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Nagelfalzkapillarmikroskopie

Nailfold capillaroscopy

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Zusammenfassung

Mittels der Kapillarmikroskopie werden in der Rheumatologie Morphologie, Dichte und Blutfluss der Nagelfalzkapillaren sowie relevante extrakapilläre Veränderungen untersucht. Ihre Hauptindikation ist die Differenzialdiagnostik bei Raynaud-Phänomenen. Verschiedene rheumatologische Krankheitsbilder zeigen unterschiedliche, teilweise typische, pathognomonische Veränderungen der Mikrozirkulation bzw. Kapillarmuster. Das einfache, nichtinvasive, günstige und effektive Verfahren eignet sich gut zur Frühdiagnose vor allem bei Kollagenosen. Für die am besten untersuchte systemische Sklerose ist die Aussagekraft am größten. Die zugehörigen mikroskopischen Veränderungen lassen stadienadaptiert Rückschlüsse auf die Aktivität des Entzündungsgeschehens zu. Nicht nur aus diesem Grund stellt die Kapillarmikroskopie auch ein wichtiges Instrument zur Verlaufskontrolle dar. In Verbindung mit anderen Untersuchungen wie Flussmessungen über Laserdoppler etc. sind prinzipiell auch weiterführende Aussagen möglich.

Abstract

Capillaroscopy is performed to evaluate the morphology, frequency and blood flow of nailfold capillaries as well as relevant extracapillary changes in rheumatic conditions. The main indication is the differentiation between primary and secondary Raynaud’s phenomenon. Various rheumatic conditions show different and partially typical pathognomonic alterations of the microcirculation or capillary patterns. This simple, noninvasive, inexpensive and effective technique is well suited for early diagnosis, especially of connective tissue diseases. The specific significance is highest for systemic sclerosis which is the most frequently evaluated entity. The corresponding microscopic alterations allow stage-adapted conclusions concerning the acuity of inflammation to be formed. That is not the only reason why capillaroscopy represents an important tool in follow-up controls and together with other techniques, such as flow measurement by laser Doppler, further conclusions can be drawn.

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Literatur

  1. Sander O, Iking-Konert C, Ostendorf B (Hrsg) (2012) Taschenatlas Kapillarmikroskopie, 2. Aufl. Rheuma Zentrum Rhein Ruhr, Düsseldorf

  2. Bellando Randone S et al (2010) The microcirculation and rheumatic diseases. In: Cutolo M (Hrsg) Atlas of capillaroscopy in rheumatic diseases. Elsevier, Milano

  3. Sander O et al (2010) Kapillarmikroskopie – Durchführung und Nomenklatur. Z Rheumatol 69:253–262

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Schmiedel R (2011) Grundlagen Kapillarmikroskopie. Gefäßmedizin 4:12–21

    Google Scholar 

  5. Del Medico P (2010) How to obtain good capillaroscopic pictures. In: Cutolo M (Hrsg) Atlas of capillaroscopy in rheumatic diseases. Elsevier, Milano

  6. Lambova S et al (2011) Capillaroscopic pattern at the toes of systemic sclerosis patients: does it „tell“ more than those of fingers? J Clin Rheumatol 17:311–314

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Grassi W et al (2010) Mistakes in capillaroscopy. In: Cutolo M (Hrsg) Atlas of capillaroscopy in rheumatic diseases. Elsevier, Milano

  8. Smith V, Cutolo M (2010) When and how to perform capillaroscopy. In: Cutolo M (Hrsg) Atlas of capillaroscopy in rheumatic diseases. Elsevier, Milano

  9. Cutolo L, Grassi W, Matucci CM (2003) Raynaud’s phenomenon and the role of capillaroscopy. Arthritis Rheum 48:3023–3030

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Lambova S, Müller-Ladner U (2009) The role of capillaroscopy in differentiation of primary and secondary Raynaud’s phenomenon in rheumatic diseases: a review of the literature and two case reports. Rheumatol Int 29:1263–1271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Avouac J, Fransen J, Walker UA et al (2011) Preliminary criteria for the very early diagnosis of systemic sclerosis: results of a Delphi Consensus Study from EULAR Scleroderma trials and Research Group. Ann Rheum Dis 70:476–481

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Cutolo M, Sulli A, Secchi ME et al (2007) The contribution of capillaroscopy to the differential diagnosis of connective autoimmune diseases. Best Pract Res Clin Rheumatol 21(6):1093–1108

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Sato L, Kayser C, Andrade L (2009) Nailfold capillaroscopy abnormalities correlate with cutaneous and visceral involvement in systemic sclerosis patients. Acta Reumatol Port 34:219–227

    PubMed  Google Scholar 

  14. Sebastiani M et al (2009) Capillaroscopic skin ulcer risk index: a new prognostic tool for digital skin ulcer development in systemic sclerosis patients. Arthritis Rheum 61:688–694

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Cortes S, Cutolo M (2007) Capillaroscopic patterns in rheumatic diseases. Acta Reumatol Port 32:29–36

    PubMed  Google Scholar 

  16. De Angelis R, Grassi W, Cutolo M (2009) A growing need for capillaroscopy in rheumatology. Arthritis Rheum 61(3):405–410 (Arthritis Care & Research)

    Article  Google Scholar 

  17. Meier FM, Geyer M, Tiede H et al (2012) Is nailfold videocapillaroscopy a valuable diagnostic tool in pulmonary hypertension? Ann Rheum Dis 71(Suppl 3):684

    Article  Google Scholar 

  18. Baumhakel M, Böhm M (2010) Recent achievements in the management of Raynaud’s phenomenon. Vasc Health Risk Manag 6:207–214

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Herrick AL (2012) The pathogenesis, diagnosis and treatment of Raynaud’s phenomenon. Nat Rev Rheumatol 8:469–479

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Herrick AL, Moore T (2010) Raynaud’s phenomenon – a clinical marker. In: Cutolo M (Hrsg) Atlas of capillaroscopy in rheumatic diseases. Elsevier, Milano

  21. Spencer-Green G (1998) Outcomes in primary Raynaud’s phenomenon: a meta-analysis of the frequency, rates and predictors of transition to secondary diseases. Arch Intern Med 158:595–600

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Block JA, Sequeira W (2001) Raynaud’s phenomenon. Lancet 357:2042–2048

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Campbell PM, LeRoay EC (1975) Pathogenesis of systemic sclerosis. A vascular hypothesis. Semin Arthritis Rheum 4:351–368

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Geyer M, Müller-Ladner U (2011) The pathogenesis of systemic sclerosis revisited. Clin Rev Allergy Immunol 40(2):92–103

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Meier F et al (2012) Update on the profile of the EUSTAR cohort: an analysis of the EULAR Sceroderma Trials and research group database. Ann Rheum Dis 71:1355–1360

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Geyer und W. Hermann waren als Tutoren und/oder Referenten im Rahmen von durch die Fa. Actelion unterstützten Fortbildungsveranstaltungen tätig. M. Vasile gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor.

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Correspondence to M. Geyer or W. Hermann.

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Geyer, M., Vasile, M. & Hermann, W. Nagelfalzkapillarmikroskopie. Z. Rheumatol. 73, 149–162 (2014). https://doi.org/10.1007/s00393-013-1314-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-013-1314-7

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