Summary
Background: In several studies sentinel node biopsy has been determined to be a predictive indicator of the axillary nodal status in patients with breast cancer. Although the acceptance of this procedure is growing worldwide, no consensus has yet been reached on the methodology. The aim of this analysis was to evaluate a nationwide standardized central database as an instrument of quality control for sentinel node biopsy in patients with breast cancer and to elucidate factors associated with identification rate, positivity of the sentinel node and the axillary specimen in a prospective nationwide multicentre program.
Methods: Since 1996, patient data from nine departments in Austria have been collected. Both blue dye and99 mTc-labelled colloid were used, either alone or in combination. Identification methods varied but had to be consistent within one department. Inclusion criteria and pathological examination of the sentinel node corresponded with national guidelines. Collected data also included the learning period of every centre. Data were coded and transferred to a central database per e-mail
Results: Data on 1567 patients were eligible. Identification rate was 87.3%. Multivariate analysis showed age, tumour size, learning period and the department to be significant factors in identification, whereas large tumour size, histological type and palpability of the tumour were significant for a histologically positive sentinel node.
Conclusions: Sentinel node biopsy is an accurate and feasible staging method for axillary nodal status if it is performed in a standardized setting. A central database is helpful in gaining nationwide optimal quality control.
Zusammenfassung
Grundlagen: In diversesten Studien wurde die Sentinel Lymphknoten Biopsie beim Mammakarzinom bereits als geeignetes Instrument zum axillären Staging beschrieben. Obwohl die Methode weltweit bereits große Akzeptanz besitzt, gibt es noch keinen Konsensus über die Art der Durchführung und Anwendung. Ziel dieser Untersuchung war die Evaluierung einer standardisierten Datenbank als Instrument zur Qualitätskontrolle anhand einer prospektiven österreichweiten Multicenterstudie und die Analyse von Faktoren, die die Identifikationsrate und die Positivität des Wächterlymphknotens beeinflussen.
Methodik: Seit 1996 wurden Daten von 9 österreichischen Abteilungen zusammengeführt. Als Identifikationsmethoden wurden Blaufarbstoff und die Lymphoszintigraphie, sowohl alleine als auch in Kombination, angewendet. Die Identifikationsmethoden variierten von Abteilung zu Abteilung, Einschlusskriterien und histologische Untersuchung erfolgten nach festgelegten Empfehlungen für Österreich. Die Daten wurden anonymisiert und via e-mail an die zentrale Datenbank transferiert. Die Erfassungszeit schließt die Lernphase der einzelnen Abteilungen ein.
Ergebnisse: Daten von 1 567 Patienten wurden analysiert. Die Identifikationsrate betrug 87.3%. Die multivariate Analyse zeigte, dass Patientenalter, Tumorgröße, Lernphase und die operierende Abteilung signifikant die Identifikationsrate beeinflussen, wohingegen die Tumorgröße, die Histologie und die Tastbarkeit des Tumors die Positivität des Sentinel Lymphknotens beeinflussen.
Schlußfolgerungen: Die Wächterlymphknoten Biopsie ist eine genaue und gut praktikable Methode zum axillären Staging, wenn sie in einem standardisierten und kontrollierten Setting durchgeführt wird. Eine zentrale Datenbank im Rahmen eines landesweiten Programms ist hilfreich zur optimalen Qualitätskontrolle.
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Pichler-Gebhard, B., Konstantiniuk, P., Tausch, C. et al. Factors affecting identification rate and positivity of the sentinel node in breast cancer in 1567 patients, using blue dye and99mTc-labelled colloid, based on a multicentre database project in Austria. Eur. Surg. 34, 272–276 (2002). https://doi.org/10.1046/j.1563-2563.2002.02066.x
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DOI: https://doi.org/10.1046/j.1563-2563.2002.02066.x