Zusammenfassung
Bei bis zu 8% aller Tumorerkrankungen manifestiert sich ein paraneoplastisches Syndrom. Die Pathogenese ist bislang im Detail bei den meisten paraneoplastischen Syndromen nicht geklärt; vom Tumor sezernierte Hormone, Peptide, Wachstumsfaktoren und Zytokine bzw. Kreuzreaktivitäten zwischen malignen und normalen Zellen werden als pathogenetisch relevante Faktoren diskutiert. Paraneoplastische Syndrome können neben endokrinen, hämatologischen, neurologischen, auch rheumatische Beschwerden zur Folge haben. Andererseits können rheumatische Symptome bei hämatologisch-onkologischen Erkrankungen, insbesondere lymphoproliferativen Systemerkrankungen auf eine Zellinvasion, Kompression und/oder direkte hämatologische Wirkungen zurückgeführt werden. Ziel dieses Beitrags ist es, einen Überblick über die vielfältigen Assoziationen von rheumatischen Symptomen und hämatologischen/onkologischen Erkrankungen zu geben, die in der klinischen Praxis von Bedeutung sein könnten.
Abstract
Paraneoplastic syndromes are observed in up to 8% of tumor patients. These disorders arise from tumor secretion of hormones, peptides, growth factors or cytokines or from immune cross-reactivity between malignant and normal tissues. Among many others paraneoplastic syndromes may also affect the rheumatologic system resulting in various musculoskeletal symptoms and/or syndromes. On the other hand, mainly hematological or lymphoproliferative diseases may also cause rheumatic symptoms by cell invasion or when affecting cellular elements of blood or the coagulation system. The aim of this article is to provide an overview of the various associations between rheumatic symptoms and hemato-oncological diseases which might be of importance in clinical practice.
Literatur
Baijens LW, Manni JJ (2006) Paraneoplastic syndromes in patients with primary malignancies of the head and neck: four cases and a review of the literature. Eur Arch Otorhinolaryngol 263:32–36
Buchbinder R, Forbes A, Hall S et al (2001) Incidence of malignant disease in biopsy-proven inflammatory myopathy. A population-based cohort study. Ann Intern Med 134:1087–1095
Chen KR, Carlson JA (2008) Clinical approach to cutaneous vasculitis. Am J Clin Dermatol 9:71–92
Cohen PR (2007) Sweet’s syndrome – a comprehensive review of an acute febrile neutrophilic dermatosis. Orphanet J Rare Dis 2:34
DeCross AJ, Sahasrabudhe DM (1992) Paraneoplastic Raynaud’s phenomenon. Am J Med 92:570–572
Dybier A, Hellquist L, Johansson B et al (2000) Seropositive polyarthritis and skin manifestations in t-prolymphocytic leukemia/sezary cell leukemia variant. Leuk Lymphoma 37:437–440
Espinosa G, Font J, Munoz-Rodriguez FJ et al (2002) Myelodysplastic und myeloproliferative syndromes associated with giant cell arteritis and polymyalgia rheumatic: a coincidental coexistence or a causal relationship. Clin Rheumatol 21:309–313
Gur H, Koren V, Ehrenfeld M et al (1999) Rheumatic manifestations preceding adult acute leukemia: characteristics and implication in course and prognosis. Acta Haematol 101:1–6
Hasler P, Kistler H, Gerber H (1995) Vasculitides in hairy cell leukemia. Semin Arthritis Rheum 25:134–142
Hill CL, Zang Y, Sigurgeirrson B et al (2001) Frequency of specific cancer types in dermatomyositis and polymyositis: a population-based Approach. Lancet 357:96–100
Krishna K, Yacoub A, Hutchins L et al (2011) Palmar fasciitis with polyarthritis syndrome in a patient with breast cancer. Clin Rheumatol 30:569–572
Liozon E, Loustaud V, Fauchais AL et al (2006) Concurrent temporal (giant cell) arteritis and malignancy: report of 20 patients with review of the literature. J Rheumatol 33:1606–1614
Medsger TA, Dixon JA, Garwood VF (1982) Palmar fasciitis and polyarthritis associated with ovarian carcinoma. Ann Intern Med 96:424–431
Naschitz JE, Yeshurun D, Abrahamson J (1992) Arterial occlusive disease in occult cancer. Am Heart J 124:738–745
Naschitz JE, Rosner I (2008) Musculoskeletal syndromes associated with malignancy (excluding hypertrophic osteoarthropathy). Curr Opin Rheumatol 20:100–105
Pelosof LC, Gerber DE (2010) Paraneoplastic syndromes: an approach to diagnosis and treatment. Mayo Clin Proc 85:838–854
Reuss-Borst MA, Pawelec G, Saal JG et al (1993) Sweet’s syndrome associated with myelodysplasia: possible role of cytokines in the pathogenesis of the disease. Br J Haematol 84:356–358
Reuss-Borst M (2005) Rheuma und hämato-onkologische Erkrankungen. Z Rheumatol 64:3–11
Sparsa A, Liozon E, Herrmann F et al (2002) Routine vs extensive malignancy search for adult dermatomyositis and polymyositis: a study of 40 patients. Arch Dermatol 138:363–367
Sweet RD (1964) Acute febrile neutrophilic dermatosis. J Dermatol 76:349–356
Thiers BH, Sahn RE, Callen JP (2009) Cutaneous manifestations of internal malignancy. Ca Cancer J Clin 59:73–98
Interessenkonflikt
Die Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Reuss-Borst, M. Hämatologisch-onkologische Erkrankungen. Z. Rheumatol. 70, 561–566 (2011). https://doi.org/10.1007/s00393-011-0816-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-011-0816-4