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Surgery for rectal cancer (conventional open surgery)

Chirurgie beim Rektumkarzinom: offen oder laparoskopisch?

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Zusammenfassung

GRUNDLAGEN: Unklar ist, wie das Rektumkarzinom chirurgisch therapiert werden soll: offen oder minimal invasiv, und wie neoadjuvante Konzepte implementiert werden sollen. METHODIK: Analyse der Literatur zum chirurgischen Management des Rektumkarzinoms. ERGEBNISSE: Onkologische Kriterien werden offen und laparoskopisch gleichermaßen erfüllt (Resektionsgrenzen, Lymphknotenresektion), wenn die Eingriffe in erfahrenen Zentren durchgeführt werden. Aufgrund der Beckenanatomie scheint das offene Vorgehen bei tiefen Rektumkarzinomen vorteilhaft. Die totale mesorektale Resektion sollte für wirklich tiefe Rektumkarzinome verwendet werden, höher gelegene Tumore sind ausreichend mit einer subtotalen mesorektalen Resektion zu behandeln. SCHLUSSFOLGERUNGEN: In den meisten Fällen kann das Rektumkarzinom laparoskopisch reseziert werden. Entsprechende Erfahrung ist notwendig, um die Ergebnisse von sogenannten "high volume centers" zu reproduzieren.

Summary

BACKGROUND: Discrepancy exists how to surgically approach rectal cancer (open or minimally invasive) and how to implement neoadjuvant oncological concepts into the treatment algorithm. METHODS: Analysis of the literature regarding the surgical treatment of rectal cancer. RESULTS: Oncological criteria (resection margin and lymphnode harvest) are equally met by the laparoscopic and open approach, when conducted in experienced centers. Due to the pelvic anatomy, the open approach seems to be advantageous for low rectal cancers, when compared to laparocopy. Total mesorectal excision should be reserved for low rectal cancers, tumors of the mid and proximal portion of the rectum should be treated by subtotal mesorectal excision. CONCLUSIONS: Laparoscopic rectal surgery can replace the open approach in the majority of the cases. Respective expertise is required to reproduce the excellent results of high volume centers.

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Correspondence to L. Påhlman.

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Påhlman, L., Krivocapic, Z. Surgery for rectal cancer (conventional open surgery). Eur Surg 42, 267–275 (2010). https://doi.org/10.1007/s10353-010-0569-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-010-0569-3

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