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Der Einfluss von Arzneimitteln auf die Mundschleimhaut

Influence of medication on the oral mucosa

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Zusammenfassung

Unerwünschte Arzneimittelereignisse (UAEs) sind nicht selten und können eine große klinische Bandbreite aufweisen. Aufgrund der steigenden Zahl an multimorbiden älteren Patienten mit Polypharmazie ist es wahrscheinlich, dass zunehmend UAEs beobachtet werden. Medikamenteninduzierte Veränderungen der Mundschleimhaut können in Hyposalivation and Xerostomie, sensorische Störungen, aphthoide oder erosive Läsionen, lichenoide Reaktionen, Pigmentierungen, Angioödeme und maligne Transformation eingeteilt werden. Im Allgemeinen lässt sich ein orofaziales UAE nur aus dem engen zeitlichen Zusammenhang zwischen dem Auftreten des Beschwerdebildes und der Arzneieinnahme vermuten. Zahnärzte sowie Mund‑, Kiefer- und Gesichtschirurgen sollten mit oralen Veränderungen vertraut sein, die möglicherweise auf ein Medikament zurückzuführen sind, da diese Läsionen oft einen starken Einfluss auf die Lebensqualität des Patienten haben. Deshalb ist in diesem Kontext eine intensive interdisziplinäre Zusammenarbeit empfehlenswert, um Möglichkeiten auszuloten, das auslösende Medikament abzusetzen oder eine Veränderung der Medikation vorzunehmen.

Abstract

Adverse drug events (ADEs) are not rare and may have a wide variety of clinical presentations. Because of the increasing number of multimorbid older patients with polypharmacy it is likely that more ADEs will be encountered in the future. Medication-induced changes of the oral mucosa can be classified into hyposalivation and xerostomia, sensory disturbances, aphthous-like or erosive lesions, lichenoid reactions, pigmentations, angioedema, and malignant transformation. In general, an orofacial ADE can only be suggested if there is a close time connection between drug intake and the onset of the reaction. Dentists as well as oral and maxillofacial surgeons should be familiar with oral lesions possibly related to medication because these adverse reactions often have a strong impact on the patient’s quality of life. Therefore, in this context, intensive interdisciplinary teamwork is recommended in order to consider possibilities to discontinue the triggering drug or to modify the medication.

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Literatur

  1. Edwards IR, Aronson JK (2000) Adverse drug reactions: definitions, diagnosis, and management. Lancet 356:1255–1259

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Nebeker JR, Barach P, Samore MH (2004) Clarifying adverse drug events: a clinician’s guide to terminology, documentation, and reporting. Ann Intern Med 140:795–801

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Gomes ER, Demoly P (2005) Epidemiology of hypersensitivity drug reactions. Curr Opin Allergy Clin Immunol 5:309–316

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Jahn F (2019a) Arzneimittelexantheme auf der Haut und der Schleimhaut – Teil I. ZWR 128:206–213

    Article  Google Scholar 

  5. Vogt T (2010) Unerwünschte Arzneimittelwirkungen im Orofazialbereich.In. In: Balogh A, Haen E (Hrsg) Klinische Pharmakologie in der zahnärztlichen Praxis. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart, S 191–203

    Google Scholar 

  6. Halling F (2013) Zahnärztlich relevante Neben- und Wechselwirkungen der meistverordneten Arzneimittel in Deutschland. Dtsch Zahnärztl Z 68:669–676

    CAS  Google Scholar 

  7. Smith RG, Burtner AP (1994) Oral side-effects of the most frequently prescribed drugs. Spec Care Dentist 14:96–102

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Becker DE (2013) Drug allergies and implications for dental practice. Anesth Prog 60:188–197

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Al-Nawas B (2017) Der Zahnarzt als Facharzt für die Mundschleimhaut. Wissen Kompakt 11:91–92

    Article  Google Scholar 

  10. Wilmes E, Landthaler M (1986) Nebenwirkungen von Medikamenten auf Speicheldrüsen und Mundschleimhaut. Laryngorhinootologie 65:470–476

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. De Almeida Pdel V, Grégio AM, Machado MA et al (2008) Saliva composition and functions: a comprehensive review. J Contemp Dent Pract 9:72–80

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Miranda-Rius J, Brunet-Llobet L, Lahor-Soler E et al (2015) Salivary secretory disorders, inducing drugs, and clinical management. Int J Med Sci 12:811–824

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Zavras AI, Rosenberg GE, Danielson JD et al (2013) Adverse drug and device reactions in the oral cavity: surveillance and reporting. J Am Dent Assoc 144:1014–1021

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Nederfors T, Isaksson R, Mörnstad H et al (1997) Prevalence of perceived symptoms of dry mouth in an adult Swedish population—relation to age, sex and pharmacotherapy. Community Dent Oral Epidemiol 25:211–216

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Mintzer J, Burns A (2000) Anticholinergic side-effects of drugs in elderly people. J R Soc Med 93:457–462

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Herrmann G, Müller K, Behr M et al (2017) Xerostomie und ihr Einfluss auf die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität. Z Gerontol Geriatr 50:145–150

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Singh ML, Papas A (2014) Oral implications of polypharmacy in the elderly. Dent Clin North Am 58:783–796

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Korstanje MJ (1995) Drug-induced mouth disorders. Clin Exp Dermatol 20:10–18

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Yuan A, Woo SB (2015) Adverse drug events in the oral cavity. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol 119:35–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Santander Martinez PM, Moser N (2014) Medikamentös bedingte Schleimhautveränderungen. Quintessenz 65:1507–1518

    Google Scholar 

  21. Durán CE, Azermai M, Vander Stichele RH (2013) Systematic review of anticholinergic risk scales in older adults. Eur J Clin Pharmacol 69:1485–1496

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Kiesel EK, Hopf YM, Drey M (2018) An anticholinergic burden score for German prescribers: score development. BMC Geriatr 18:239

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Tan ECK, Lexomboon D, Sandborgh-Englund G et al (2018) Medications that cause dry mouth as an adverse effect in older people: a systematic review and metaanalysis. J Am Geriatr Soc 66:76–84

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Peeters FP, deVries MW, Vissink A (1998) Risks for oral health with the use of antidepressants. Gen Hosp Psychiatry 20:150–154

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. McGrath C, Chan B (2005) Oral health sensations associated with illicit drug abuse. Br Dent J 198:159–162 (dicussion 147; quiz 174)

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Tschoppe P, Wolgin M, Pischon N et al (2010) Etiologic factors of hyposalivation and consequences for oral health. Quintessence Int 41:321–333

    PubMed  Google Scholar 

  27. Ackerman BH, Kasbekar N (1997) Disturbances of taste and smell induced by drugs. Pharmacotherapy 17:482–496

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Marinone MG, Savoldi E (2000) Chlorhexidine and taste. Influence of mouthwashes concentration and of rinsing time. Minerva Stomatol 49:221–226

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Tuccori M, Lapi F, Testi A et al (2011) Drug-induced taste and smell alterations: a case/non-case evaluation of an italian database of spontaneous adverse drug reaction reporting. Drug Saf 34:849–859

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Nobel C (2016) Unerwünschte Arzneimittelreaktionen in der Mundschleimhaut. DFZ 60:64–71

    Article  Google Scholar 

  31. Jahn F (2019b) Arzneimittelexantheme auf der Haut und der Schleimhaut – Teil II. ZWR 128:277–283

    Article  Google Scholar 

  32. Paulmann M, Mockenhaupt M (2015) Severe drug-induced skin reactions: clinical features, diagnosis, etiology, and therapy. J Dtsch Dermatol Ges 13:625–645

    PubMed  Google Scholar 

  33. Lerch M, Mainetti C, Terziroli Beretta-Piccoli B et al (2018) Current Perspectives on Stevens-Johnson Syndrome and Toxic Epidermal Necrolysis. Clin Rev Allergy Immunol 54:147–176

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Mockenhaupt M (2009) Severe cutaneous adverse drug reactions. In: Burgdorf WHC, Plewig G, Wolff HH, Landthaler M (Hrsg) Braun-Falco’s Dermatology. Springer, BerlinHeidelberg, S 473–484

    Chapter  Google Scholar 

  35. Dellinger TM, Livingston HM (1998) Asprin burn of the oral cavity. Ann Pharmacother 32:1107

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Holmes RG, Chan DC, Singh BB (2004) Chemical burns of the buccal mucosa. Am J Dent 17:219–220

    PubMed  Google Scholar 

  37. Stamer UM, Gundert-Remy U, Biermann E et al (2017) Metamizol: Überlegungen zum Monitoring zur frühzeitigen Diagnose einer Agranulozytose. Schmerz 31:5–13

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  38. Böger R (2022) Symptomatische Behandlung von Schmerz, Fieber und Entzündung. In: Ludwig W‑D, Mühlbauer B, Seifert R (Hrsg) Arzneiverordnungs-Report 2022. Springer, Berlin Heidelberg, S 387–412

    Chapter  Google Scholar 

  39. Hoffmann F, Bantel C, Jobski K (2020) Agranulocytosis attributed to metamizole: an analysis of spontaneous reports in Eudra vigilance 1985–2017. Basic Clin Pharmacol Toxicol 126:116–126

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  40. Özkaya E (2013) Oral mucosal fixed drug eruption: characteristics and differential diagnosis. J Am Acad Dermatol 69:e51–e58

    Article  PubMed  Google Scholar 

  41. Esteves CV, de Campos WG, Paredes WEB et al (2020) Could sodium lauryl sulfate be an irritant factor in oral mucosal desquamation? Int J Case Rep Images 11:101184Z01CE2020

    Google Scholar 

  42. Forouzan P, Riahi RR, Cohen PR (2020) Atorvastatin-induced lichenoid drug eruption: a case report and review of statin-associated cutaneous adverse events. Cureus 12:e7155

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  43. Lamey PJ, Gibson J, Barclay SC et al (1990) Grinspan’s syndrome: a drug-induced phenomenon? Oral Surg Oral Med Oral Pathol 70:184–185

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  44. Kamath VV, Setlur K, Yerlagudda K (2015) Oral lichenoid lesions—a review and update. Indian J Dermatol 60:102

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  45. Soto AP, Meyer SL (2021) Oral implications of polypharmacy in older adults. Dent Clin North Am 65:323–343

    Article  PubMed  Google Scholar 

  46. Meleti M, Vescovi P, Mooi WJ et al (2008) Pigmented lesions of the oral mucosa and perioral tissues: a flow-chart for the diagnosis and some recommendations for the management. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 105:606–616

    Article  PubMed  Google Scholar 

  47. Sreeja C, Ramakrishnan K, Vijayalakshmi D et al (2015) Oral pigmentation: a review. J Pharm Bioallied Sci 7(Suppl 2):S403–S408

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  48. Scully C, Bagan JV (2004) Adverse drug reactions in the orofacial region. Crit Rev Oral Biol Med 15:221–239

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  49. Schriber M, Feldmeyer L, Suter VGA (2020) Melanotische Flecken in der Mundhöhle. Quintessenz 71:66–76

    Google Scholar 

  50. Mallagray-Montero MC, Moreno-López LA, Cerero-Lapiedra R (2022) Medication related to pigmentation of oral mucosa. Med Oral Patol Oral Cir Bucal 27:e230–e237

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  51. Okumura H, Kawashima A (2023) Black hairy tongue due to antibiotics. BMJ Case Rep 16:e255112

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Ellis JS, Seymour RA, Steele JG et al (1999) Prevalence of gingival overgrowth induced by calcium channel blockers: a community-based study. J Periodontol 70:63–67

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  53. Fattore L, Stablein M, Bredfeldt G et al (1991) Gingival hyperplasia: a side effect of nifedipine and diltiazem. Spec Care Dentist 11:107–109

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  54. Gallo C, Bonvento G, Zagotto G et al (2021) Gingival overgrowth induced by anticonvulsant drugs: A cross-sectional study on epileptic patients. J Periodontal Res 56:363–369

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  55. Droździk A, Droździk M (2023) Drug-induced gingival overgrowth-molecular aspects of drug actions. Int J Mol Sci 24:5448

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  56. Seymour RA (2006) Effects of medications on the periodontal tissues in health and disease. Periodontol 2000 40:120–129

    Article  PubMed  Google Scholar 

  57. Hatahira H, Abe J, Hane Y et al (2017) Drug-induced gingival hyperplasia: a retrospective study using spontaneous reporting system databases. J Pharm Health Care Sci 3:19

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  58. Schwarz I, Bokanovic D, Aberer W (2016) Schleimhauterkrankungen aus allergologischer Sicht. Hautarzt 67:780–785

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  59. Halling F (2017) Das nicht-allergische, arzneimittelinduzierte Angioödem. Hess Ärztebl 78:482–484

    Google Scholar 

  60. Jackeviciute J, Pilvinis V, Pilviniene R (2018) Fatal outcome of late-onset angiotensin-converting enzyme inhibitor induced angioedema: A case report. Medicine 97:e11695

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  61. Ulmer JL, Garvey MJ (1992) Fatal angioedema associated with lisinopril. Ann Pharmacother 26(10):1245–1246

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  62. Bork K (2010) Recurrent angioedema and the threat of asphyxiation. Dtsch Ärztebl Int 107:408–414

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  63. Ciancio SG (2004) Medications’ impact on oral health. J Am Dent Assoc 135:1440–1448

    Article  PubMed  Google Scholar 

  64. Mair M, Baur D, Endermann S et al (2013) ACE-Hemmer und Angioödem: eine Zeitbombe? Schweiz Med Forum 13:164–166

    Google Scholar 

  65. Wissenschaftliches Institut der Ortskrankenkassen (WIdO) (2020) GKV-Arzneimittelindex. Wissenschaftliches Institut der AOK, Berlin

    Google Scholar 

  66. Bernstein JA, Cremonesi P, Hoffmann TK et al (2017) Angioedema in the emergency department: a practical guide to differential diagnosis and management. Int J Emerg Med 10:15

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  67. Scott FI, Mamtani R, Brensinger CM et al (2015) Risk of nonmelanoma skin cancer associated with the use of immunosuppressant and biologic agents in patients with a history of autoimmune disease and nonmelanoma skin cancer. JAMA Dermatol 152:164–172

    Article  Google Scholar 

  68. Utz S, Suter VGA, Cazzaniga S et al (2022) Outcome and long-term treatment protocol for topical tacrolimus in oral lichen planus. J Eur Acad Dermatol Venereol 36:2459–2465

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Correspondence to Frank Halling.

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F. Halling und T.E. Reichert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Torsten E. Reichert, Regensburg

Martin Kunkel, Bochum

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Halling, F., Reichert, T.E. Der Einfluss von Arzneimitteln auf die Mundschleimhaut. MKG-Chirurgie (2024). https://doi.org/10.1007/s12285-024-00472-2

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