Zusammenfassung
Bereits in der älteren Fachliteratur gibt es Berichte über die erfolgreiche Anwendung der stereotaktischen Radiofrequenz (RF)-Thermoablation für die Behandlung therapierefraktärer Epilepsie. RF-Sonden mit Zeit- und Temperaturkontrolle generieren ein scharf begrenztes Koagulat, dessen Größe mit gewissen Einschränkungen kontrollierbar ist. In Kombination mit hochauflösender MRT-Bildgebung ermöglicht diese Technik minimalinvasiv die Ablation nodulärer Heterotopien, kleiner fokaler kortikaler Dysplasien Typ II (FCDII) oder hypothalamischer Hamartome alternativ zur mikrochirurgischen Resektion.
Abstract
Even 40 years ago the medical literature reported the efficacy of stereotactic radiofrequency (RF) thermoablation for the treatment of therapy-refractive epilepsy. Using RF probes with time and temperature control, sharply demarcated clots could be generated, the size of which could be controlled within certain limitations. This technique in combination with high resolution magnetic resonance imaging (MRI) enables the minimally invasive, controlled ablation of nodular heterotopias, small focal cortical type II dysplasias and hypothalamic hamartomas as an alternative to microsurgical resection.
Literatur
Brodkey JS, Miyazaki Y, Ervin FR, Mark VH (1964) Reversible heat lesions with radiofrequency current. A method of stereotactic localization. J Neurosurg 21:49–53. doi:10.3171/jns.1964.21.1.0049
Cosman E (1998) Radiofrequency lesioning. In: Gildenberg PL, Tasker RR (Hrsg) Textbook of stereotactic and functional neurosurgery. McGraw-Hill Inc., New York
Cossu M, Fuschillo D, Cardinale F et al (2014) Stereo-EEG-guided radio-frequency thermocoagulations of epileptogenic grey-matter nodular heterotopy. J Neurol Neurosurg Psychiatr 85:611–617. doi:10.1136/jnnp-2013-305514
De Salles AA, Brekhus SD, De Souza EC et al (1995) Early postoperative appearance of radiofrequency lesions on magnetic resonance imaging. Neurosurgery 36:932–937
Eriksson O, Backlund E‑O, Lundberg P et al (2002) Experimental radiofrequency brain lesions: a volumetric study. Neurosurgery 51:781–788
Flanigin HF, Nashold BS (1976) Stereotactic lesions of the amygdala and hippocampus in epilepsy. Acta Neurochir 23(Suppl):235–239
Gildenberg PL (2004) The birth of stereotactic surgery: a personal retrospective. Neurosurgery 54:199–208
Hirabayashi H, Hariz MI, Wårdell K, Blomstedt P (2012) Impact of parameters of radiofrequency coagulation on volume of stereotactic lesion in pallidotomy and thalamotomy. Stereotact Funct Neurosurg 90:307–315. doi:10.1159/000338249
Homma J, Kameyama S, Masuda H et al (2007) Stereotactic radiofrequency thermocoagulation for hypothalamic hamartoma with intractable gelastic seizures. Epilepsy Res 76:15–21. doi:10.1016/j.eplepsyres.2007.06.007
Liscak R, Malikova H, Kalina M et al (2010) Stereotactic radiofrequency amygdalohippocampectomy in the treatment of mesial temporal lobe epilepsy. Acta Neurochir (Wien) 152:1291–1298. doi:10.1007/s00701-010-0637-2
Malikova H, Liscak R, Vojtech Z et al (2011) Stereotactic radiofrequency amygdalohippocampectomy: does reduction of entorhinal and perirhinal cortices influence good clinical seizure outcome? Epilepsia 52:932–940. doi:10.1111/j.1528-1167.2011.03048.x
Marossero F, Ravagnati L, Sironi VA et al (1980) Late results of stereotactic radiofrequency lesions in epilepsy. Acta Neurochir Suppl (Wien) 30:145–149
Mempel E, Witkiewicz B, Stadnicki R et al (1980) The effect of medial amygdalotomy and anterior hippocampotomy on behavior and seizures in epileptic patients. Acta Neurochir Suppl (Wien) 30:161–167
Narabayashi H, Mizutani T (1970) Epileptic seizures and the stereotaxic amygdalotomy. Confin Neurol 32:289–297
Narabayashi H, Nagao T, Saito Y et al (1963) Stereotaxic amygdalotomy for behavior disorders. Arch Neurol 9:1–16. doi:10.1001/archneur.1963.00460070011001
Parrent AG, Blume WT (1999) Stereotactic amygdalohippocampotomy for the treatment of medial temporal lobe epilepsy. Epilepsia 40:1408–1416
Parrent AG, Lozano AM (2000) Stereotactic surgery for temporal lobe epilepsy. Can J Neurol Sci 27(Suppl 1):S79–S96
Patil AA, Andrews R, Torkelson R (1995) Stereotactic volumetric radiofrequency lesioning of intracranial structures for control of intractable seizures. Stereotact Funct Neurosurg 64:123–133
Schmitt FC, Voges J, Buentjen L et al (2011) Radiofrequency lesioning for epileptogenic periventricular nodular heterotopia: a rational approach. Epilepsia 52:e101–e105. doi:10.1111/j.1528-1167.2011.03116.x
Umbach W (1966) Long-term results of fornicotomy for temporal epilepsy. Confin Neurol 27:121–123
Vinas FC, Zamorano L, Dujovny M et al (1992) In vivo and in vitro study of the lesions produced with a computerized radiofrequency system. Stereotact Funct Neurosurg 58:121–133. doi:10.1159/000098985
Wellmer J, Kopitzki K, Voges J (2014) Lesion focused stereotactic thermo-coagulation of focal cortical dysplasia IIB: a new approach to epilepsy surgery? Seizure 23:475–478. doi:10.1016/j.seizure.2014.01.024
Danksagung
Herr cand. med. Arne Ilse hat bei der Erstellung der Literaturliste geholfen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
J. Voges erhielt Aufwand- bzw. Reiseentschädigungen und Honorare für Vorträge von: Medtronic Inc., St .Jude Medical und Inomed; F.C. Schmitt erhielt Aufwand- und Reiseentschädigungen für Vorträge von Medtronic Inc.; J. Wellmer und L. Büntjen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag wurde nicht gesponsert und beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren. Die RF-Thermoablation ist ein für die Therapie neurologischer und psychiatrischer Erkrankungen zugelassenes CE-zertifiziertes Behandlungsverfahren. Sämtliche mit diesem Verfahren behandelten Patienten haben zuvor schriftlich ihr Einverständnis für diese Operation gegeben.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Voges, J., Wellmer, J., Büntjen, L. et al. Radiofrequenz-Thermoablation – die neurochirurgische Sicht. Z. Epileptol. 30, 98–104 (2017). https://doi.org/10.1007/s10309-016-0095-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10309-016-0095-9