Summary
Haemorrhoids 3° should be treated operatively. In segmental lesions, excisional haemorrhoidectomy (Milligan-Morgan, Ferguson, Parks) is the procedure of choice. For more circular haemorrhoidal piles, circular stapled haemorrhoidectomy has been used in Germany since 1998. In cases of additional prolapsing anoderm reconstructive anoplasty might be superior. Using a classification orientated therapeutical regime for haemorrhoidal disease offers high healing rates with a low rate of complications and recurrences.
Zusammenfassung
Bei Hämorrhoiden 3° ist meist die Indikation zur Operation gegeben. Bei segmentären Veränderungen finden derzeit neben dem offenen Verfahren nach Milligan-Morgan die geschlossenen Verfahren nach Ferguson oder Parks Anwendung. Bei zirkulär ausgeprägten Hämorrhoiden wird in Deutschland seit 1998 mit deutlich zunehmender Tendenz die Hämorrhoidenoperation mit dem Zirkularstapler angewandt. Bei einem begleitenden zirkulären Anodermprolaps sind auch plastisch-rekonstruktive Verfahren sinnvoll (Fansler-Arnold). Eine stadienorientierte Therapie des Hämorrhoidalleidens mit konservativen und operativen Maßnahmen bietet eine hohe Heilungschance mit niedrigem Komplikations- und Rezidivrisiko.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Cheetham MJ, Mortensen NJM, Nystrom PO, Phillips RKS (2000) Persistent pain and faecal urgency after stapled haemorrhodectomy. Lancet 356:730–733.
Herold A, Kirsch JJ (2001) Komplikationen nach Stapler-Hämorrhoidektomie Ergebnisse einer Umfrage in Deutschland. Coloproctology 23:8–16.
Ho YH, Cheong WK, Tsang C, Ho J, Eu KW, Tang CL, Seow-Choen F (2000) Stapled hemorrhoidectomy — cost and effectiveness. Randomised controlled trial including incontinence scoring, anorectal manometry and endoanal ultrasound assessments at up to three months. Dis Colon Rectum 43:1666–1675.
Kirsch JJ (1989) Ambulante Hämorrhoidenbehandlung — Nutzen und Risiko, Ergebnisse bei 16349 Patienten. Akt Chir 24:253–259.
MacRae HM, McLeod RS (1995) Comparison or hemorrhoidal treatment modalities — a metaanalysis. Dis Colon Rectum 38:687–694.
Mehigan BJ, Monson JRT, Hartley JE (2000) Stapling procedure for haemorrhoids versus Milligan-Morgan haemorrhoidectomy: Randomised controlled trial. Lancet 355:782–785.
Rowsell M, Bello M, Hemingway DM (2000) Circumferential mucosectomy (stapled haemorrhoidectomy) versus conventional haemorrhoidectomy: Randomised controlled trial. Lancet 355:779–781.
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2001 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Herold, A., Kirsch, J.J. (2001). Operative Differentialtherapie des Hämorrhoidalleidens / Surgery in Haemorrhoidal Disease. In: Hartel, W. (eds) Panta Rhei — Umdenken — — Umdenken —. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2001. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-56458-1_96
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-56458-1_96
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-42694-3
Online ISBN: 978-3-642-56458-1
eBook Packages: Springer Book Archive