Skip to main content
Log in

Akute Aortendissektion

Ein facettenreiches Krankheitsbild

Acute aortic dissection: a multifaceted disease

  • Kasuistiken
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Akute Aortendissektionen vom Typ A nach Stanford stellen seltene, lebensbedrohliche Krankheitsbilder dar, die eine umgehende chirurgische Intervention erfordern. In der Prähospitalphase kann die Diagnose leicht als akuter Myokardinfarkt fehl gedeutet werden, insbesondere – wie in unserem Fall dargestellt – bei Patienten ohne charakteristische Schmerzsymptomatik. In Anbetracht der erschwerten Diagnostik sollte vor dem leichtfertigen Einsatz einer präklinischen Lysetherapie, wie sie bei Patienten mit akutem Myokardinfarkt indiziert ist, gewarnt werden.

Abstract

Acute dissections of the aorta classified as Stanford type A represent rare, life threatening events, which require immediate surgical intervention. The disease may be misdiagnosed preclinical as acute myocardial infarction, especially in patients with a lack of characteristic pain sensations. Due to limited diagnostic verification, physicians should be careful of using preclinical lyses therapy as indicated in patients with acute myocardial infarction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Awtrey R, Gupta S, Kelley GP, Glancy DL, Harrison L, Lopez FA (2002) Clinical case of the month. Chest pain, diaphoresis, and dyspnea in a hypertensive 53-year-old man. J La State Med Soc 154: 60–65

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bendjelid K, Fareh S, Bonnefoy E, Bohe J, Kirkorian G, Touboul P, Fournier G (2000) Acute dissection of the ascending thoracic aorta complicated by myocardial infarct: an unavoidable diagnostic pitfall? Presse Med 29: 1220–1222

    PubMed  Google Scholar 

  3. Camera L, Di Giacomo A, Lambiase C, Fratta L, Belfiore G, Salvatore M (2002) Acute myocardial infarction in a patient with unstable angina. Acta Radiologica 43: 461–463

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kamada M, Ohsaka K, Nagamine S, Kakihata H (2003) Acute type A aortic dissection complicated with acute inferior myocardial infarction following aortic valve replacement. Jpn J Thorac Cardiovasc Surg 51: 552–556

    PubMed  Google Scholar 

  5. Myrmel T, Lai DTM, Miller DC (2004) Can the principles of evidence-based medicine be applied to the treatment of aortic dissections? Eur J Cardiothorac Surg 25: 236–242

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Nienaber CA, von Kodolitsch Y (1992) Meta-analysis of the prognosis of thoracic aortic dissection: changing mortality in the last four decades. Herz 17: 398–416

    PubMed  Google Scholar 

  7. Ohtani N, Kiyokawa K, Asada H, Kawakami T (2000) Stanford type A acute dissection developing acute myocardial infarction. Jpn J Thorac Cardiovasc Surg 48: 69–72

    PubMed  Google Scholar 

  8. Pinney SP, Wasserman HS (2002) Anterior myocardial infarction, acute aortic dissection, and anomalous coronary artery. J Interv Cardiol 15: 293–296

    PubMed  Google Scholar 

  9. Tanaka K, Teruo T, Sasaki K, Utsunomiya H, Tanaka S, Shoji T, Hayakawa H (1991) Medical vs surgical treatment of acute aortic dissection in an intensive care unit. Jpn Circ J 55: 815–820

    PubMed  Google Scholar 

  10. Vogt FM, Goyen M, Debatin JF (2001) Moderne Diagnostikkonzepte bei Dissektion und Aortenverschluss. Radiologe 41: 640–652

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Ohlmer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Ohlmer, A., Scholtes, K., Schälte, G. et al. Akute Aortendissektion. Notfall Rettungsmed 9, 190–193 (2006). https://doi.org/10.1007/s10049-006-0807-1

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-006-0807-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation