Abstract
The aim of this study was to investigate the effects of chiropractic high velocity low amplitude (HVLA) sacroiliac and lumbosacral manipulation on the sprint, jump racing and jumping performance of amateur soccer players with asymptomatic dysfunction of the sacroiliac and lumbosacral joints. The 20‑m sprint, 20‑m jump racing and horizontal jumping distance of the soccer players analyzed in this study were measured before and after the applications. Sprint and obstacle course racing time were measured by stopwatch and video recordings. In total, 30 patients were included in the study. The participants were divided into 2 groups each with 15 members and were randomly selected. A sham manipulation was applied to the control group and chiropractic HVLA lumbosacral and sacroiliac manipulation was applied to the experimental group. The 20‑m sprint time of the control group decreased from 3.49 s to 3.46 s. In the experimental group the 20‑m sprint time decreased from 3.44 s to 3.22 s. The sprint values of the experimental group were statistically significantly faster than the control group (p < 0.05). In the control group the 20‑m obstacle course time decreased from 3.87 s to 3.79 s. In the experimental group the 20‑m obstacle course racing time decreased from 3.75 to 3.60 s. There was no statistically significant difference between the two groups (p > 0.05). In the control group the horizontal jump distance increased from 266.93 cm to 268.80 cm. This score increased from 261.13 cm to 267.80 cm in the experimental group. Comparison of the horizontal jumping distance revealed that the experimental group had a statistically significant better performance than the control group (p < 0.05).
Zusammenfassung
Ziel dieser Studie war es, die Auswirkungen der chiropraktischen Iliosakral- und Lumbosakralmanipulation mit hoher Geschwindigkeit und niedriger Amplitude (HVLA) auf die Sprint‑, Sprungrenn- und Sprungleistung von Amateurfußballspielern mit asymptomatischer Dysfunktion der Iliosakral- und Lumbosakralgelenke zu untersuchen. Die in dieser Studie analysierten 20-m-Sprint, 20-m-Sprungrennen und die horizontale Sprungweite der Fußballspieler wurden vor und nach den Anwendungen gemessen. Die Zeiten der Sprint- und Sprungrennen wurden mittels Stoppuhr und Videoaufnahmen gemessen. Insgesamt wurden 30 Patienten in die Studie eingeschlossen. Die Teilnehmer wurden in 2 Gruppen mit je 15 Mitgliedern aufgeteilt und nach dem Zufallsprinzip ausgewählt. In der Kontrollgruppe wurde eine Scheinmanipulation und in der Versuchsgruppe eine chiropraktische lumbosakrale und sakroiliakale Manipulation mit „high velocity low amplitude“ (HVLA) angewendet. Die 20-m-Sprintzeit der Kontrollgruppe verringerte sich von 3,49 auf 3,46 s. In der Versuchsgruppe sank die 20-m-Sprintzeit von 3,44 auf 3,22 s. Die Sprintzeiten der Versuchsgruppe waren statistisch signifikant schneller als die der Kontrollgruppe (p<0,05). In der Kontrollgruppe sanken die 20-m-Hindernislaufzeiten von 3,87 auf 3,79 s. In der Experimentalgruppe sank der 20-m-Sprintwert von 3,75 auf 3,60 s. Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen den beiden Gruppen (p>0,05). In der Kontrollgruppe erhöhte sich die horizontale Sprungweite von 266,93 auf 268,80 cm. In der Versuchsgruppe stieg dieser Wert von 261,13 auf 267,80 cm. Der Vergleich der horizontalen Sprungwerte ergab, dass die Versuchsgruppe eine statistisch signifikant bessere Leistung als die Kontrollgruppe aufwies (p<0,05).
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R. Coşkun, B. Aksoy, K. Alptekin and J.Ö. Alptekin declare that they have no competing interests.
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All procedures performed in studies involving human participants or on human tissue were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1975 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.
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Coşkun, R., Aksoy, B., Alptekin, K. et al. Efficiency of high velocity low amplitude (HVLA) lumbosacral manipulation on running time and jumping distance. Manuelle Medizin 58, 229–236 (2020). https://doi.org/10.1007/s00337-020-00663-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00337-020-00663-9