Skip to main content

Advertisement

Log in

Die offene Arthrolyse des Ellenbogengelenks

Open elbow arthrolysis

  • Übersicht
  • Published:
Obere Extremität Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ursächlich für Bewegungseinschränkungen des Ellenbogengelenks können extrinsische oder intrinsische Ursachen sein.

Fragestellung

Die Indikation zur Arthrolyse des Ellenbogengelenks wird nach Ausschöpfung der konservativen Therapie ohne Befundbesserung gestellt, in der Regel nach 6–12 Monaten. Bei schweren Bewegungseinschränkungen mit einer globalen Bewegungsamplitude von < 60° sowie extrinsischen Ursachen, z. B. ausgeprägte heterotope Ossifikationen, ist die offene Arthrolyse der arthroskopischen zu bevorzugen.

Methoden

Bei der offenen Arthrolyse ist der Zugang am häufigsten lateral, kann bzw. muss jedoch in Abhängigkeit der Ursache oder bestehender Zugänge medial, bilateral oder dorsal erfolgen.

Ergebnisse

Die offene Arthrolyse des Ellenbogengelenks über einen lateralen Zugang erzielt bei extrinsischen Ursachen gute Ergebnisse bei niedriger Komplikationsrate. Bei intrinsischen Ursachen werden signifikant schlechtere Ergebnisse verzeichnet. Posttraumatische Ellenbogensteifen zeigen deutlich bessere postoperative Ergebnisse hinsichtlich des Gewinns an Bewegungsumfang, wenn mit degenerativen Ellenbogensteifen verglichen.

Schlussfolgerung

Die offene Arthrolyse des Ellenbogengelenks ist eine nach wie vor häufig eingesetzte Prozedur zur Behandlung der Ellenbogensteife und eignet sich besonders für posttraumatische, extrinsische Pathologien des Ellenbogengelenks.

Abstract

Background

Restricted mobility of the elbow can be caused by extrinsic or intrinsic causes.

Objectives

The indication for elbow arthrolysis is made after conservative therapy has been exhausted without any improvement in the findings, usually after 6–12 months. In the case of severe movement restrictions with a global movement amplitude of < 60° and extrinsic causes, e.g., heterotopic ossifications, open arthrolysis is preferable to arthroscopic.

Methods

In open arthrolysis, access is most commonly lateral, but can or must be medial, bilateral, or posterior, depending on the cause or existing access.

Results

Open elbow arthrolysis via a lateral approach achieves good results with low complication rates in the case of extrinsic causes. Significantly worse results are recorded for intrinsic causes. Posttraumatic elbow stiffness shows significantly better postoperative outcomes in terms of range of motion gain when compared to degenerative elbow stiffness.

Conclusion

Open elbow arthrolysis is still a frequently used procedure for the treatment of elbow stiffness and is particularly suitable for posttraumatic, extrinsic pathologies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Breborowicz M, Lubiatowski P, Dlugosz J, Ogrodowicz P, Wojtaszek M, Lisiewicz E et al (2014) The outcome of open elbow arthrolysis: comparison of four different approaches based on one hundred cases. Int Orthop 38:561–567

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Charalambous CP, Morrey BF (2012) Posttraumatic elbow stiffness. J Bone Joint Surg Am 94:1428–1437

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Geyer S, Imhoff AB, Siebenlist S (2020) Complication management—elbow arthrolysis. Arthroskopie 33:154–160. https://doi.org/10.1007/s00142-020-00371-5

    Article  Google Scholar 

  4. Kodde IF, van Rijn J, van den Bekerom MP, Eygendaal D (2013) Surgical treatment of post-traumatic elbow stiffness: a systematic review. J Shoulder Elbow Surg 22:574–580

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Lindenhovius AL, Doornberg JN, Ring D, Jupiter JB (2010) Health status after open elbow contracture release. J Bone Joint Surg Am 92:2187–2195

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Mansat P, Morrey BF (1998) The column procedure: a limited lateral approach for extrinsic contracture of the elbow. J Bone Joint Surg Am 80:1603–1615

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Morrey BF (1990) Post-traumatic contracture of the elbow. Operative treatment, including distraction arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 72:601–618

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Morrey BF, Askew LJ, Chao EY (1981) A biomechanical study of normal functional elbow motion. J Bone Joint Surg Am 63:872–877

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. O’Driscoll SW, Lievano JR, Morrey ME, Sanchez-Sotelo J, Shukla DR, Olson TS et al (2022) Prospective randomized trial of continuous passive motion versus physical therapy after arthroscopic release of elbow contracture. J Bone Joint Surg Am 104:430–440

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Sojbjerg JO (1996) The stiff elbow. Acta Orthop Scand 67:626–631

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Ulmar B, Stratos I, Mittlmeier T (2012) Open elbow arthrolysis. Operative approaches. Unfallchirurg 115:739–745

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Willinger L, Siebenlist S, Lenich A, Liska F, Imhoff AB, Achtnich A (2018) Arthroscopic arthrolysis provides good clinical outcome in post-traumatic and degenerative elbow stiffness. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 26:312–317

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Willinger L, Imhoff AB, Siebenlist S, Achtnich A (2016) Arthroscopic arthrolysis for stiff elbow joints. Arthroskopie. https://doi.org/10.1007/s00142-016-0077-y

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sebastian Siebenlist.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

L. Lacheta ist Berater der Firma OPED. S. Siebenlist ist Berater der Firma Arthrex Gmbh, medi GmbH & Co. KG und KLS Martin Group.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Lacheta, L., Siebenlist, S. Die offene Arthrolyse des Ellenbogengelenks. Obere Extremität 18, 158–162 (2023). https://doi.org/10.1007/s11678-023-00754-8

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-023-00754-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation