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Anxiety and depression among patients with familial Mediterranean fever

Angst und Depression bei Patienten mit familiärem Mittelmeerfieber

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Abstract

Background

Familial Mediterranean fever (FMF) is a systemic autoinflammatory disease that requires lifelong treatment and is associated with several comorbidities, including mental health disorders such as anxiety and depression. FMF and mental health necessitate further research; hence, this study aims to observe anxiety and depression and their relationship with several variables in patients with FMF.

Methods

As the study population, 360 FMF patients were surveyed between June and October 2022. Surveys included inventories assessing anxiety and depression, i.e., the Beck’s Depression Inventory (BDI), the Beck’s Anxiety Inventory (BAI), and the State-Trait Anxiety Inventory (STAI).

Results

Mean scores for STAI-Y1 (state), STAI-Y2 (trait), BAI, and BDI were 42.2 ± 12.0, 45.9 ± 10.6, 24.0 ± 13.9, and 13.1 ± 8.99, respectively. Medication-adherent patients had significantly lower scores on STAI-Y1 (41.5 ± 11.4 vs. 45.2 ± 14.0; p-value: 0.04). M694V homozygous patients exhibited significantly lower scores in the BDI (12.4 ± 9.37 vs. 13.2 ± 8.93; p-value: < 0.001) and BAI (17.0 ± 12.1 vs. 25.1 ± 13.9; p-value: 0.001). The patients with an exon-10 mutation demonstrated significantly lower scores compared to patients with an exon‑2 mutation (17.9 ± 12.3, 29.6 ± 13.3; p-value: < 0.001).

Conclusion

The patients with FMF had mild depression and moderate anxiety scores. A higher level of education and medication adherence were associated with lower levels of anxiety. Likewise, the patients with genotypes associated with severe disease courses had lower levels of anxiety. We suggest that physicians should be more attentive to patients with a milder disease course and ensure that these patients are provided with sufficient treatment and knowledge about their disease.

Zusammenfassung

Hintergrund

Das familiäre Mittelmeerfieber (FMF) ist eine systemische autoinflammatorische Erkrankung, die lebenslang behandelt werden muss und mit verschiedenen Begleiterkrankungen einhergeht, einschließlich psychischer Erkrankungen wie Angst und Depression. FMF und psychische Gesundheit erfordern weitere Untersuchungen, daher ist es das Ziel der vorliegenden Studie, den Zusammenhang von Angst und Depression mit verschiedenen Variablen bei Patienten mit FMF zu ermitteln.

Methoden

Als Studienpopulation wurden 360 FMF-Patienten zwischen Juni und Oktober 2022 erfasst. Zu den erhobenen Daten gehörten Inventare zu Bestimmung von Angst und Depression, d. h., das Beck-Depressions-Inventar (BDI), Beck-Angst-Inventar (BAI) und State-Trait-Angst-Inventar (STAI).

Ergebnisse

Die durchschnittlichen Werte für STAI-Y1 (Zustand), STAI-Y2 (Eigenschaft), BAI und BDI betrugen 42,2 ± 12,0; 45,9 ± 10,6; 24,0 ± 13,9 bzw. 13,1 ± 8,99. Patienten, die ihre Medikamente wie verordnet einnahmen, wiesen signifikant niedrigere Werte im STAI-Y1 auf (41,5 ± 11,4 vs. 45,2 ± 14,0; p-Wert: 0,04). M694V-homozygote Patienten zeigten signifikant niedrigere Werte im BDI (12,4 ± 9,37 vs. 13,2 ± 8,93; p-Wert: < 0,001) und BAI (17,0 ± 12,1 vs. 25,1 ± 13,9; p-Wert: 0,001). Bei den Patienten mit einer Exon-10-Mutation bestanden signifikant niedrigere Werte gegenüber den Patienten mit einer Exon-2-Mutation (17,9 ± 12,3; 29,6 ± 13,3; p-Wert: < 0,001).

Schlussfolgerung

Bei den Patienten mit FMF waren geringe Depressions- und mittelgradige Angstwerte festzustellen. Ein höher Bildungsgrad und die regelmäßige Medikamenteneinnahme gingen mit niedrigerer Werten für Angst einher. Gleichermaßen wiesen die Patienten mit Genotypen, die mit schweren Krankheitsverläufen einhergingen, niedriger Werte für Angst auf. Den Autoren zufolge sollten Ärzte besonders aufmerksam bei Patienten mit einem leichteren Krankheitsverlauf sein und sicherstellen, dass diese Patienten ausreichend behandelt und über ihre Krankheit informiert werden.

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Acknowledgements

Ozgur Can Kilinc, Abdulmenaf Kilinc, and Selim Ardac contributed to data collection. Statistical analysis of the collected data was performed by Feyza Nur Azman. Serdal Ugurlu, Omer Faruk Demirel, Ozgur Can Kilinc, and Bugra Egeli contributed to design of the study and writing of the manuscript.

Funding

No specific funding was received from any bodies in the public, commercial, or not-for-profit sectors to carry out the work described in this article.

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Correspondence to Serdal Ugurlu.

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O.C. Kilinc, A. Kilinc, F.N. Azman, S. Ardac, B. Egeli, O.F. Demirel, and S. Ugurlu declare that they have no competing interests.

The study was compliant with the 1975 Helsinki Declaration and was approved by the Ethics Committee of Istanbul University-Cerrahpasa. Prior to participation, written informed consent was obtained from each patient.

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Ulf Müller-Ladner, Bad Nauheim

Uwe Lange, Bad Nauheim

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Data Availability

The data that support the findings of this study are available within the article and supplementary materials. Raw data of this study are available upon request from the authors. Due to confidentiality and privacy restrictions, the data cannot be publicly shared. Requests for data access should be directed to Ozgur Can Kilinc at ozgurcanklnc@gmail.com.

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Kilinc, O.C., Kilinc, A., Azman, F.N. et al. Anxiety and depression among patients with familial Mediterranean fever. Z Rheumatol 83 (Suppl 1), 236–241 (2024). https://doi.org/10.1007/s00393-023-01445-z

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