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Neue Ziele, neue Wege

Update Rheumatoide Arthritis 2014

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MMW - Fortschritte der Medizin Aims and scope

Zusammenfassung

Wie bei anderen entzündlich-rheumatischen Erkrankungen haben auch bei der rheumatoiden Arthritis (RA) dramatische therapeutische Fortschritte dafür gesorgt, dass die Therapieziele heute völlig anders geartet sind als noch vor 20 Jahren. War damals Schadensbegrenzung das maximal erreichbare Ziel, so sollte heute der richtig behandelte Patient keinerlei Schäden erleiden und von seiner Krankheit wenig bis gar nichts merken.

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Literatur

  1. Aletaha D, Neogi T, Silman AJ et al. 2010 rheumatoid arthritis classification criteria: an American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism collaborative initiative. Arthritis Rheum 2010;62:2569–2581

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Gremese E, Slaffi F, Bosello SL et al. Very early rheumatoid arthritis as a predictor of remission: a multicentre real life prospective study. Ann Rheum Dis 2013;72:858–862

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  3. Schneider M, Krüger K. Rheumatoide Arthritis - Frühdiagnose und Krankheitskontrolle. Dtsch Ärztebl 2013;110:477–484

    Google Scholar 

  4. Smolen JS, Aletaha D, Bijlsma JWJ et al. Treating rheumatoid arthritis to target: recommendations of an international task force. Ann Rheum Dis 2010;69:631–637

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  5. Pyne L, Bykerk VP, Boire G et al. Increasing Treatment in Early Rheumatoid Arthritis Is Not Determined by the Disease Activity Score But by Physician Global Assessment: Results from the CATCH Study. J Rheumatol 2012;39:2081–2087

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Krüger K, Wollenhaupt J, Albrecht K et al. S1-Leitlinie der DGRh zur sequenziellen medikamentösen Therapie der rheumatoiden Arthritis 2012: adaptierte EULAR Empfehlungen und aktualisierter Therapiealgorithmus. Z Rheumatol 2012;71:592–603

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Smolen JS, Landewé R, Breedveld FC et al. EULAR recommendations for the management of rheumatoid arthritis with synthetic and biological disease-modifying antirheumatic drugs: 2013 update. Ann Rheum Dis 2013;as 10.1136/annrheumdis-2013-204573

  8. O’Dell JR, Curtis JR, Mikuls TR et al. Validation of the Methotrexate-First Strategy in Patients With Early, Poor-Prognosis Rheumatoid Arthritis. Arthritis Rheum 2013;65:1985–1994

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Schiff MH, Simon LS, Freundlich B et al. Drug Exposure Limitations of Oral Methotrexate (MTX) At Doses>15mgs May be Overcome By Using a Subcutaneous MTX Auto-Injector in Patients With Rheumatoid Arthritis (RA). Arthritis Rheum 2013;65:337

    Google Scholar 

  10. Fiehn C, Belke-Voss E, Krause D et al. Improved radiological outcome of rheumatoid arthritis: the importance of early treatment with methotrexate in the era of biological drugs. Clin Rheumatol 2013;32:1735–1742

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Kirwan JR, Bijlsma JW, Boers M, Shea BJ. Effects of glucocorticoids on radiological progression in rheumatoid arthritis. Cochrane Database Syst Rev 2007;Jan 24:CD006356

    Google Scholar 

  12. Wevers-de Boer K, Visser K, Heimans L et al. Remission induction therapy with methotrexate and prednisone in patients with early rheumatoid and undifferentiated arthritis (the IMPROVED study). Ann Rheum Dis 2012;71:1472–1477

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Den Uyl D, Ter Wee M, Boers M et al. A noninferiority trial of an attenuated combination strategy (‚COBRA-light‘) compared to the original COBRA strategy: clinical results after 26 weeks. Ann Rheum Dis 2013;epub May 31

  14. Krüger K. Kombinationsbehandlung von Methotrexat mit DMARDs oder Biologika — aktueller Stand. Z Rheumatol 2011;70:114–122

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Gabay C, Emery P, van Vollenhoven R et al. Tocilizumab monotherapy versus adalimumab monotherapy for treatment of rheumatoid arthritis (ADACTA): a randomised, double-blind, controlled phase 4 trial. Lancet 2013;381:1541–1550

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Tanaka Y. Next stage of RA treatment: is TNF inhibitor-free remission a possible treatment goal? Ann Rheum Dis 2013;72,Suppl. ii124–ii127

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Klarenbeek NB, Güler-Yüksel M, van der Kooij SM et al. The impact of four dynamic, goal-steered treatment strategies on the 5-year outcomes of rheumatoid arthritis patients in the BeSt study. Ann Rheum Dis. 2011;70:1039–1046

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Deutsches Rheumaforschungszentrum Berlin - Daten abrufbar unter http://dgrh.de/fileadmin/media/Forschung/Versorgungsforschung/ErwachsenenKerndok/standardpraesentation_2011_dgrh_extern.pdf.

  19. Aga AB, Lie E, Uhlig T et al. Time trends in disease activity, response and remission rates in rheumatoid arthritis during the past decade: results from the NOR-DMARD study 2000-2010. Ann Rheum Dis 2013; online Nov 27, 10.1136/annrheumdis-2013-204020

  20. Overman CL, Jurgens MS, Bossema ER et al. Patients with rheumatoid arthritis nowadays are less psychologically distressed and physically disabled than patients two decades ago. Arthritis Care Res 2013; online DOI 10.1002/acr.22211

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Correspondence to Klaus Krüger.

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This article is part of a supplement not sponsored by the industry.

Interessenkonflikt

Der Autor erklärt, dass er sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließ. Er legt folgende potenzielle Interessenkonflikte offen: Vortragshonorare und Beratungen für: Abbvie, BMS, Medac, MSD, Pfizer, Roche, UCB.

Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

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Krüger, K. Neue Ziele, neue Wege. MMW - Fortschritte der Medizin 156, 33–39 (2014). https://doi.org/10.1007/s15006-014-2548-2

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Keywords - Update Rheumatoid Arthritis 2014

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