Zusammenfassung
Die Osteoporose ist eine der häufigsten und gleichzeitig am wenigsten diagnostizierten oder therapierten Erkrankungen. Die häufigsten Gründe für Unterdiagnostizierung und Untertherapie sowie deren Lösungsmöglichkeiten im ambulanten und stationären Bereich werden aufgezeigt und diskutiert.
Abstract
Osteoporosis is one of the major diseases worldwide but is often underdiagnosed and undertreated. The most common reasons for underdiagnosis and undertreatment in ambulatory settings are demonstrated and potential solutions are discussed.
Abbreviations
- DMP:
-
Disease-Management-Programme
- DVO:
-
Dachverband Osteologie
Literatur
Haeussler B, Gothe H, Mangiapane S et al (2006) Outpatient care for osteoporosis patients in Germany. Results of the BoneEVA study. Dtsch Arztebl Int 103:A-2542
Hadji P, Klein S, Gothe H et al (2013) The Epidemiology of Osteoporosis. Dtsch Arztebl Int 110:52–57
Desai RJ, Mahesri M, Abdia Y et al (2018) Association of osteoporosis medication use after hip fracture with prevention of subsequent Nonvertebral fractures: an instrumental variable analysis. Jama Netw Open 1:e180826. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2018.0826
Wong RMY, Wong PY, Liu C et al (2022) The imminent risk of a fracture-existing worldwide data: a systematic review and meta-analysis. Osteoporos Int 33:2453–2466. https://doi.org/10.1007/s00198-022-06473-0
Neuerburg C, Heberer K, Heberer J (2015) Unterlassene Osteoporosediagnostik und -therapie nach Fraktur im Alter. Unfallchirurg 118:938–943. https://doi.org/10.1007/s00113-015-0072-1
Hesse E, Böcker W, Kammerlander C et al (2019) Establishment of fracture liaison services in Germany. Unfallchirurg 122:766–770. https://doi.org/10.1007/s00113-019-00705-5
Tuncel T, Hasselberg J, Peters KM (2017) Compliance der medikamentösen Behandlung der Osteoporosepatienten nach Patientenschulung. Orthopäde 46:256–262. https://doi.org/10.1007/s00132-016-3346-6
Ferrar L, Roux C, Felsenberg D et al (2012) Association between incident and baseline vertebral fractures in European women: vertebral fracture assessment in the Osteoporosis and Ultrasound Study (OPUS). Osteoporos Int 23:59–65. https://doi.org/10.1007/s00198-011-1701-3
Thomasius F, Baum E, Bernecker P et al (2018) DVO Leitlinie 2017 zur Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Osteoporose bei postmenopausalen Frauen und Männern: Kurzversion. Osteologie 27:154–160. https://doi.org/10.1055/s-0038-1673537
Niedhart C, Karrenberg C (2019) Treatment of osteoporosis in the outpatient field : possibilities and challenges. Unfallchirurg 122:771–777. https://doi.org/10.1007/s00113-019-00711-7
Lai JKC, Lucas RM, Armstrong M et al (2013) Prospective observational study of physical functioning, physical activity, and time outdoors and the risk of hip fracture: a population-based cohort study of 158,057 older adults in the 45 and up study. J Bone Miner Res 28:2222–2231. https://doi.org/10.1002/jbmr.1963
Hadji P, Jacob L, Kostev K (2016) Gender- and age-related treatment compliance in patients with osteoporosis in Germany. Patient Prefer Adherence 10:2379–2385. https://doi.org/10.2147/PPA.S118396
Siris ES, Harris ST, Rosen CJ et al (2006) Adherence to bisphosphonate therapy and fracture rates in osteoporotic women: relationship to vertebral and nonvertebral fractures from 2 US claims databases. Mayo Clin Proc 81:1013–1022. https://doi.org/10.4065/81.8.1013
Gogol M et al (2016) Klug entscheiden in der Geriatrie. Dtsch Ärztebl 113:1756–1760
Kostev K, Rockel T, Jacob L (2017) Impact of disease management programs on HbA1c values in type 2 diabetes patients in Germany. J Diabetes Sci Technol 11:117–122. https://doi.org/10.1177/1932296816651633
Niedhart C, Preising A, Eichhorn C (2013) Significant reduction of osteoporosis fracture-related hospitalisation rate due to intensified, multimodal treatment – results from the Integrated Health Care Network Osteoporosis North Rhine. Z Orthop Unfall 151:20–24. https://doi.org/10.1055/s-0032-1328206
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
C. Niedhart: Honorare für Vorträge, Reisekostenerstattung oder Beratertätigkeit (Advisory Board) von Alexion, AMGEN, Bundesamt für soziale Sicherung, Fortbildungskolleg, Medi, Medicbrain, Schlegel und Schmidt med. Kommunikation GmbH, Streamed Up, Theramex, TÜV Rheinland und UCB Pharma.
Für diesen Beitrag wurden vom Autor keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Niedhart, C. Osteoporose – Risikoevaluation und „case finding“. Orthopädie 52, 787–792 (2023). https://doi.org/10.1007/s00132-023-04431-0
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-023-04431-0
Schlüsselwörter
- Knochenverlust, altersbedingter
- Decision making, shared
- Disease Management
- Therapietreue
- Präventionsmedizin