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Morphogenese und Formenreichtum der arseninduzierten Präkanzerosen

Morphogenesis and variety of precancerous lesions induced by arsenic

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Summary

67 lesions from patients with precanceroses and carcinomas originated in consequence of professional or therapeutic uptake of arsenic were investigated histologically. Samples of senile keratoses and Bowen's Precanceroses from patients of whom it was not to find out ever having had any contact with arsenic were used as controls. Among many different forms, two main types of changes were seen in the patients: “typical” arsenical keratoses and flat bowen-like lesions, which, clinically, sometimes look like superficial basaliomas. A histological differential-diagnosis of these lesions and of a Morbus Bowen not induced by arsenic is almost impossible. The differential diagnosis of keratoses and of actinic or senile keratoses is easier by the missing atrophy and actinic degeneration of connective tissue. Between keratoses and bowen-like lesions there are transitional forms. This result allows the conclusion that the different types of arsenical precanceroses are variations of the same lesions depending on local factors. The resulting cancers very frequently show the growing-type of a “bowencarcinoma”, but this type is not specific for tumors induced by arsenic. Possibly, the basaliomas do not participate in arsenic-induced changes to such an extent as they are sometimes ascribed to.

Zusammenfassung

67 Herde von 23 Patienten, bei denen als Folge beruflicher oder therapeutischer Arsenzufuhr Präkanzerosen und Carcinome aufgetreten waren, wurden histologisch untersucht. Präparate seniler Keratosen und Bowenherde von nicht eruierbar arsenexponierten Patienten dienten als Vergleichsmaterial. Es fanden sich die verschiedensten Typen von Veränderungen, die sich auf 2 Haupttypen zurückführen lassen: Arsenkeratosen und flache bowenähnliche Herde, die klinisch bisweilen superfiziellen Basaliomen fast gleichen. Eine sichere histologische Abgrenzung gegenüber vielleicht nicht arseninduzierten Bowenherden ist kaum möglich, die Differentialdiagnose der Keratosen gegen senile Keratosen ist vor allem wegen des Fehlens der Atrophie und Bindegewebsdegeneration meist leichter. Zwischen Keratosen und bowenähnlichen Herden gibt es Übergangsformen, was dafür spricht, daß es sich um verschiedene lokalisationsbedingte Varianten der gleichen Präkanzerose handelt. Die daraus entstehenden Carcinome zeigen besonders häufig den Wachstumstyp des “Bowen-Carcinoms”. Dieser ist jedoch keineswegs spezifisch für arseninduzierte Tumoren. Basaliome nehmen möglicherweise unter den arseninduzierten Veränderungen nicht den großen Anteil ein, der ihnen zeitweilig zugeschrieben wurde.

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