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Erfolgreiche Ablation einer rechts-lateralen akzessorischen Leitungsbahn unter kombiniertem Einsatz einer langen intrakardialen Schleuse und eines intrakoronaren Mapping-Katheters in der rechten Kranzarterie

Successful radiofrequency catheter ablation of an accessory pathway in the right free wall using a long vascular sheet and a mapping catheter in the right coronary artery

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Summary

We present a patient with an accessory pathway difficult to ablate in the right free wall. Two prolonged and failed attempts at radiofrequency catheter ablation of this accessory pathway in other institutions led to a third attempt in our hospital. Successful outcome of accessory pathway ablation was achieved by mapping the right free wall using an intracoronary catheter in the right coronary artery. A long vascular sheeth was introduced in the right femoral vein, manipulated into the tricuspid anulus, which allowed a stable catheter position with adequate tissue contact of the ablation catheter at the target site. The combination of exact mapping and adequate tissue contact of the ablation catheter as described above facilitated successful outcome in this patient. Further investigation is necessary to determine the role of this technique as first choice therapy in patients prone to develop recurrence of accessory pathway conduction or primary failure of catheter ablation.

Zusammenfassung

Wir berichten über einen symptomatischen Patienten mit einer schwierig zu abladierenden rechtslateralen akzessorischen Leitungsbahn. Nach zwei langen und frustranen Ablationsversuchen in auswärtigen Kliniken gelingt jetzt in dieser Untersuchung die permanente antegrade wie retrograde Beseitigung der elektrischen Leitung über die akzessorische Leitungsbahn durch eine spezielle Vorgehensweise: die exakte Leitungslokalisation gelingt über einen intrakoronaren Mapping-Katheter in der RCA, während ein stabiler Wandkontakt des Ablationskatheters unter Verwendung einer langen, speziell vorgebogenen Schleuse erreicht wird. Die Kombination beider Verfahren verkürzt im vorliegenden Fall die Untersuchungsdauer gegenüber den Vor-Untersuchungen und ermöglicht die definitive Beseitigung der Leitung über die akzessorische Leitungsbahn. Welchen Stellenwert diese Vorgehensweise in der primären Versorgung von Patienten mit einer rechtsseitigen lateralen akzessorischen Leitungsbahn hat, sollte durch prospektive, randomisierte Untersuchungen entschieden werden.

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References

  1. Calkins H, Kim Y, Schmaltz S (1992) Electrogram criteria for identification of appropriate target sites for radiofrequency catheter ablation of accessory atrioventricular connections. Circulation 85:565–573

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Haines DE, Verow AF (1990) Observations on electrode-tissue interface temperature and electrical impedance during radiofrequency ablation of myocardium. Circulation 82:1034–1038

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Jackman WM, Beckman KJ, McClelland J, Lazzara R (1991) Localization and radiofrequency catheter ablation of accessory AV pathways in Wolff-Parkinson-White syndrome. J Electrocardiol 24(suppl):24

    Google Scholar 

  4. Jackman WM, Wang XZ, Friday KJ (1991) Catheter ablation of accessory atrioventricular pathways (Wolff-Parkinson-White syndrome) by radiofrequency current. N Engl J Med 324:1605–1611

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Langberg JJ, Calkins H, Kim YN (1992) Recurrence of conduction in accessory atrioventricular connections after initially succesful radiofrequency catheter ablation. J Am Coll Cardiol 19:1588–1592

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Morady F, Strickberger SA, Man KC, Dauob E, Niebauer M, Goyal R, Harvey M, Bogun F (1996) Reasons for prolonged or failed attempts at radiofrequency catheter ablation of accessory pathways. J Am Coll Cardiol 27:683–689

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Shah MJ, Jones TK, Cecchin F (2004) Improved localization of right-sided accessory pathways with microcatheter-assisted right coronary artery mapping in children. J Cardiovasc Electrophysiol 15:1238–1243

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Swartz JF, Cohen AI, Fletcher RD (1989) Right coronary epicardial mapping improves accessory pathway catheter ablation success. Circulation 80 (Suppl II):II-431 (abstract)

    Google Scholar 

  9. Twidale N, Wang XZ, Beckman KJ (1991) Factors associated with recurrence of accessory pathway conduction after radiofrequency catheter ablation. PACE 14:2042–2048

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to M. Wieczorek.

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Wieczorek, M., Höltgen, R. Erfolgreiche Ablation einer rechts-lateralen akzessorischen Leitungsbahn unter kombiniertem Einsatz einer langen intrakardialen Schleuse und eines intrakoronaren Mapping-Katheters in der rechten Kranzarterie. Herzschr. Elektrophys. 17, 1–5 (2006). https://doi.org/10.1007/s00399-006-0474-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-006-0474-4

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