Skip to main content
Log in

Gesundheitsökonomische Aspekte des Glaukomscreenings

Health-economic aspects of glaucoma screening

  • Originalien
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ein Glaukomscreening, das derzeit nicht zum Leistungsumfang der gesetzlichen Krankenkassen gehört, kann bislang nicht diagnostizierte Glaukompatienten detektieren und einer Behandlung zuführen, um die Sehfunktion und Lebensqualität der Patienten zu erhalten. In dieser Arbeit soll der gesundheitsökonomische Aspekt der Kosteneffizienz eines Glaukomscreenings herausgearbeitet werden.

Methode

Relevante medizinische Datenbanken (CDSR, HTA, MEDLINE, EMBASE) wurden nach den Inhalten Glaukomscreening, geeigneten Testverfahren für ein Glaukomscreening und nach gesundheitsökonomischen Analysen für Glaukomscreening durchsucht. Die wesentlichen Arbeiten und Übersichten werden dargestellt und zusammen mit epidemiologischen Daten erläutert und verglichen.

Ergebnisse

Ein Screening auf Glaukom erfüllt wesentliche Screeningkriterien. Das derzeit beste Einzeltestverfahren für ein Glaukomscreening ist die frequenzverdoppelte Perimetrie (FDT). Die Kosteneffizienz des Glaukomscreenings wird von folgenden Parametern bedingt: Prävalenz der Erkrankung, Spezifität des Testverfahrens, Kosten für Screening und Krankheit und die Beeinträchtigung der Lebensqualität durch das Glaukom. Aktuelle Kosten-Nutzwert-Analysen kommen zum Ergebnis, dass ein flächendeckendes Screening der Gesamtbevölkerung nicht kosteneffizient ist. Ein Screening von Risikogruppen kann aber durchaus kosteneffizient sein.

Diskussion

Nach bisheriger Datenlage ist ein flächendeckendes Screening auf Glaukom nicht kosteneffizient, obgleich für Deutschland noch keine Analyse berechnet wurde. Gesundheitsökonomische Analysen können die Frage klären, bei welchen Risikogruppen und ab welcher Schwelle Kosteneffizienz besteht. Analysen dieser Art sind wichtige Kriterien für Entscheidungsträger im Gesundheitswesen.

Abstract

Purpose

Screening for glaucoma can detect undiagnosed patients, and treatment can prevent blindness. There are defined criteria for screening programs, but economic aspects of screening programs and cost utility estimations are of increasing importance.

Methods

Medical databases (CDSR, HTA, MEDLINE, EMBASE) were searched on the topics of glaucoma screening, screening strategies and tools, and relevant health-economic analyses for glaucoma screening. In this article, the most important findings are presented and discussed using epidemiological data.

Results

Glaucoma screening meets most of the relevant criteria for screening strategies. The best single screening test at this time is the frequency doubling technique. The cost-effectiveness depends mainly on the prevalence of the disease, the specificity of the screening test, the costs of screening and disease, and the impairment of quality of life due to glaucoma. Two recently published cost utility studies from Finland and the United Kingdom are presented. A common result is that a population screening is not cost-effective, whereas targeted screening of high-risk groups is.

Conclusion

Glaucoma screening of the general population is not cost-effective, but screening of groups at risk (e.g., those of a certain age, family history, or ethnicity) may be cost-effective. Clear cutoff points regarding whom to screen can be determined by economic analyses using high-quality data. These data influence health policy decision makers.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Aspinall PA, Johnson ZK, Azuara-Blanco A et al (2008) Evaluation of quality of life and priorities of patients with glaucoma. Invest Ophthalmol Vis Sci 49:1907–1915

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bechetoille A, Arnould B, Bron A et al (2008) Measurement of health-related quality of life with glaucoma: validation of the Glau-QoL 36-item questionnaire. Acta Ophthalmol Scand 86:71–80

    Google Scholar 

  3. Burr JM, Mowatt G, Hernandez R et al (2007) The clinical effectiveness and cost-effectiveness of screening for open angle glaucoma: a systematic review and economic evaluation. Health Technol Assess 11:iii–iv, ix–x, 1–190

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Chang R, Budenz DL (2008) New developments in optical coherence tomography for glaucoma. Curr Opin Ophthalmol 19:127–135

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hattenhauer MG, Johnson DH, Ing HH et al (1998) The probability of blindness from open-angle glaucoma. Ophthalmology 105:2099–2104

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Hernandez RA, Burr JM, Vale LD (2008) Economic evaluation of screening for open-angle glaucoma. Int J Technol Assess Health Care 24:203–211

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hirneiss C, Neubauer AS, Tribus C, Kampik A (2006) Value-based medicine in ophthalmology. Ophthalmologe 103:493–500

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Hirneiss C, Neubauer AS, Welge-Lussen U et al (2003) Measuring patient’s quality of life in ophthalmology. Ophthalmologe 1001091–1097

  9. Hirth RA, Chernew ME, Miller E et al (2000) Willingness to pay for a quality-adjusted life year: in search of a standard. Med Decis Making 20:332–342

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Hoffmann EM, Bowd C, Klein N et al (2006) Glaucoma detection using the GDx nerve fiber analyzer and the retinal thickness analyzer (RTA). Eur J Ophthalmol 16:251–258

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Hong S, Ahn H, Ha SJ et al (2007) Early glaucoma detection using the Humphrey Matrix Perimeter, GDx VCC, Stratus OCT, and retinal nerve fiber layer photography. Ophthalmology 114:210–215

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Jampel HD (2001) Glaucoma patients‘ assessment of their visual function and quality of life. Trans Am Ophthalmol Soc 99:301–317

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Jampel HD, Schwartz A, Pollack I et al (2002) Glaucoma patients‘ assessment of their visual function and quality of life. J Glaucoma 11:154–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Kobelt G, Jonsson B, Bergstrom A et al (2006) Cost-effectiveness analysis in glaucoma: what drives utility? Results from a pilot study in Sweden. Acta Ophthalmol Scand 84:363–371

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Laupacis A, Feeny D, Detsky AS, Tugwell PX (1992) How attractive does a new technology have to be to warrant adoption and utilization? Tentative guidelines for using clinical and economic evaluations. CMAJ 146:473–481

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Lee BS, Kymes SM, Nease RF Jr et al (2007) The Impact of Anchor Point on Utilities for 5 Common Ophthalmic Diseases. Ophthalmology

  17. Maier P, Funk J (2006) Diagnostic accuracy of the Retinal Thickness Analyser: differentiation between normal eyes and eyes with glaucoma or macular pathologies. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 244:1113–1118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Medeiros FA, Vizzeri G, Zangwill LM et al (2008) Comparison of retinal nerve fiber layer and optic disc imaging for diagnosing glaucoma in patients suspected of having the disease. Ophthalmology 115:1340–1346

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Mowatt G, Burr JM, Cook JA et al (2008) Screening tests for detecting open angle glaucoma: systematic review and meta-analysis. Invest Ophthalmol Vis Sci

  20. Quigley HA, Broman AT (2006) The number of people with glaucoma worldwide in 2010 and 2020. Br J Ophthalmol 90:262–267

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Sintonen H (2001) The 15D instrument of health-related quality of life: properties and applications. Ann Med 33:328–336

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Tanito M, Itai N, Ohira A, Chihara E (2004) Reduction of posterior pole retinal thickness in glaucoma detected using the Retinal Thickness Analyzer. Ophthalmology 111:265–275

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Toth M, Kothy P, Hollo G (2008) Accuracy of scanning laser polarimetry, scanning laser tomography, and their combination in a glaucoma screening trial. J Glaucoma 17:639–646

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Traverso CE, Walt JG, Kelly SP et al (2005) Direct costs of glaucoma and severity of the disease: a multinational long term study of resource utilisation in Europe. Br J Ophthalmol 89:1245–1249

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Vaahtoranta-Lehtonen H, Tuulonen A, Aronen P et al (2007) Cost effectiveness and cost utility of an organized screening programme for glaucoma. Acta Ophthalmol Scand 85:508–518

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Wilson JMG JG (1968) Principles and practice of screening for disease. Available from: http://www.who.int/bulletin/volumes/86/4/07-050112BP.pdf Genova: WHO

    Google Scholar 

  27. Zanlonghi X, Arnould B, Bechetoille A et al (2003) Glaucoma and quality of life. J Fr Ophtalmol 26 Spec No 2:S39–S44

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Hirneiß.

Additional information

Wesentliche Inhalte des Manuskripts wurden auf der 106. Jahrestagung der DOG im Rahmen eines Referats vorgetragen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hirneiß, C., Niedermaier, A., Kernt, M. et al. Gesundheitsökonomische Aspekte des Glaukomscreenings. Ophthalmologe 107, 143–149 (2010). https://doi.org/10.1007/s00347-009-1983-4

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-009-1983-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation