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Hüftendoprothetik bei Arthrose nach Azetabulumfrakturen

Hip endoprosthetics in osteoarthritis after acetabular fractures

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Inzidenz der posttraumatischen Arthrose nach Azetabulumfrakturen liegt zwischen 26 und 57 %. Mit einer endoprothetischen Versorgung lässt sich für betroffene Patienten eine deutliche funktionelle Verbesserung und Schmerzreduktion erreichen, wenn spezifische Rahmenbedingungen beachtet werden.

Ziel der Arbeit

Bezugnehmend auf die spezifischen Rahmenbedingungen der posttraumatischen Arthrose nach Azetabulumfrakturen wie zum Beispiel ausgeprägte knöcherne Defekte und Deformitäten sowie ausgeprägte Vernarbungen oder verbliebenes Osteosynthesematerial nach Voroperationen, soll ein Überblick über gegenwärtige Versorgungsstrategien gegeben werden.

Material und Methodik

Zusätzlich zur Darstellung eigener Erfahrungen werden die Ergebnisse eines Literaturüberblicks präsentiert, die wesentliche Arbeiten zum Thema zusammenfassen.

Ergebnisse

Die besten Behandlungsergebnisse hinsichtlich des Implantatüberlebens, vergleichbar mit denen der primären Endoprothetik bei degenerativer Koxarthrose, werden bei zementfreier Pfannenverankerung mit ausreichender mechanischen Abstützung und rekonstruiertem Drehzentrum erzielt. Um diese Ziele zu erreichen, ist eine exakte präoperative Planung und Einschätzung der Pfannensituation unabdingbar.

Diskussion

Das Risiko peri- und postoperativer Komplikationen ist bei endoprothetischer Versorgung nach Azetabulumfraktur höher als bei primärer Koxarthrose. Deshalb müssen spezifische Voraussetzungen hinsichtlich Patienteninformation, Qualifikation des Operateurs, Vorhaltung von Instrumenten und Implantaten sowie begleitender Logistik (z. B. Knochenbank) gegeben sein.

Abstract

Background

The incidence of post-traumatic osteoarthritis after acetabular fractures is between 26 and 57 %. With total hip arthroplasty (THA), affected patients can achieve a clear functional improvement and pain reduction if specific conditions are heeded.

Objective

Depending on the degree and localisation of bone defects and deformities, scarring and the presence of remaining osteosynthesis material, different treatment strategies are available. This review gives an overview of current treatment strategies.

Materials and methods

Review of relevant clinical studies, meta-analyses and presentation of our own approach.

Results

The best results regarding to implant survival and clinical outcome, comparable with THA in primary osteoarthritis, can be achieved, when cementless acetabular reconstruction with anatomical restoration of the hip`s rotational center and sufficient mechanical support is obtained. Pre-operative planing based on a thorough radiographic examination is essential.

Conclusion

Althoug the postoperative complication rate is elevated after THA for posttraumatic arthritis after acetabular fractures compared with primary osteoarthritis, the overall functional results and implant survival are comparable.

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Literatur

  1. Bellabarba C, Berger RA, Bentley CD et al (2001) Cementless acetabular reconstruction after acetabular fracture. J Bone Joint Surg 83A:868

    Google Scholar 

  2. Berry DJ, Halasy M (2002) Uncemented acetabular components for arthritis after acetabular fracture. Clin Orthop Relat Res (405):164–167

  3. Bronsema E, Te Stroet MA, Zengerink M, van Kampen A, Schreurs BW (2014) Impaction bone grafting and a cemented cup after acetabular fracture. Int Orthop 38:2441–2446

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Carroll EA, Huber FG, Goldman AT et al (2010) Treatment of acetabular fractures in an older population. J Orthop Trauma 24(10):637–644

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Chémaly O, Hebert-Davies J, Rouleau DM, Benoit B, Laflamme GY (2013) Heterotopic ossification following total hip replacement for acetabular fractures. Bone Joint J 95-B(1):95–100

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Frank C, Siozos P, Wentzensen A et al (2010) Hüftendoprothese bei Koxarthrose nach Azetabulumfrakturen. Unfallchirurg 113:1013–1022

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Günther KP, Wegner T, Kirschner S, Hartmann A (2014) Modulare Defektrekonstruktion beim Pfannenwechsel mit Abstützschale und metallischen Augmenten. Oper Orthop Traumatol 26(2):141–155

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Günther KP, Kirschner S, Stiehler M, Goronzy J, Zobel F, Hartmann A (2012) Revisions- und Wechselendoprothetik. Orthop Unfallchir Up2date 7(6):507–524

    Google Scholar 

  9. Helfet DL, Borrelli J, DiPasquale T, Sanders R (1992) Stabilization of acetabular fractures in elderly patients. J Bone Joint Surg Am 74(5):753–765

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Herscovici D, Lindvall E, Bolhofner B et al (2010) The combined hip procedure: open reduction internal fixation combined with total hip arthroplasty for the management of acetabular fractures in the elderly. J Orthop Trauma 24:291

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hessmann MH, Nijs S, Rommens PM (2002) Acetabular fractures in the elderly. Results of a sophisticated treatment concept. Unfallchirurg 105:893–900

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Karpik K, Mears DC, Hardy SL (1995) Total hip arthroplasty for posttraumatic arthritis following acetabular fracture. Read at the Annual Meeting of the Orthopaedic Trauma Association; 1995 Oct 1; Tampa, FL

  13. Lai O, Yang J, Shen B et al (2011) Midterm results of uncemented acetabular reconstruction for posttraumatic arthritis secondary to acetabular fracture. J Arthroplasty 26(7):1008–1019

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Makridis KG, Obakponovwe O, Bobak P, Giannoudis PV (2014) Total hip arthroplasty after acetabular fracture: incidence of complications, reoperation rates and functional outcomes: evidence today. J Arthroplasty. pii: S0883-5403[14]00397-0. doi:10.1016/j.arth.2014.06.001 [Epub ahead of print] Review

  15. Malhotra R, Singh DP, Jain V et al (2013) Acute total hip arthroplasty in acetabular fractures in the elderly using the Octopus System: mid term to long term follow-up. J Arthroplasty 28:1005

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Matta JM (1996) Fractures of the Azetabulum: accuracy of reduction and clinical results in patients managed operatively within three weeks after the injury. J Bone Joint Surg Am 78:1632–1645

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Matta JM, Ferguson TA (2005) Total hip replacement after acetabular fracture. Orthopedics 8(9):959–960

    Google Scholar 

  18. Matta JM, Mehne DK, Roffi R (1994) Fractures of the Azetabulum: early results of a prospective study. Clin Orthop 205:241–250

    Google Scholar 

  19. Mayo K (1994) Open reduction and internal fixation of fractures of the Azetabulum. Clin Orthop 05:31–37

    Google Scholar 

  20. Mears DC, Velyvis JH, Chang CP (2003) Displaced acetabular fractures managed operatively: indicators of outcome. Clin Orthop Relat Res 407:173–186

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Paprosky WG, Perona PG, Lawrence J (1994) Acetabular defect classification and surgical reconstruction in revision arthroplasty. J Arthroplasty 9:33–44

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Pavelka T, Linhart M, Houcek P (2006) Hip joint arthroplasty following surgical treatment of acetabular fracture. Acta Chir Orthop Traumatol Cech 73(4):268–274

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Ranawat A, Zelken J, Helfet D, Buly R (2009) Total hip arthroplasty for posttraumatic arthritis after acetabular fracture. J Arthroplasty 24(5):759–767

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Romness DW, Lewallen DG (1990) Total hip arthroplasty after fracture of Azetabulum. Long-term results. J Bone Joint Surg Br 72:761

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Schmidt-Rohlfing B, Reilmann H, Pape HC (2010) Azetabulumfraktur. Unfallchirurg 113:217–229

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Weber M, Berry DJ, Harmsen WS (1998) Total hip arthroplasty after operative treatment of an acetabular fracture. J Bone Joint Surg Am 80:1295–1305

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Wright R, Barrett K et al (1994) Acetabular fractures: long-term follow-up of open reduction and internal fixation. J Orthop Trauma 8(5):397–403

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Zhang L, Zhou Y, Li Y et al (2011) Total hip arthroplasty for failed treatment of acetabular fractures: a 5-year follow-up study. J Arthroplasty 26:1189

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to W. Schneiders.

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Interessenkonflikt

W. Schneiders, A. Hartmann, T. Meyner und K.-P. Günther geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Schneiders, W., Hartmann, A., Meyner, T. et al. Hüftendoprothetik bei Arthrose nach Azetabulumfrakturen. Orthopäde 44, 538–545 (2015). https://doi.org/10.1007/s00132-015-3130-z

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