Skip to main content
Log in

Evidenzbasierte Notfallmedizin: Perspektiven

Einklang von klinischer Erfahrung, wissenschaftlichen Erkenntnissen und EBM

Evidence-based emergency medicine: perspectives. Harmony between clinical experience, scientific knowledge and evidence-based medicine

  • Leitthema
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die evidenzbasierte Medizin hat in den letzten Jahren im bundesdeutschen Gesundheitswesen grundlegende Bedeutung gewonnen. Richtlinien und Leitlinien werden zur Grundlage der medizinischen Versorgung. Dies gilt auch für die Notfallmedizin, was sich in dem Begriff der „Evidence Based Emergency Medicine“ widerspiegelt. Zwar sind schon einige Leitlinien wie die zur kardiopulmonalen Reanimation etabliert, doch besteht auf vielen Gebieten noch Bedarf an kontrollierten randomisierten Studien, um weitere Notfallmaßnahmen mit gesicherter Evidenz zu belegen. Neben der meist fehlenden Einwilligungsfähigkeit des Patienten stellt die korrekte Einhaltung des Studienprotokolls unter den speziellen präklinischen Bedingungen ein Problem zur Durchführung dieser Studien dar. Auch müssen die Leitlinien periodischen Überarbeitungen und Korrekturen unterworfen werden. So sind in der Notfallmedizin noch größere Anstrengungen notwendig, um die evidenzbasierte Notfallmedizin flächendeckend zu etablieren.

Abstract

Evidence-based medicine has gained essential importance in the German health care system in recent years. Recommendations and guidelines have become the basis for medical care. This also holds true for emergency medicine, which is reflected in the concept of “evidence-based emergency medicine.” Even though some guidelines have already become established, such as those for cardiopulmonary resuscitation, in many areas randomized controlled trials are still required to secure reliable evidence for other emergency measures. The problems involved in conducting these trials include the lack of patients’ ability to provide consent for the most part and strict adherence to the study protocol under the special preclinical conditions. In addition, the guidelines must be subjected to periodic revision and correction. Greater efforts are needed in emergency medicine to ensure nationwide establishment of evidence-based emergency medicine.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Bickell WH, Wall MJ Jr, Pepe PE et al. (1994) Immediate versus delayed fluid resuscitation for hypotensive patients with penetrating torso injuries. N Engl J Med 331: 1105–1109

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bollschweiler E (2004) Leitlinienentwicklung. Nationale und klinikinterne Leitlinien. Definition und Problemlage. In: Lauterbach KW, Schrappe M (Hrsg) Gesundheitsökonomie, Qualitätsmanagement und Evidence-based Medicine. Eine systematische Einführung. Schattauer, Stuttgart, S 493–500

  3. Bunn F, Roberts I, Tasker R, Akpa E (2004) Hypertonic versus near isotonic crystalloid for fluid resuscitation in critically ill patients. Cochrane Database Syst Rev CD002045

  4. Dick WF (1998) Evidence based emergency medicine. Anaesthesist 47: 957–967

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Dick WF, Ahnefeld FW, Knuth P (2003) Logbuch der Notfallmedizin. Springer, Berlin Heidelberg New York

  6. Ewy GA (2007) Cardiac arrest-guideline changes urgently needed. Lancet 369: 882–884

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Gemeinsamer Bundesausschuss (2007) Gemeinsamer Bundesausschuss: Evidenzbasierte Entscheidungen zu GKV-Leistungen dienen dem Patientenschutz. Informations-Archiv G-BA

  8. Handley AJ, Koster R, Monsieurs K et al. (2006) Lebensrettende Basismaßnahmen für Erwachsene und Verwendung automatisierter externer Defibrillatoren. Abschnitt 2 der Leitlinien zur Reanimation 2005 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed 9: 10–25

    Article  Google Scholar 

  9. Jacobs LM (1994) Timing of fluid resuscitation in trauma. N Engl J Med 331: 1153–1154

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kopp IB, Müller W, Lorenz W (2004) Nationale Leitlinien: Konzept der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). In: Lauterbach KW, Schrappe M (Hrsg) Gesundheitsökonomie, Qualitätsmanagement und Evidence-based Medicine. Eine systematische Einführung. Schattauer, Stuttgart, S 493–500

  11. Kranke P (2004) Effiziente Literatursuche. Recherche mit einer strukturierten Fragestellung und der PubMed „clinical queries“. Anaesthesist 53: 286–289

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Kwan I, Bunn F, Roberts I, WHO Pre-Hospital Trauma Care Steering Committee (2001) Timing and volume of fluid administration for patients with bleeding following trauma. Cochrane Database Syst Rev 1: CD002245

    PubMed  Google Scholar 

  13. Lackner CK, Lewan UM, Kerkmann R, Peter K (1998) Evidence-based-medicine. Bedeutung für die Notfallmedizin in Forschung und Praxis. Notfall Rettungsmed 1: 228–236

    Article  Google Scholar 

  14. Markstaller K, Eberle B, Dick WF (2004) Kardiopulmonale Reanimation: „Oben ohne“ – Mode oder Wissenschaft? Anaesthesist 53: 927–936

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Moher D, Cook DJ, Eastwood S et al. (1999) Improving the quality of reports of meta-analyses of randomised controlled trials: the QUOROM statement. Quality of reporting of meta-analyses. Lancet 354: 1896–1900

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Morley PT, Zaritsky A (2005) The evidence evaluation process for the 2005 International Consensus Conference on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations. Resuscitation 67: 167–170

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Paradis NA, Wenzel V, Southall J (2002) Pressor drugs in the treatment of cardiac arrest. Cardiol Clin 20: 61–78

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Peters O, Runggaldier K, Schlechtriemen T (2007) Algorithmen im Rettungsdienst. Notfall Rettungsmed 10: 229–236

    Article  Google Scholar 

  19. Redaèlli M, Stock S (2004) Evidenz-basierte Leitlinien. In: Lauterbach KW, Schrappe M (Hrsg) Gesundheitsökonomie, Qualitätsmanagement und Evidence-based Medicine. Eine systematische Einführung. Schattauer, Stuttgart, S 493–500

  20. Sloan EP, Koenigsberg M, Gens D et al. (1999) Diaspirin cross-linked hemoglobin (DCLHb) in the treatment of severe traumatic hemorrhagic shock: a randomized controlled efficacy trial. JAMA 282: 1857–1864

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Smith GCS, Pell JP (2003) Parachute use to prevent death and major trauma related to gravitational challenge: systematic review of randomised controlled trials. BMJ 327: 1459–1461

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. SOS-Kanto Study Group (2007) Cardiopulmonary resuscitation by bystanders with chest compression only (SOS-KANTO): an observational study. Lancet 369: 920–926

    Article  Google Scholar 

  23. Vogd W (2004) Evidence-based Medicine und Leitlinienmedizin. Feindliche Übernahme durch die Ökonomie oder wissenschaftliche Professionalisierung der Medizin. Münch Med Wochenschr 146: 11–14

    Google Scholar 

  24. von Goedecke A, Wenzel V (2004) „Oben mit bitte“! – Die Beatmung während der kardiopulmonalen Reanimation. Anaesthesist 53: 925–926

    Article  Google Scholar 

  25. Wild C (2006) „Health technology assessment“. Kritische Wissenschaftsmethode zur Evaluation der Wirksamkeit medizinischer Interventionen. Anaesthesist 55: 568–577

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Winslow RM (2000) αα-crosslinked hemoglobin: was failure predicted by preclinical testing? Vox Sang 79: 1–20

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to U. Kreimeier.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kreimeier, U., Dirks, B. & Wenzel, V. Evidenzbasierte Notfallmedizin: Perspektiven. Notfall Rettungsmed 11, 18–24 (2008). https://doi.org/10.1007/s10049-007-1005-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-007-1005-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation