Skip to main content
Log in

Transfer of gentamicin to the foetus and the amniotic fluid during a steady state in the mother

Übertritt von Gentamicin zum Foeten und ins Fruchtwasser während einer Dauerinfusion (steady state) bei der Mutter

  • Published:
Archiv für Gynäkologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

  1. 1.

    Gentamicin was administered to 8 and 16 healthy pregnant women during labour by continuous intravenous automatic infusion of 20 mg/h (“low dose group”) and 40 mg/h (“high dose group”) respectively. Maternal serum and amniotic fluid concentrations were repeatedly determined during labour and maternal and cord serum concentrations after delivery.

  2. 2.

    In the maternal serum a steady state between 2.3–3 mcg/ml was obtained in the low dose group and between 4–5 mcg/ml in the high dose group.

  3. 3.

    Depending on individual maternal levels cord serum concentrations reached 1–2 mcg/ml in the low dose group and between 1 and 4.9 mcg/ml in the high dose group.

  4. 4.

    Amniotic fluid concentrations rose slower than those in the cord serum, but exceeded maternal serum concentrations after about 7 hours in the high dosage group. Thereafter the distribution ratios were between 1.2 and 1.48.

  5. 5.

    The intrauterine levels especially in the higher dose group were high enough to inhibit gentamicin-sensitive organisms after a lag time of 4–6 hours.

Zusammenfassung

  1. 1.

    Gentamicin wurde 8 bzw. 16 gesunden Schwangeren mit gesprungener oder eröffneter Fruchtblase während der Geburt als intravenöse Dauerinfusion mit einer automatischen Infusionspumpe und einer Dosis von 20 mg/Stunde (niedrige Dosis), bzw. 40 mg/Stunde (höhere Dosis) als Infektionsprophylaxe infudiert. Mütterliche Serum- und Fruchtwasserkonzentrationen des Antibiotikums wurden wiederholt während der Geburt und zusammen mit der Konzentration im Nabelschnurblut nach der Entbindung bestimmt.

  2. 2.

    Das steady state im mütterlichen Serum lag bei der niedrigen Dosierung zwischen 2,3–3 mcg/ml und bei der höheren Dosierung zwischen 4–5 mcg/ml.

  3. 3.

    In Abhängigkeit von individuellen mütterlichen Serumspiegeln erreichten die Nabelschnurserumkonzentrationen 1–2 mcg/ml bei der niedrigeren Dosierung und 1–4,9 mcg/ml bei der höheren Dosierung.

  4. 4.

    Die Fruchtwasserkonzentrationen stiegen langsamer an als die Nabelschnurserumkonzentrationen; sie überschritten jedoch die mütterlichen Serumkonzentrationen nach etwa 7 Stunden bei der höheren Dosierung. Danach lag der Verteilungsquotient zwischen 1,2–1,48.

  5. 5.

    Die intrauterinen Spiegel waren besonders bei der höheren Dosierung hoch genug, um gentamicinempfindliche Keime nach einem Intervall von 4–6 Stunden zu hemmen oder abzutöten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literature

  1. Bartmann, K.: Antimikrobielle Chemotherapie Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1974

    Google Scholar 

  2. Brumfitt, W., Percival, A., Leigh, D. A.: Clinical and laboratory studies with carbenicillin. A new penicillin active against pseudomonas pyocyanea. Lancet1, 1289 (1967)

    Google Scholar 

  3. Brun del Re, R., Haller, U., Schmid, E., Hirsch, H. A.: Materno-fetale Passage von Ticarcillin. 6. Dtsch. Kongr. Perinat. Med. Berlin 1973

  4. Dettli, L.: Pharmacokinetik bei repetierter Arzneimittelapplikation: Kumulationslehre. In: Klinische Pharmakologie und Pharmakotherapie, hrsg. von Kuemmerle, H. P., E. R. Garret, K. H. Spitzy, München-Berlin-Wien: Urban & Schwanzenberg 1971

    Google Scholar 

  5. Dreher, E., Perrochet, A., Schmid, E., Hirsch, H. A.: Transfer of ampicillin to the fetus and the amniotic fluid during a continuous infusion (steady state) and single repeated intravenous injections to the mother. Infection in print).

  6. Garcia, S., Ballard, C., Martin, C. B., Ivler, D., Mathies, A., Bernard, B.: Perinatal pharmacology of gentamicin. Abs. Clin. Res.20, 252 (1972)

    Google Scholar 

  7. Grove, D. C., Randall, W. A.: Assay methods of antibiotics, a laboratory manual. New York: Medical Encyclopedia Inc. 1955

    Google Scholar 

  8. Haller, U., Schmid, E., Hirsch, H. A.: Maternofetale Passage von Clindamycin: unveröffentl. Daten.

  9. Hirsch, H. A.: Antibiotikakinetik bei Mutter und Kind. Schweiz. Rundschau Med. (PRAXIS)16, 504 (1973)

    Google Scholar 

  10. Hirsch, H. A., Herbst, S., Lang, R., Dettli, L., Gablinger, A.: Transfer of a new cephalosporin antibiotic to the foetus and the amniotic fluid during a continuous infusion (steady state) and single repeated intravenous injections to the mother. Arch Gynäk.216, 1 (1974)

    Google Scholar 

  11. Höffler, D.: Antibakterielle Therapie bei Niereninsuffizienz. Habilitationsschrift, Mainz 1969

  12. Hytten, F. E., Leitch, J.: The physiology of human pregnancy. Oxford-London-Edinburgh: Blackwell Scientific Publ. 1971

    Google Scholar 

  13. Ito, T.: Studies on the absorption and excretion of gentamicin in newborn infants. Jap. J. Antibiot.23, 298 (1970)

    Google Scholar 

  14. Kobyletzki, D. v.: Übertritt und Elimination von präpartal dem Neugeborenen zugeführten Medikamenten. Mschr. f. Kinderheilk.116, 250 (1968)

    Google Scholar 

  15. Modde, H.: Klinisch-bakteriologische Aspekte der Gentamicintherapie. Ther. Umsch., Suppl. 1, 16 (1969)

    Google Scholar 

  16. Nunnery, A. W., Riley, H. D.: Gentamicin: Pharmacologic observations in newborns and infants. J. infect. Dis.119, 402 (1969)

    Google Scholar 

  17. O'Grady, F., Brown, W. R. L., Gaya, H., Mackintosh, I. P.: Antibiotic levels on continuous intravenous infusion. Lancet II, No. 7717, 209 (1971)

    Google Scholar 

  18. Pescetto, G., Barata, A., Menozzi, M. G.: Osservazioni sull'impiego della Gentamicina in ginecoclogia e ostetricia. Gior. ital. Chemioter.223

  19. Sanford, J. P.: Sensitivity tests of klebsiella, enterobacter and serratia. J. infect. Dis.119, 388 (1969)

    Google Scholar 

  20. Simon, C., Schmitt, E., Malerczyk, V., Arkenau, C.: Zur Pharmakokinetik von Gentamicin bei Erwachsenen und Kindern verschiedenen Alters. Med. Welt.24 (N. F.), 626 (1973)

    Google Scholar 

  21. Smith, C. B., Dans, P. E., Wilfert, J. N., Finland, M.: Use of gentamicin in combinations with other antibiotics. J. infect. Dis.119, 370 (1969)

    Google Scholar 

  22. Standiford, H. C., Kind, A. C., Kirby, W. M. M.: Laboratory and clinical studies of carbenicillin against Gramnegative bacilli. Antimicrobial agents and chemotherapy. 286 (1968)

  23. Tokuda, G. I., Matsushita, M., Yuasa, M., Imamura, M., Mihara, S., Kanao, M.: Clinical and experimental studies on gentamicin. Chemoth. — (Japan)15, 412 (1967)

    Google Scholar 

  24. Walter, A. M., Heilmeyer, L.: Antibiotika-Fibel, Antibiotika und Chemotherapie, 3. Aufl. Stuttgart: Thieme 1969

    Google Scholar 

  25. Yoshioka, H., Monma, T., Matsuda, S.: Placental transfer of gentamicin. J. Pediatr.80, 121 (1972)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Daubenfeld, O., Modde, H. & Hirsch, H.A. Transfer of gentamicin to the foetus and the amniotic fluid during a steady state in the mother. Arch. Gynak. 217, 233–240 (1974). https://doi.org/10.1007/BF00669729

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00669729

Key words

Navigation