Zusammenfassung
Hintergrund
Die ambulante Behandlung älterer Patienten obliegt dem Hausarzt. Ergänzend zur hausärztlichen Versorgung gibt es einige, regional unterschiedliche Modelle, die in Deutschland derzeit aber nicht etabliert und evaluiert sind. Die hier vorgestellte Untersuchung will zur Profilbildung der ambulanten geriatrischen Versorgung der Zukunft beitragen.
Methode
Es wurde eine Vollerhebung zur Haltung und Akzeptanz von niedergelassenen Ärzten gegenüber der ambulanten Geriatrie und einer geriatrischen Schwerpunktpraxis durchgeführt. Gleichzeitig wurden Überweisungs- und Beratungsanlässe systematisch erfasst und miteinander verglichen.
Ergebnisse und Schlussfolgerung
Eine geriatrische Schwerpunktpraxis kann die hausärztliche Versorgung sinnvoll ergänzen. Sie wird von vielen Hausärzten gut akzeptiert, wenn ein transparenter Austausch erfolgt, Lotsenfunktion und hausärztliche Basistätigkeiten beim Hausarzt verbleiben und er bei aufwändigen Patienten entlastet wird.
Abstract
Background
Outpatient treatment of elderly patients is the responsibility of the family doctor. In addition to general practitioner care, there are some regionally different models that are currently not established and evaluated in Germany. The investigation presented here aims to contribute to the profiling of outpatient geriatric care in the future.
Method
A full survey on the attitude and acceptance of general practitioners towards outpatient geriatrics and a geriatric focus practice was carried out. At the same time, referral and advisory events were systematically recorded and compared.
Results and Conclusion
A geriatric focus practice can complement primary care. It is well accepted by many family doctors if there is a transparent exchange, pilot function and basic family doctor activities remain with the family doctor and he is relieved of the burden on complex patients.
Literatur
Almeida OP, Hankey GJ, Yeap BB, Golledge J, Norman PE, Flicker L. Depression, frailty, and all-cause mortality: a cohort study of men older than 75 years. J Am Med Dir Assoc 2015; 16(4): 296–300.
Blozik E, Wagner JT, Gillmann G, Iliffe S et al. Social network assessment in community-dwelling older persons Aging Clin Exp Res 2009; 21(2): 150–157.
Dapp U, Anders J, Golgert S, von Renteln-Kruse W, Minder CE. Resources and risks in old age: the LUCAS-I marker set for a classification of elderly people as fit, pre-frail and frail. Z Gerontol Geriatr 2012; 45(4): 262–270.
Drewes YM, Gussekloo J, van der Meer V et al. Assessment of appropriateness of screening community-dwelling older people to prevent functional decline. J Am Geriatr Soc 2012; 60(1): 42–50.
Ekdahl AW, Alwin J, Eckerblad J et al. Long-term evaluation of the ambulatory geriatric assessment: a frailty intervention trial (AGe-FIT). J Am Med Dir Assoc 2016; 17(3): 263–268.
Gelling L. Qualitative research. Nurs Stand 2015; 29(30): 43–47.
Gutzmann H, Schäufele M, Kessler EM, Rapp M. Psychiatrische und psychotherapeutische Versorgung von Pflegebedürftigen. In: Jacobs K, Kuhlmey A, Greß S, Schwinger A, Klauber J (Hrsg). Pflegereport 2017. Schattauer, Stuttgart 2017.
Heppner HJ, Christ M, Gosch M et al. Polypharmacy in the elderly from the clinical toxicologist perspective. Z Gerontol Geriatr 2012; 45(6): 473–478.
Hummel J, Kopf D, Hautzinger M, Weisbrod C. Kognitive Verhaltenstherapie mit depressiven geriatrischen Patienten: Ein Manual für die Gruppentherapie. Kohlhammer, Stuttgart 2016.
Hummel J, Weisbrod C, Boesch L et al. AIDE—Acute Illness and Depression in Elderly Patients. Cognitive behavioral group psychotherapy in geriatric patients with comorbid depression: a randomized, controlled trial. J Am Med Dir Assoc 2017; 18(4): 341–349.
Hummel J, Weisbrod C, Mueller-Wilmsen U, Oster P, Kopf D. New psychosocial interventions are needed in early dementia. BMJ 2012; 345: e5991.
Hummel J, Weisbrod C, Bösch L et al. Acute illness and depression in the elderly and the influence of cognitive impairment: AIDE-cog trial. Z Gerontol Geriatr 2012; 45(1): 34–39.
Huss A, Stuck AE, Rubenstein LZ, Egger M, Clough-Gorr KM. Multidimensional preventive home visit programs for community-dwelling older adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2008; 63(3): 298–307.
Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV) 2016. http://www.kbv.de/media/sp/KBV_Eckpunkte_SGV.pdf (zuletzt aufgerufen am 18.5.2020).
Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Vereinbarung nach § 118a SGB V (Geriatrische Institutsambulanz-GIA). Dtsch Arztebl 2015; 112(42): A-1742 / B-1446 / C-1414.
Kessler EM. Lebensrückblick bei Pflegeheimbewohnern mit Depression — Eine qualitative Studie zu den Erfahrungen von Verhaltenstherapeuten. Z Gerontol Geriat 2016; 49(6): 520–525.
Kessler EM, Agines S, Bowen CE. Attitudes towards seeking mental health services among older adults: personal and contextual factors. Aging Ment Health 2015; 19(2): 182–191.
Kopf D, Hummel J. Depression in frail geriatric patients: diagnostics and treatment. Z Gerontol Geriatr 2013; 46(2): 127–133.
Lindner R, Hummel J. Psychotherapie in der Geriatrie. Kohlhammer, Stuttgart 2015.
Luppa M, Riedel-Heller SG, Luck T et al.. Age-related predictors of institutionalization: results of the German study on ageing, cognition and dementia in primary care patients. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2012; 47(2): 263–270.
Michael YL, Whitlock EP, Lin JS, Fu R, O’Connor EA, Gold R. Primary care-relevant interventions to prevent falling in older adults: a systematic evidence review for the US Preventive Services Task Force. Ann Intern Med 2010; 153(12): 815–825.
Pilotto A, Cella A, Pilotto A et al. Three decades of comprehensive geriatric assessment: evidence coming from different healthcare settings and specific clinical conditions. J Am Med Dir Assoc 2017; 18(2): 192e1–192e11.
Saleh PY, Maréchal F, Bonnefoy M, Girier P, Krolak-Salmon P, Letrilliart L. Views of general practitioners on the frailty in elderly: a qualitative study. Geriatr Psychol Neuropsychiatr Vieil 2015; 13(3): 272–278.
Schmader KE, Hanlon JT, Pieper CF et al. Effects of geriatric evaluation and management on adverse drug reactions and suboptimal prescribing in the frail elderly. Am J Med 2004; 116(6): 394–3401.
Schneider N. Health care in seniority: crucial questions and challenges from the perspective of health services research. Z Gerontol Geriatr 2006; 39(5): 331–335.
Schuler M. Schmerztherapie beim älteren Patienten. De Gruyter, Stuttgart 2016.
Stuck AE, Iliffe S. Comprehensive geriatric assessment for older adults. BMJ 2011; 343: d6799.
Thiem U, Hinrichs T, Müller CA et al. Prerequisites for a new health care model for elderly people with multiple morbidities: results and conclusions from 3 years of research in the PRISCUS consortium. Z Gerontol Geriatr 2011; 44 Suppl 2: 101–112.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
This article is part of a supplement not sponsored by the industry.
Interessenkonflikt
Die Autorinnen und Autoren erklären, keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit dieser Arbeit zu haben.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hummel, J., Müller-Wilmsen, U., Wiloth, S. et al. Ambulante Versorgung älterer und hochaltriger Patienten. MMW - Fortschritte der Medizin 162 (Suppl 5), 14–20 (2020). https://doi.org/10.1007/s15006-020-0659-5
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-020-0659-5