Zusammenfassung
Inwieweit das hinsichtlich operativer Technik und Rehabilitation deutlich aufwendigere Verfahren der arthroskopischen Meniskusrefixierung der arthroskopischen Meniskusteilresektion im mittel- und langfristigen Outcome bzgl. der Osteoarthroseprävention überlegen ist, wird durch diese Studie in einem direkten Vergleich untersucht.
Es wurden 81 Patienten mit isolierter Meniskusverletzung retrospektiv klinisch und radiologisch standardisiert untersucht, 42 Patienten der Meniskusrefixierungsgruppe (MRF) und 39 Patienten der Meniskusteilresektionsgruppe (MTR). Bei der radiologischen Untersuchung wurden beide Kniegelenke entsprechend dem Fairbank-Scoresystem evaluiert. Die Nachuntersuchungszeiträume wurden in ein mittelfristiges Follow-up (3,4 Jahre) und langfristiges Follow-up (8,9 Jahre) unterteilt. Patienten mit beidseitiger Kniegelenkverletzung, fettiger Meniskusdegeneration, Verletzungen des medialen und lateralen Meniskus an einem Knie sowie Achsfehlstellungen wurden von der Untersuchung ausgeschlossen.
Bei einer identischen Erfolgsrate von 95% beider Verfahren zeigen die Langzeitergebnisse nach Meniskusrefixierung 81% im Seitenvergleich entsprechend dem Fairbank-Scoresystem keine Veränderung bzgl. osteoarthrotischer Prozesse. Dagegen sind lediglich 40% nach Meniskusteilresektion bzgl. Verschleißerscheinungen unverändert. Die mittelfristigen Ergebnisse zeigen einen geringen, nicht signifikanten Unterschied zugunsten der Meniskusrefixierungsgruppe.
Die arthroskopische Meniskusrefixierung ermöglicht gegenüber der Meniskusteilresektion bei identischer Komplikationsrate hinsichtlich der Meniskusheilung eine signifikant bessere Therapieoption mit signifikant geringerem Gonarthroserisiko.
Abstract
The mid-term and long-term results of meniscus refixation (MRF) versus the meniscus partial resection (MPR) have not yet been compared directly regarding osteoarthritic changes. A total of 81 patients with an isolated meniscus rupture within a stable knee after arthroscopic meniscus-preserving surgery, were physically and radiologically examined, with 42 patients in the MRF group and 39 in the MPR group. Patients with bilateral knee injuries, previous surgery, additional chondral lesions, strong valgus and/or varus deviation and fatty degenerative meniscus lesions were excluded from the investigation. The osteoarthritic changes were radiologically estimated using the Fairbank score and compared to the other uninjured knee. Retrospectively all patients were reviewed and the time of follow-up was separated into mid-term (3.4 years) and long-term (8.9 years) after arthroscopic meniscus surgery.
The success rate in the long-term follow-up was 95.24% for the MRF group and 94.87% for the MPR group. With respect to osteoarthritic changes, 81% showed no changes after MRF compared to 40% after MPR after 8.9 years. The MRF group showed a slightly lower incidence of osteoarthritic changes for the mid-term results after 3.4 years, but this was not statistically significant.
Arthroscopic MRF for isolated meniscus tears in the vascular zone of the stable knee offers more favourable results regarding induction of osteoarthritis compared to partial meniscus resection with an identical risk of complications.
Literatur
Ahmed A M (1992) The load-bearing role of the knee menisci. In: Mow VC, Arnoczky SP, Jackson DW (eds) Knee meniscus: basic and clinical foundations. Raven Press, New York
Baratz ME, Fu FH, Mengato R (1986) Meniscal tears: the effect of meniscectomy and of repair on intraarticular contact areas and stress in the human knee. A preliminary report. Am J Sports Med 14(4): 270–275
Börner CE (2005) Treatment of incomplete meniscal lesions in athletes. Sportverl Sportschad 19: 200–204
Cannon WDJ, Vittori JM (1992) The incidence of healing in arthroscopic meniscal repairs in anterior cruciate ligament–reconstructed knees versus stable knees. Am J Sports Med 20(2): 176–181
Cox JS, Nye CE, Schaefer WW, Woodstein IJ (1975) The degenerative effects of partial and total resection of the medial meniscus in dogs‘ knees. Clin Orthop Relat Res 109: 178–183
DeHaven KE, Black KP, Griffiths HJ (1989) Open meniscus repair. Technique and two to nine year results. Am J Sports Med 17(6): 788–795
DeHaven KE, Lohrer WA, Lovelock JE (1995) Long-term results of open meniscal repair. Am J Sports Med 23(5): 524–530
Sportbund (2004) Wir über uns. Büro Deutscher Sportbund, Otto-Fleck-Schneise 12, 60528 Frankfurt a.M.
Eggli S, Wegmuller H, Kosina J et al. (1995) Long-term results of arthroscopic meniscal repair. An analysis of isolated tears. Am J Sports Med 23(6): 715–720
Ellermann A, Bülow JU, Siebold R, Bös L (2001) Expertenmeinung: Meniskusrefixation. Arthroskopie 14: 278–279
Epler M, Sitler M, Moyer R (2005) Kinematics of healthy and meniscal repaired knees. Res Sports Med 13(2): 91–109
Fairbank TJ (1945) Knee joint changes after meniscectomy. J Bone Joint Surg 30: 664–670
Fink C (2001) Meniskusrefixation – Anatomische und biologische Grundlagen. Arthroskopie 14: 248–253
Haas AL, Schepsis AA, Hornstein J, Edgar CM (2005) Meniscal repair using the FasT-Fix all-inside meniscal repair device. Arthroscopy 21(2): 167–175
Hanks GA, Gause TM, Sebastianelli WJ et al. (1991) Repair of peripheral meniscal tears: open versus arthroscopic technique. Arthroscopy 7(1): 72–77
Hede A, Svalastoga E, Reimann I (1991) Articular cartilage changes following meniscal lesions. Repair and meniscectomy studied in the rabbit knee. Acta Orthop Scand 62(4): 319–322
Hede A, Svalastoga E, Reimann I (1991) Repair of three-month-old experimental meniscal lesions in rabbits. Clin Orthop Relat Res 266: 238–243
Henning CE (1983) Arthroscopic repair of meniscus tears. Orthopedics 6: 1130–1132
Henning CE, Lynch MA, Clark JR (1987) Vascularity for healing of meniscus repairs. Arthroscopy 3(1): 13–18
Jäger A, Starker M, Herresthal J (2000) Can meniscus refixation prevent early development of arthrosis in the knee joint? Long-term results. Zentralbl Chir 125(6): 532–535
Kirsch L, Kohn D, Glowik A et al. (1998) Forces in medial and lateral meniscus sutures during knee extension: an in vitro study. Paper presented at the 11th conference of the european society of biomechanics, Toulouse, France
Majewski M, Stoll R, Widmer H et al. (2006) Mid-term and long-term results after arthroscopic suture repair of isolated, longitudinal, vertical meniscal tears in stable knees. Am J Sports Med 34(7): 1072–1076
Mariani PP, Santori N, Adriani E, Mastantuono M (1996) Accelerated rehabilitation after arthroscopic meniscal repair: a clinical and magnetic resonance imaging evaluation. Arthroscopy 12(6): 680–686
Marymont JV, Lynch MA, Henning CE (1983) Evaluation of meniscus tears of the knee by radionuclide imaging. Am J Sports Med 11(6): 432–435
Miller MD, Ritchie JR, Gomez BA et al. (1995) Meniscal repair. An experimental study in the goat. Am J Sports Med 23(1): 124–128
Morgan CD, Wojtys EM, Casscells CD, Casscells SW (1991) Arthroscopic meniscal repair evaluated by second-look arthroscopy. Am J Sports Med 19(6): 632–637, discussion 637–638
Muellner T, Egkher A, Nikolic A et al. (1999) Open meniscal repair: clinical and magnetic resonance imaging findings after twelve years. Am J Sports Med 27(1): 16–20
Pujol N, Panarella L, Ait Si Selmi T et al. (2008): Meniscal healing after meniscus repair: a CT arthrography assessment. Am J Sports Med 36(8): 1989–1995
Renstrom P, Johnson RJ (1990) Anatomy and biomechanics of the menisci. Clin Sports Med 9(3): 523–538
Rockborn P, Gillquist J (2000) Results of open meniscus repair. Long-term follow-up study with a matched uninjured control group. J Bone Joint Surg [Br] 82(4): 494–498
Rockborn P, Messner K (2000) Long-term results of meniscus repair and meniscectomy: a 13-year functional and radiographic follow-up study. Surg Sports Traumatol Arthrosc 8: 2–10
Rupp S, Seil R, Kohn D (2001) Ergebnisse nach Meniskusnaht – Literaturübersicht. Arthroskopie 14: 267–275
Tandogan RN, Taser O, Kayaalp A et al. (2004) Analysis of meniscal and chondral lesions accompanying anterior cruciate ligament tears: relationship with age, time from injury, and level of sport. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 12(4): 262–270
Tuckman DV, Bravman JT, Lee SS et al. (2006) Outcomes of meniscal repair: minimum of 2-year follow-up. Bull Hosp Jointt Dis 63(3–4): 100–104
Venkatachalam S, Godstiff SP, Harding ML (2001) Review of the clinical results of arthroscopic meniscal repair. Knee 8: 129–133
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Stein, T., Mehling, A. & Jäger, A. Arthroskopische Meniskusrefixierung vs. arthroskopische Meniskusteilresektion. Arthroskopie 21, 239–244 (2008). https://doi.org/10.1007/s00142-008-0503-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00142-008-0503-x