Stichprobe zeigt zudem für fast alle Skalen eine bessere subjektive Einschätzung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei den Ostdeutschen, obwohl sie objektiv gesehen keinen besseren Gesundheitszustand aufzuweisen haben. Die Intensität von Schmerz und die Zahl von Krankheiten im vorangegangenen Jahr verringern die Werte der Lebensqualitätsskalen. Ausserdem besteht ein Zusammenhang zwischen der Inanspruchnahme von ärztlichen Leistungen und der subjektiven Einschätzung der allgemeinen Gesundheit.

Schlussfolgerung

Durch Untersuchung sehr unterschiedlicher Fragestellungen werden die Sinnhaftigkeit und der Informationswert dieses Lebensqualitätsinstruments klar demonstriert. Dennoch müssen die Instrumente zur Messung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität für die gesunde Bevölkerung künftig sensitiver und differenzierter werden als es der SF-36 gegenwärtig zu sein vermag.

Résumé

Objectifs

Décrire la distribution des échelles du questionnaire SF-36 dans une enquête représentatif de la population allemande.

Méthodes

En Allemagne, 7 124 personnes entre 18 et 79 ans ont participé à l'enquête Nationale de Santé 1998 qui incluait pour la première fois le questionnaire SF-36 (Short Form 36). Les résultats de 1998 sont comparés à ceux du premier échantillon standardisé de 1994.

Résultats

Il est démontré que les moyennes des valeurs d'échelles de la qualité de vie ont augmenté en particulier chez les vieilles personnes pendant les quatre années précédentes. De plus les moyennes de toutes les échelles SF-36 augmentent avec le statut social des individus dans toutes les catégories d'âge. Le tirage représentatif montre en outre une estimation subjective de la qualité de vie plus positive pour les Allemands de l'Est en comparaison avec les Allemands de l'Ouest, bien qu'objectivement ils n'aient pas un état de santé supérieur. Il est démontré que l'intensité de la douleur et le nombre de maladies durant l'année précédente diminuent les valeurs des échelles de qualité de vie. De plus, l'estimation générale subjective de la santé est corrélée avec le nombre de visites chez des médecins.

Conclusions

L'nstrument d'évaluation de la qualité de vie peut générer des informations utiles pour toute une série de variables. Cependant les instruments de mesure de la qualité de vie relative à la santé utilisés pour la population en bonne santé devraient à l'avenir devenir plus sensibles et plus pointus que les instruments SF-36.

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Correspondence to Bärbel-Maria Kurth.

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Kurth, BM., Ellert, U. The SF-36 questionnaire and its usefulness in population studies: Results of the German Health Interview and Examination Survey 1998. Soz Präventivmed 47, 266–277 (2002). https://doi.org/10.1007/BF01326408

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01326408

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