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Elektrolytveränderungen unter antidepressiver Therapie

Schlafentzug und Thymolepsie

Electrolyte changes with antidepressive therapy

Sleep deprivation and thymoleptic medication

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Summary

The influence of sleep deprivation on sodium and potassium in serum and in erythrocytes, on calcium and chlorides in serum, on haemoglobin, on the number of erythrocytes and on haematocrit was tested in 31 depressive patients (16 with monopolar endogenous depression and 17 with neurotic depression). In some of these patients the same examinations were continued throughout 4 weeks' therapy with amitriptyline.

The changes after sleep deprivation were more pronounced than and in part quite different from those under thymoleptic therapy. The most important findings after sleep deprivation were an increase of calcium in the serum and a decrease in haematocrit values. A decrease of the proportion of intracellular to extracellular Potassium and a decrease of chlorides and haematocrit values were noted both after sleep deprivation and during thymoleptic medication.

Zusammenfassung

Bei 31 depressiven Kranken (16 mit monopolarer endogener- und 17 mit neurotischer Depression) wurde der Einfluß des therapeutisch angewandten Schlafentzuges auf Natrium und Kalium im Serum und in den Erythrocyten, Calcium und Chlor im Serum, Hämoglobin, Erythrocytenzahl und Hämatokrit untersucht. Bei 17 von diesen Kranken wurden die gleichen Untersuchungen während einer 4wöchigen Behandlung mit dem Thymolepticum Amitriptylin fortgesetzt.

Nach Schlafentzug waren deutlichere und z.T. andere (gegensinnige) Elektrolytveränderungen festzustellen als unter thymoleptischer Behandlung. Die wichtigsten Befunde nach Schlafentzug sind: Ansteigen der Serum-Calcium-Werte und Abfallen des Hämatokrit. Sowohl nach Schlafentzug als auch unter thymoleptischer Therapie traten ein: Absinken des Verhältnisses von intracellulärem zu extracellulärem Kalium, Abfall der Chloridkonzentration im Serum und des Hämatokrit.

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Bojanovsky, J., Koch, W. & Tölle, R. Elektrolytveränderungen unter antidepressiver Therapie. Arch. Psychiat. Nervenkr. 218, 379–386 (1974). https://doi.org/10.1007/BF00342580

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