Summary.
Patients with acute myocardial infarction reaching the hospital within the first hour after symptom onset preserve their chances for an optimal treatment. But only about one fifth of them actually reach the hospital within this “golden hour”. Information of the public to reduce time from symptom onset to medical service call have shown success only during the time the continouous publicity was maintained. Soon after the end of such activities the prehospital delay again reached the initial duration. Because of restricted resources, prehospital thrombolysis as another means of reducing time to treatment is as yet only used for a very small proportion of patients. Reduction of door-to-ballon and -treatment time seems to have reached its limit in recent years. In patients with delayed hospital admission, the use of PTCA interventions seems to result in better outcome data compared to thrombolysis.
Zusammenfassung.
Nur ein Fünftel aller Patienten mit akutem Myokardinfarkt erreicht das Krankenhaus innerhalb der ersten Stunde und eröffnet den behandelnden Ärzten damit optimale Therapiechancen. Versuche, die Prähospitalzeit durch intensive Öffentlichkeitsarbeit zu verkürzen, erbringen nur kurzzeitige Resultate, die sich rasch wieder nivellieren. Die prähospitale Lyse wird zur Zeit aufgrund knapper instrumenteller und personeller Ressourcen nur bei einem kleinen Teil der Patienten durchgeführt. Die Verkürzung der Pforte-Lyse-Zeit ist in den meisten Häusern weitgehend ausgereizt. Bei längerer Prähospitalzeit scheint die PTCA einen Vorteil gegenüber der Lyse aufzuweisen, da ihr Einfluss auf das Patienten-Outcome möglicherweise weniger zeitsensitv ist.
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Senges, J., Schiele, R. Prähospitalzeit–Patientenwissen allein reicht nicht aus. Z Kardiol 93 (Suppl 1), i16–i18 (2004). https://doi.org/10.1007/s00392-004-1106-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-004-1106-9