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Catheter ablation of atrial fibrillation in a functionally univentricular heart: a risk-adjusted interventional approach

Katheterablation von Vorhofflimmern bei einem funktionell univentrikulären Herzen – ein risikoadjustierter interventioneller Ansatz

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Abstract

In adults with congenital heart disease, atrial fibrillation occurs at a lower age due to the increased atrial stress compared to structurally normal hearts. The ablation target thus results from the underlying heart defect and the specific arrhythmia: in the case of atrial fibrillation, pulmonary vein isolation with left atrial substrate modification can be performed safely and effectively taking into account the individual cardiac lesion, which is often related to difficult transseptal access. This case is a representative example of catheter ablation of atrial fibrillation in a patient with a functional univentricular heart using intracardiac echocardiography-guided double transseptal puncture.

Zusammenfassung

Bei Erwachsenen mit angeborenem Herzfehler tritt Vorhofflimmern, bedingt durch die vermehrte atriale Belastung im Vergleich zu strukturell Herzgesunden, in jüngerem Lebensalter auf. Das Ablationsziel resultiert somit aus dem zugrunde liegenden Herzfehler und der spezifischen Herzrhythmusstörung. Eine Pulmonalvenenisolation, ggf. mit linksatrialer Substratmodifikation ist unter Berücksichtigung des zugrunde liegenden Herzfehlers ein sicheres und wirksames Verfahren, ist jedoch häufig mit einem erschwerten transseptalen Zugang verbunden. Der hier vorgestellte Fall ist ein repräsentatives Beispiel für die Katheterablation von Vorhofflimmern bei einem Patienten mit funktionell univentrikulärem Herzen unter Anwendung einer intrakardial-echokardiographisch geführten doppelten transseptalen Punktion.

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Fig. 1

Abbreviations

ACHD:

Adult with congenital heart disease

AF:

atrial fibrillation

ASD:

Atrial septum defect

ECG:

Electrocardiography

EDV:

End diastolic volume

EDVi:

End diastolic volume index

EF:

Ejection fraction

EHRA:

European Heart Rhythm Association

ESV:

End systolic volume

ICE:

Intracardiac echography

LA:

Left atrial

LV:

Left ventricular

MAPCAs:

Major aortopulmonary collateral arteries

MRI:

Magnetic resonance imaging

PA:

Pulmonary atresia

PV:

Pulmonary vein

PVI:

Pulmonary vein isolation

RF:

Radiofrequency

RV:

Right ventricular

SV:

Stroke volume

3D:

Three-dimensional

TEE:

Transoesophageal echocardiography

TSP:

Transseptal puncture

VSD:

Ventricular septum defect

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Correspondence to Stephan Molatta MD.

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Conflict of interest

S. Molatta has participated in educational programmes organized by Biosense Webster, Biotronik, Medtronic, and Abbott. All authors state that there are no conflicts of interest. M.E. Hamriti, L. Bergau, V. Rubesch-Kütemeyer, P. Sommer and C. Sohns declare that they have no competing interests.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case. For images or other information within the manuscript which identify patients, consent was obtained from them and/or their legal guardians.

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Molatta, S., El Hamriti, M., Bergau, L. et al. Catheter ablation of atrial fibrillation in a functionally univentricular heart: a risk-adjusted interventional approach. Herzschr Elektrophys 31, 91–94 (2020). https://doi.org/10.1007/s00399-020-00676-w

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-020-00676-w

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