Skip to main content

Advertisement

Log in

Fixationstechniken bei periazetabulärer Osteotomie

Stabilität und klinische Aspekte etablierter und neuer Fixationstechniken

Fixation techniques in periacetabular osteotomy

Stability and clinical aspects of established and new fixation techniques

  • Leitthema
  • Published:
Die Orthopädie Aims and scope Submit manuscript

This article has been updated

Zusammenfassung

Die periazetabuläre Osteotomie nach Ganz (PAO) ist eine etablierte Technik zur operativen Therapie der Hüftgelenksdysplasie mit dem Ziel, das dysplastische Hüftgelenk biomechanisch zu optimieren. Durch die mehrdimensionale Reorientierung soll die defizitäre Überdachung des Hüftkopfes verbessert und physiologische Werte erreicht werden. Bis zur knöchernen Konsolidierung ist eine adäquate Fixierung des Azetabulums in der erreichten Korrekturposition notwendig. Dazu stehen unterschiedliche Fixationstechniken zur Verfügung. Neben Schrauben können auch Kirschner-Drähte zur Fixierung eingesetzt werden. Die unterschiedlichen Fixationstechniken zeigen eine vergleichbare Stabilität. Unterschiede bestehen bei dem Auftreten implantatassoziierter Komplikationen. Jedoch besteht kein Unterschied hinsichtlich der Patientenzufriedenheit und gelenkspezifischer Funktion.

Abstract

Periacetabular osteotomy according to Ganz (PAO) is an established technique for the surgical treatment of hip dysplasia with the aim of biomechanically optimizing the dysplastic hip joint. Through multidimensional reorientation, the deficient coverage of the femoral head can be improved and physiological values can be achieved. Until bony consolidation is reached, adequate fixation of the acetabulum in the corrected position achieved is necessary. Various fixation techniques are available for this purpose. Alternatively to screws, Kirschner wires can also be used for fixation. The different fixation techniques show comparable stability. Differences exist in the occurrence of implant-associated complications. However, there is no difference in patient satisfaction and joint-specific function.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Change history

  • 20 March 2023

    Der Untertitel des Beitrags wurde korrigiert.

Abbreviations

mHHS:

modifizierter Harris Hip Score

PAO :

Periazetabuläre Osteotomie

SIAS :

Spina iliaca anterior superior

Literatur

  1. Hartofilakidis G, Karachalios T, Stamos KG (2000) Epidemiology, demographics, and natural history of congenital hip disease in adults. Orthopedics 23(8):823–827

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Ipach I, Mittag F, Syha R, Kunze B, Wolf P, Kluba T (2012) Indications for total hip arthroplasty in young adults—idiopathic osteoarthritis seems to be overestimated. Rofo 184(3):239–247

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Wyles CC, Heidenreich MJ, Jeng J, Larson DR, Trousdale RT, Sierra RJ (2017) The John Charnley award: redefining the natural history of osteoarthritis in patients with hip dysplasia and impingement. Clin Orthop Relat Res 475(2):336–350

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Lerch TD, Steppacher SD, Liechti EF, Tannast M, Siebenrock KA (2017) One-third of hips after periacetabular osteotomy survive 30 years with good clinical results, no progression of arthritis, or conversion to THA. Clin Orthop Relat Res 475(4):1154–1168

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Ahmad SS, Giebel GM, Perka C, Meller S, Pumberger M, Hardt S et al (2021) Survival of the dysplastic hip after periacetabular osteotomy: a meta-analysis. Hip Int. https://doi.org/10.1177/11207000211048425

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Novais EN, Duncan S, Nepple J, Pashos G, Schoenecker PL, Clohisy JC (2017) Do radiographic parameters of dysplasia improve to normal ranges after Bernese periacetabular osteotomy? Clin Orthop Relat Res 475(4):1120–1127

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hartig-Andreasen C, Troelsen A, Thillemann TM, Soballe K (2012) What factors predict failure 4 to 12 years after periacetabular osteotomy? Clin Orthop Relat Res 470(11):2978–2987

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Siebenrock KA, Scholl E, Lottenbach M, Ganz R (1999) Bernese periacetabular osteotomy. Clin Orthop Relat Res 363:9–20

    Article  Google Scholar 

  9. Ganz R, Klaue K, Vinh TS, Mast JW (1988) A new periacetabular osteotomy for the treatment of hip dysplasias. Technique and preliminary results. Clin Orthop Relat Res 232:26–36

    Article  Google Scholar 

  10. Weber Ma R (2002) Die Berner periazetabuläre Osteotomie. Oper Orthop Traumatol 14:99–121

    Article  Google Scholar 

  11. Lochel J, Janz V, Perka C, Hofer A, Zimmerer A, Wassilew GI (2021) A new rectus and sartorius sparing approach for periacetabular osteotomy in patients with developmental dysplasia of the hip. J Clin Med 10(4):601

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Bergmann G, Graichen F, Rohlmann A (1993) Hip joint loading during walking and running, measured in two patients. J Biomech 26(8):969–990

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Babis GC, Trousdale RT, Jenkyn TR, Kaufman K (2002) Comparison of two methods of screw fixation in periacetabular osteotomy. Clin Orthop Relat Res 403:221–227

    Article  Google Scholar 

  14. Kashima N, Shiramizu K, Nakamura Y, Moriyama S, Naito M (2015) Biomechanical comparison of the fixation after curved periacetabular osteotomy using titanium and bioabsorbable screws. Hip Int 25(2):164–167

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Widmer BJ, Peters CL, Bachus KN, Stevens PM (2010) Initial stability of the acetabular fragment after periacetabular osteotomy: a biomechanical study. J Pediatr Orthop 30(5):443–448

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Leopold VJ, Conrad J, Hipfl C, Mullner M, Khakzad T, Perka C et al (2021) Is transverse screw fixation really necessary in PAO?—A comparative in vivo study. J Hip Preserv Surg 8(1):125–131

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Leopold VJ, Conrad J, Zahn RK, Hipfl C, Perka C, Hardt S (2021) Fixation stability and implant-associated complications in periacetabular osteotomy: a comparison of screw and K‑wire fixation. Arch Orthop Trauma Surg. https://doi.org/10.1007/s00402-021-04112-7

  18. Zou YF, Chu B, Wang CB, Hu ZY (2015) Evaluation of MR issues for the latest standard brands of orthopedic metal implants: plates and screws. Eur J Radiol 84(3):450–457

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Tan SHS, Tan JHI, Lim AKS, Hui JH (2021) Periacetabular osteotomy for acetabular retroversion: a systematic review and meta-analysis. Orthop Traumatol Surg Res 107(8):103078

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Wassilew GI, Janz V, Renner L, Perka C, Pruss A (2016) Reduced rates of non-union with modified periacetabular osteotomy using peracetic-acid sterilized cancellous allografts. Cell Tissue Bank 17(4):713–720

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Vincent Justus Leopold.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

V.J. Leopold, C. Perka und S. Hardt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Leopold, V.J., Perka, C. & Hardt, S. Fixationstechniken bei periazetabulärer Osteotomie. Orthopädie 52, 293–299 (2023). https://doi.org/10.1007/s00132-023-04355-9

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-023-04355-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation