Zusammenfassung
Studienziel
Die Biopsie stellt in der Diagnostik maligner Tumoren des Bewegungsapparats einen wesentlichen Schritt dar. Ziel ist immer die Gewinnung einer repräsentativen Gewebeprobe unter Beachtung des späteren Zugangswegs für die definitive Operation. Ziel dieser Studie war es daher, die Vorgehensweisen der tumororthopädischen Kliniken in Deutschland im Rahmen einer anonymisierten Umfrage zu erfassen und so die aktuellen Versorgungsmöglichkeiten aufzuzeigen.
Material und Methoden
Insgesamt wurden 60 tumororthopädische Zentren kontaktiert. Jedem Zentrum wurde ein Exemplar eines neuentwickelten Fragebogens mit 13 Items zu Biopsietechnik, Indikationskriterien, Indikationsstellung, Durchführung, unterstützender Bildgebung und histopathologischen Ergebnissen zugesandt. Die Auswertung erfolgte mittels Binärsystem und prozentualer Zustimmung zu jeder Antwortmöglichkeit.
Ergebnisse
In allen Zentren werden offene Biopsien durchgeführt. Perkutane Verfahren finden zusätzlich an 72 % der Kliniken Anwendung. Wichtigstes Kriterium für die Indikation zum offenen oder perkutanen Vorgehen stellt die Lage des Tumors dar (80 %). Die Indikationsstellung erfolgt in 68 % der Fälle durch den tumororthopädischen Oberarzt. Spezielle bildgebende Verfahren kommen in 36 % der Institutionen zum Einsatz. Der Zugangsweg für die Biopsie wird in 88 % durch den Orthopäden festgelegt. In 60 % der Kliniken werden perkutane Biopsien von interventionellen Radiologen durchgeführt. Offene Biopsien erfolgen in 88 % durch einen Assistenzarzt unter Aufsicht des tumororthopädischen Oberarztes. Die histopathologischen Ergebnisse werden in 88 % der Kliniken in einer interdisziplinären Tumorkonferenz diskutiert und in 64 % in einer ambulanten Sprechstunde mitgeteilt.
Schlussfolgerungen
Insgesamt zeigt sich ein weitestgehend leitliniengerechtes Vorgehen der befragten Institutionen bei Biopsien von Tumoren des Bewegungsapparats. Lediglich hinsichtlich der Festlegung des Zugangswegs für die Biopsie und der Anwendung bildgebender Verfahren während der Biopsie waren geringe Abweichungen zu verzeichnen.
Abstract
Aim of the study
A biopsy is an essential step in the diagnostic cascade of malignant bone and soft tissue tumors. The objective is always the extraction of a representative tissue specimen in line with the approach for the definitive operation. The aim of this study therefore was to assess the diagnostic approaches regarding the biopsy of tumors in orthopedic centers in Germany.
Material and methods
In total 60 hospitals with an orthopedic focus on tumors were contacted and provided with a newly developed questionnaire with 13 items regarding biopsy technique, indication criteria, execution, supportive imaging and histopathological results. Evaluation of the responses was performed by means of binary systems and proportional consent to every answer possibility was calculated.
Results
The results of the questionnaire showed that open biopsies are performed in all centers and in 72 % of the hospitals percutaneous techniques are additionally applied. The most important criterion for an open or percutaneous procedure was the tumor location (80 %). The indications for either technique are assessed by a tumor orthopedic consultant in 68 % of the centers and special imaging is applied in 36 % of the institutions. The approach for the biopsy is defined by the orthopedic surgeon in 88 %. Percutanous biopsies are carried out by interventional radiologists in 60 % of the centers. Open biopsies are performed by residents under supervision by a tumor orthopedic consultant in 88 %. The histopathological results are discussed in 88 % of the hospitals in an interdisciplinary tumor board and in 64 % patients are informed about the diagnosis in an outpatient clinic.
Conclusions
Overall, biopsy of musculoskeletal tumors is performed according to the guidelines in most institutions. Only small differences were identified regarding the definition of the surgical approach and the application of imaging techniques during biopsy.
Literatur
Baruch Y, Holtom BC (2008) Survey response rate levels and trends in organizational research. Human Relations 61:1139–1160
Bickels J, Jelinek JS, Shmookler BM et al (1999) Biopsy of musculoskeletal tumors. Current concepts. Clin Orthop Relat Res 212–219
Bruns J, Delling G, Henne-Bruns D, Hossfeld DK (2008) Biopsy of tumors of the musculoskeletal system. Dtsch Arztebl Int 105:492–497
Casali PG, Jost L, Sleijfer S et al (2008) Soft tissue sarcomas: ESMO clinical recommendations for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 19(Suppl 2):ii89–ii93
Cormier JN, Pollock RE (2004) Soft tissue sarcomas. CA Cancer J Clin 54:94–109
Davies NM, Livesley PJ, Cannon SR (1993) Recurrence of an osteosarcoma in a needle biopsy track. J Bone Joint Surg [Br] 75:977–978
Foster L, Dall GF, Reid R et al (2007) Twentieth-century survival from osteosarcoma in childhood. Trends from 1933 to 2004. J Bone Joint Surg [Br] 89:1234–1238
Franzius C, Daldrup-Link HE, Sciuk J et al (2001) FDG-PET for detection of pulmonary metastases from malignant primary bone tumors: comparison with spiral CT. Ann Oncol 12:479–486
Franzius C, Sciuk J, Daldrup-Link HE et al (2000) FDG-PET for detection of osseous metastases from malignant primary bone tumours: comparison with bone scintigraphy. Eur J Nucl Med 27:1305–1311
Kasraeian S, Allison DC, Ahlmann ER et al (2010) A comparison of fine-needle aspiration, core biopsy, and surgical biopsy in the diagnosis of extremity soft tissue masses. Clin Orthop Relat Res 468:2992–3002
Kornblum MB, Wesolowski DP, Fischgrund JS, Herkowitz HN (1998) Computed tomography-guided biopsy of the spine. A review of 103 patients. Spine (Phila Pa 1976) 23:81–85
Layfield LJ (2009) Cytologic diagnosis of osseous lesions: a review with emphasis on the diagnosis of primary neoplasms of bone. Diagn Cytopathol 37:299–310
Leithner A, Windhager R (2007) Guidelines for the biopsy of bone and soft tissue tumours. Orthopade 36:167–174 (quiz 175)
Mankin HJ, Mankin CJ, Simon MA (1996) The hazards of the biopsy, revisited. Members of the Musculoskeletal Tumor Society. J Bone Joint Surg [Am] 78:656–663
McCarthy EF (2007) CT-guided needle biopsies of bone and soft tissue tumors: a pathologist’s perspective. Skeletal Radiol 36:181–182
Mitsuyoshi G, Naito N, Kawai A et al (2006) Accurate diagnosis of musculoskeletal lesions by core needle biopsy. J Surg Oncol 94:21–27
Pohlig F, Kirchhoff C, Gradinger R et al (2010) Bone and soft tissue sarcoma: principles of biopsy. InFo Onkol 13:34–37
Pohlig F, Kirchhoff C, Lenze U et al (2012) Percutaneous core needle biopsy versus open biopsy in diagnostics of bone and soft tissue sarcoma: a retrospective study. Eur J Med Res 17:29
Quak E, Luijtgaarden AC van de, Geus-Oei LF de et al (2011) Clinical applications of positron emission tomography in sarcoma management. Expert Rev Anticancer Ther 11:195–204
Rechl H, Kirchhoff C, Wortler K et al (2011) Diagnosis of malignant bone and soft tissue tumors. Orthopade 40:931–941 (quiz 942–933)
Schütte J, Hartmann J, Reichardt P et al (2011) Weichteilsarkome. DGHO-Leitlinien
Schütte J, Issels R, Reichardt P, Hartmann J (2011) Maligne Knochentumore des Erwachsenen. DGHO-Leitlinien
Schwartz HS, Spengler DM (1997) Needle tract recurrences after closed biopsy for sarcoma: three cases and review of the literature. Ann Surg Oncol 4:228–236
Shives TC (1993) Biopsy of soft-tissue tumors. Clin Orthop Relat Res 289:32–35
Strauss DC, Qureshi YA, Hayes AJ et al (2010) The role of core needle biopsy in the diagnosis of suspected soft tissue tumours. J Surg Oncol 102:523–529
Sung KS, Seo SW, Shon MS (2009) The diagnostic value of needle biopsy for musculoskeletal lesions. Int Orthop 33:1701–1706
Bijl AE van der, Taminiau AH, Hermans J et al (1997) Accuracy of the Jamshidi trocar biopsy in the diagnosis of bone tumors. Clin Orthop Relat Res 334:233–243
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. F. Pohlig, U. Lenze, F.W. Lenze, H. Mühlhofer, J. Schauwecker, H. Rechl, R. von Eisenhart-Rothe geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Pohlig, F., Lenze, U., Lenze, F. et al. Biopsie von Knochen- und Weichteilsarkomen. Orthopäde 42, 934–940 (2013). https://doi.org/10.1007/s00132-013-2175-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-013-2175-0