Skip to main content
Log in

Therapeutische Optionen bei chronischer Blepharitis unter Berücksichtigung der Evidenzlage

Treatment options for chronic blepharitis considering current evidence

  • Das therapeutische Prinzip
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Ziel der Behandlung der chronischen Blepharitis besteht in der Reduktion der Entzündung mittels thermischer, mechanischer Maßnahmen und immunmodulatorischen, antibiotischen sowie evtl. akariziden Medikamenten bei pathogenetisch relevantem Demodex-Befall.

Abstract

The goal of the treatment of chronic blepharitis lies in the reduction of inflammation, which can be achieved by warming, mechanical, and immunomodulatory measures as well as acaricide medication in cases with pathogenetically relevant demodicosis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Ia Systematische Übersichtsarbeiten von Studien der Evidenzstufe Ib, Ib randomisierte klinische Studien. II a Systematische Übersichtsarbeiten von Studien der Evidenzstufe IIb, IIb prospektive vergleichende Kohortenstudien, IIIa systematische Übersichtsarbeiten von Studien der Evidenzstufe IIIb, IIIb Fall-Kontroll-Studie, IV Fallserien und andere nicht vergleichende Studien. V Assoziationsbeobachtungen, pathophysiologische Überlegungen, deskriptive Darstellungen, Einzelfallberichte, u. Ä.; nicht mit Studien belegte Meinungen anerkannter Expertinnen und Experten, Berichte von Expertenkomitees und Konsensuskonferenzen aus http://www.cebm.net/oxford-centre-evidence-based-medicine-levels-evidence-march-2009/, Stand 31.07.2016.

Literatur

  1. Auw-Hädrich C, Reinhard T (2009) Treatment of chronic blepharokeratoconjunctivitis with local calcineurin inhibitors. Ophthalmologe 106:635–638. doi:10.1007/s00347-009-1954-9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Auw-Haedrich C, Reinhard T (2007) Chronic blepharitis. Pathogenesis, clinical features, and therapy. Ophthalmologe 104:817–828. doi:10.1007/s00347-007-1608-8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Barnhorst DA, Foster JA, Chern KC, Meisler DM (1996) The efficacy of topical metronidazole in the treatment of ocular rosacea. Ophthalmology 103:1880–1883

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Cheng AMS, Sheha H, Tseng SCG (2015) Recent advances on ocular Demodex infestation. Curr Opin Ophthalmol 26:295–300. doi:10.1097/ICU.0000000000000168

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Dougherty JM, McCulley JP (1986) Bacterial lipases and chronic blepharitis. Invest Ophthalmol Vis Sci 27:486–491

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Gao Y‑Y, Di Pascuale MA, Li W et al (2005) In vitro and in vivo killing of ocular Demodex by tea tree oil. Br J Ophthalmol 89:1468–1473. doi:10.1136/bjo.2005.072363

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Golub LM, Ramamurthy NS, McNamara TF et al (1991) Tetracyclines inhibit connective tissue breakdown: new therapeutic implications for an old family of drugs. Crit Rev Oral Biol Med 2:297–321

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Hirsch-Hoffmann S, Kaufmann C, Bänninger PB, Thiel MA (2015) Treatment options for demodex blepharitis: patient choice and efficacy. Klin Monatsbl Augenheilkd 232:384–387. doi:10.1055/s-0035-1545780

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Holzchuh FG, Hida RY, Moscovici BK et al (2011) Clinical treatment of ocular Demodex folliculorum by systemic ivermectin. Am J Ophthalmol 151:1030–1034.e1. doi:10.1016/j.ajo.2010.11.024

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Junk AK, Lukacs A, Kampik A (1998) Topical administration of metronidazole gel as an effective therapy alternative in chronic Demodex blepharitis – a case report. Klin Monatsbl Augenheilkd 213:48–50. doi:10.1055/s-2008-1034943

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kemal M, Sümer Z, Toker MI et al (2005) The prevalence of Demodex folliculorum in blepharitis patients and the normal population. Ophthalmic Epidemiol 12:287–290. doi:10.1080/092865805910057

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Key JE (1996) A comparative study of eyelid cleaning regimens in chronic blepharitis. CLAO J 22:209–212

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Kheirkhah A, Casas V, Li W et al (2007) Corneal manifestations of ocular demodex infestation. Am J Ophthalmol 143:743–749. doi:10.1016/j.ajo.2007.01.054

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Kim JH, Chun YS, Kim JC (2011) Clinical and immunological responses in ocular demodecosis. J Korean Med Sci 26:1231–1237. doi:10.3346/jkms.2011.26.9.1231

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Lemp MA, Nichols KK (2009) Blepharitis in the United States 2009: a survey-based perspective on prevalence and treatment. Ocul Surf 7:S1–S14

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Lindsley K, Matsumura S, Hatef E, Akpek EK (2012) Interventions for chronic blepharitis. Cochrane Database Syst Rev 2012:CD005556. doi:10.1002/14651858.CD005556.pub2

    Google Scholar 

  17. Maskin SL (2010) Intraductal meibomian gland probing relieves symptoms of obstructive meibomian gland dysfunction. Cornea 29:1145–1152. doi:10.1097/ICO.0b013e3181d836f3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Mayer K, Reinhard T, Reis A et al (2001) FK 506 ointment 0.1 % – A new therapeutic option for atopic blepharitis. Clinical trial with 14 patients. Klin Monatsbl Augenheilkd 218:733–736. doi:10.1055/s-2001-18665

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. McCulley JP, Dougherty JM, Deneau DG (1982) Classification of chronic blepharitis. Ophthalmology 89:1173–1180

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Messmer EM (2015) The pathophysiology, diagnosis, and treatment of dry eye disease. Dtsch Arztebl Int 112:71–82. doi:10.3238/arztebl.2015.0071

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Opitz DL, Tyler KF (2011) Efficacy of azithromycin 1 % ophthalmic solution for treatment of ocular surface disease from posterior blepharitis. Clin Exp Optom 94:200–206. doi:10.1111/j.1444-0938.2010.00540.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Perry HD, Doshi-Carnevale S, Donnenfeld ED et al (2006) Efficacy of commercially available topical cyclosporine A 0.05 % in the treatment of meibomian gland dysfunction. Cornea 25:171–175

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Shine WE, Silvany R, McCulley JP (1993) Relation of cholesterol-stimulated Staphylococcus aureus growth to chronic blepharitis. Invest Ophthalmol Vis Sci 34:2291–2296

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Solomon A, Rosenblatt M, Li DQ et al (2000) Doxycycline inhibition of interleukin-1 in the corneal epithelium. Invest Ophthalmol Vis Sci 41:2544–2557

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Thomas J, Walker C, Bradshaw M (2000) Long-term use of subantimicrobial dose doxycycline does not lead to changes in antimicrobial susceptibility. J Periodontol 71:1472–1483. doi:10.1902/jop.2000.71.9.1472

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Wacker K, Denker S, Hildebrand A et al (2013) Short-term azithromycin treatment promotes cornea allograft survival in the rat. PLOS ONE 8:e82687. doi:10.1371/journal.pone.0082687

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Yoo S‑E, Lee D‑C, Chang M‑H (2005) The effect of low-dose doxycycline therapy in chronic meibomian gland dysfunction. Korean J Ophthalmol 19:258–263. doi:10.3341/kjo.2005.19.4.258

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Rubin M, Rao SN (2006) Efficacy of topical cyclosporin 0.05% in the treatment of posterior blepharitis. J Ocular Pharmacol Therapeut 22(1):47–53

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Auw-Hädrich.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Auw-Hädrich und T. Reinhard geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Caption Electronic Supplementary Material

347_2016_382_MOESM1_ESM.mp4

Video 1: Reinigung der Lidkante mit einem befeuchteten Watteträger. Erst werden die Lider mit einer Wärmemaske ca. 5 min erwärmt. Anschließend werden die Lidrandablagerungen mit einem feuchten Watteträger entfernt (je nach Befund nicht unbedingt erforderlich), und danach erfolgt das Ausdrücken der Meibom-Drüsen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Auw-Hädrich, C., Reinhard, T. Therapeutische Optionen bei chronischer Blepharitis unter Berücksichtigung der Evidenzlage. Ophthalmologe 113, 1082–1085 (2016). https://doi.org/10.1007/s00347-016-0382-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-016-0382-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation