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Phototherapeutic keratoectomy (PTK) after keratoconjunctivitis epidemica

  • Hornhaut
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Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Summary

Background: Persistent and recurrent nummuli after epidemic keratokonjunktivitis (EKC) often lead to reduced visual acuity and increased glare. In spite of long-term topical steroid therapy nummuli often recur. We tried to treat persistent nummuli with phototherapeutic keratectomy (PTK).

Patients: PTK with an excimer laser (193 nm) was performed in 13 eyes of 9 patients with nummuli. The nummuli were observed over 3–72 months (mean: 36 months). Preoperatively, the visual acuity was 0.1–0.9 (mean: 0.39 ± 0.22) and the brightness acuity test (BAT) was 0.05–0.5 (mean: 0.25 ± 0.15). Prior to PTK all eyes had been treated with local steroids several times for recurrent nummuli.

Results: During the follow-up from 15 to 56 months (mean: 33 ± 11.5 ms), 11 eyes had an increase in visual acuity: 0.3–1.0 (mean: 0.63 ± 0.26). The reduction of glare was especially beneficial for the patients: 0.3–0,9 (mean: 0.55 ± 0.21). One patient had a recurrence of nummuli in both eyes 6 weeks after PTK. The subjective-induced spheric refractive change was − 2.5 D to + 2.0 D. The astigmatic error changed between − 2.0 D to + 1.5 D.

Conclusion: PTK seems to be an effective method of treating persistent, recurrent nummuli after EKC. The low rate of recurrence of nummuli after PTK is remarkable.

Zusammenfassung

Fragestellung: Auch unter Kortikosteroidtherapie können persistierende Nummuli nach Keratoconjunctivitis epidemica (KE) auftreten. Sie führen zu Visusminderung und erhöhter Blendungsempfindlichkeit der Patienten. Durch eine phototherapeutische Keratektomie (PTK) versuchten wird, therapierefraktäre Nummuli zu entfernen.

Patienten und Methode: Bei 13 Augen von 9 Patienten mit persistierenden Nummuli nach KE wurde mit dem Excimer-Laser (193 nm) eine PTK vorgenommen. Alle Augen waren wegen Nummulirezidiven wiederholt mit Steroiden behandelt worden. Bei 5 Augen sprachen die Nummuli auf die Kortikosteroidtherapie nicht mehr an. Die KE lag 3–72 Monate (Median: 36 Mo.) zurück, der Visus betrug präoperativ: 0,1–0,9 (Mittelw. 0,39 +/− 0,22), der Gegenlichtvisus: 0,05–0,5 (Mittelw. 0,25 +/− 0,15).

Ergebnisse: Bei einem Nachbeobachtungszeitraum von 15–56 Monaten (Mittelw. 33 +/− 11,5 Mo.) konnte bei 11 Augen durch die PTK ein Visusanstieg auf 0,3–1,0 (Mittelw. 0,63 +/− 0,2) mit Korrektur erzielt werden. Subjektiv machte sich besonders die Reduzierung der Blendungsempfindlichkeit mit einer Zunahme des Gegenlichtvisus von 0,3–0,9 (Mittelw. 0,55 +/− 0,21) bemerkbar. Bei einer Patientin traten an beiden Augen 6 Wochen nach der PTK erneut Nummuli auf. Die induzierte subjektive Refraktionsänderung betrug sphärisch − 2,5 dpt bis + 2,0 dpt, zylindrisch − 2,0 dpt bis + 1,5 dpt.

Schlußfolgerung: Nummuli nach KE können mit der PTK effektiv und risikoarm entfernt werden. Bemerkenswert ist die geringe Rezidivrate der Nummuli.

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Quentin, C., Tondrow, M. & Vogel, M. Phototherapeutic keratoectomy (PTK) after keratoconjunctivitis epidemica. Ophthalmologe 96, 92–96 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050381

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