Summary
This case report of a 54-year-old patient, with a metastasized non-small cell bronchial carcinoma, shows us the different ways in pain therapy alternatives. We report the possibility of using spinal delivery systems (especially epidural/intrathecal) in palliative therapy, if like in this case oral applicated opioids were not very successful. We discuss the advantages and disadvantages of this method and point out the possible side effects. Finally, we conclude that it has to be decided on a case per case basis, if this therapy is applicable or not.
Zusammenfassung
Dieses Fallbeispiel eines 54 Jahre alten, an einem metastasierenden nicht kleinzelligen Bronchialkarzinom erkrankten Patienten berichtet über die verschiedenen Ansatzpunkte der uns zu Verfügung stehenden Schmerztherapien. Die Möglichkeit des Einsatzes von Schmerzpumpensysteme in der Palliativmedizin (speziell epidural/intrathekal) wird aufgezeigt, wenn, wie hier, oral verabreichte Opioide nicht gut toleriert werden. Es werden die Vor- und Nachteile dieser Methode diskutiert sowie mögliche Nebenwirkungen besprochen und letztendlich darauf hingewiesen, dass ganz individuell entschieden werden muss, ob eine Therapieform für einen Patienten geeignet ist.
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Literatur
Arbeitskreis Thoraxchirurgie der Österreichischen Gesellschaft für Pneumologie (ÖGP). Diagnose und Therapie des Lungenkarzinoms. Interdisziplinäre Leitlinien. Wien klin Wochenschr, 117(Suppl 1): 1–34, 2005
Krames ES. Intrathecal infusional therapies for intractable pain: patient management guidelines. J Pain Sympt Manage, 8: 36–46, 1993
Kress HG. Therapie mittels Schmerzpumpen und Ports. In: Bernatzky G, Sittl R, Likar R (Hrsg) Schmerzbehandlung in der Palliativmedizin. Springer, Wien New York, S118–S127, 2006
Nelson KA, Glare PA, Walsh D, Groh ES. A prospective, within-patient, crossover study of continuous intravenous and subcutaneous morphine for chronic cancer pain. J Pain Symptom Manage, 13: 262–267, 1997
Mercadantea S. Problems of long-term spinal opioid treatment in advanced cancer patients. Pain, 79: 1–13, 1999
Wagemans MF, Zuurmond WW, de Lange JJ. Long-term spinal opioid therapy in terminally ill cancer pain patients. Oncologist, 2: 70–75, 1997
Müller H. Spinale Opioidanalgesie. In: Zenz M, Jurna I (Hrsg) Lehrbuch der Schmerztherapie. Wissenschaftliche Verlagsges, Stuttgart, S441–S456, 2001
Noémi de Stoutz http://www.dolor.ch/content_d/dolor_ausgaben/-dol014d.htm#art1Y
Patt RB (Hrsg). Cancer pain. Lippincott, Philadelphia, pp 329–341, 1993
Ricci V, Dalpane A, Lolly E. Continous spinal analgesia in the homecare of oncologic pain. Minerva medica, 86: 409–414, 1995
Samuelsson H, Malberg F, Eriksoon M, et al. Outcomes of epidural morphine treatment in cancer pain: nine years of clinical experience. J Pain Symptom Manage, 10: 105–112, 1995
Sjoberg M, Nitescu P, Appelgren L, Curelaru I. Long-term intrathecal morphine and bupivacaine in patients with refractory cancer pain. Anesthesiology, 80: 284–297, 1994
Arriagada R, Bergman B, Dunant A, Le Chevalier T, Pignon JP, Vansteenkiste J; International Adjuvant Lung Cancer Trial Collaborative Group. Cisplatin-based adjuvant chemotherapy in patients with completely resected non-small-cell lung cancer. N Engl J Med, 350: 351–360, 2004
Tyczynski JE, Bray F, Parkin DM. Lung cancer Europe in 2000: Epidemiology, prevention and earlity dection. Lancet Oncol, 4: 45–55, 2003
Yaksh TL. Intrathekal and epidural opiates: a review. In: Campell JN (ed) Pain 1996 – an updated review. IASP Press, Seattle, pp 381–393, 1996
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Reif-Gintl, T., Ilias, W. Palliative Therapie des Bronchialkarzinoms: Schmerzpumpen und Ports. Wien Med Wochenschr 158, 729–734 (2008). https://doi.org/10.1007/s10354-008-0625-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-008-0625-9