Skip to main content
Log in

Rückfußvalgus

Diagnose und Therapie des Knick-Senkfußes

Hindfoot valgus

Diagnosis and therapy of flatfoot

  • CME Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Der klinische Befund bei Knick-Senkfuß-Deformität ist durch eine Abflachung der medialen Längswölbung und eine Valgisierung des Rückfußes gekennzeichnet. Differenzialdiagnostisch wird zwischen dem physiologischen, flexiblen, kontrakten Plattfuß und dem angeborenen oder erworbenen Knick-Senkfuß unterschieden. Der angeborene Knick-Senkfuß bedarf einer frühzeitigen, intensiven Therapie, während die flexiblen Deformitäten bei Kindern eine gute Prognose haben. Sie münden bei meist erfolgreicher konservativer Therapie in einen belastungsfähigen und ausreichend stabilen Fuß. Ausgeprägte Knick-Senkfuß-Fehlstellungen bei Kindern können frühzeitig durch einfache, minimalinvasive Eingriffe nachhaltig korrigiert werden. Der symptomatische Knick-Senkfuß des Erwachsenen wird nach konservativem Therapieversuch mit Schuheinlagen, orthopädischen Schuhzurichtungen und physiotherapeutischen Maßnahmen operativ korrigiert. Die frühzeitige, stadiengerechte Therapie hilft, eine drohende Dekompensation des Rückfußes zu verhindern.

Abstract

The clinical finding of flatfoot is characterized by a flattening of the medial longitudinal arch and valgus deformity of the hindfoot. The differential diagnosis of flatfoot is the physiological, flexible, contracted flatfoot, which occurs as a congenital or acquired deformity. Congenital flatfoot deformity requires early intensive therapy, while a flexible flatfoot in children has a good prognosis and conservative treatment usually leads to a stable and sufficient load-bearing foot. Severe flatfoot in children can be corrected successfully by simple, minimally invasive procedures. In adults with symptomatic flatfoot, which usually occurs due to an insufficiency of the tendon of the tibialis posterior, conservative therapy with insoles, shoe modifications and physiotherapeutic measures can lead to significant improvement, otherwise surgical correction is recommended. Early, stage-appropriate therapy helps to prevent an impending decompensation of the hindfoot.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Debrunner HU (1998) Biomechanik des Fusses. Enke, Stuttgart

  2. Hefti F, Brunner R (1999) Flatfoot. Orthopade 28(2):159–172

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Döderlein L (2006) Prinzipien der reorientierenden Tripelarthrodese. Orthopade 35(4):405–414, 418–421

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Hicks JH (1954) The mechanics of the foot. II. The plantar aponeurosis and the arch. J Anat 88(1):25–30

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Hintermann B, Knupp M (2010) Verletzungen und Funktionsstörungen der Tibialis-posterior-Sehne. Orthopade 39(12):1148–1157

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Fink B (2005) Arthrodese des unteren Sprunggelenks – Indikation, Technik und Ergebnisse. Trauma Berufskrankh [Suppl 1] 7:85–89

  7. Harris EJ, Vanore JV, Thomas JL et al (2004) Diagnosis and treatment of pediatric flatfoot. J Foot Ankle Surg 43(6):341–373

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. De Pellegrin M (2005) Die subtalare Schrauben-Arthrorise beim kindlichen Plattfuß. Orthopade 34(9):941–953

    Article  Google Scholar 

  9. Speck M, Klaue K (2001) Medial flexor digitorum longus tendon augmentation and lateral foot column lengthening or reorienting triple arthrodesis as surgical therapy of posterior tibial tendon dysfunction. Z Orthop Ihre Grenzgeb 139(4):332–339

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Bluman EM, Myerson MS (2007) Stage IV posterior tibial tendon rupture. Foot Ankle Clin 12(2):341–362

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Bluman EM, Title CI, Myerson MS (2007) Posterior tibial tendon rupture: a refined classification system. Foot Ankle Clin 12(2):233–249

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Johnson KA, Strom DE (1989) Tibialis posterior tendon dysfunction. Clin Orthop Relat Res 239:196–206

    PubMed  Google Scholar 

  13. Coetzee JC, Castro MD (2003) The indications and biomechanical rationale for various hindfoot procedures in the treatment of posterior tibialis tendon dysfunction. Foot Ankle Clin 8(3):453–459

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Young C, Charles S (1939) Operative treatment of pes planus. Surg Gynecol Obstet 68:1099–1102

    Google Scholar 

  15. Grice DS (1952) An extraarticular arthrodesis of the subastragalar joint for correction of paralytic flatfeet in children. J Bone Joint Surg Am 32:927–940

    Google Scholar 

  16. Buruturan JM (1979) El calcaneo-stop para el tramiento del valgo de talon infantil. Chirurgia del piede 3: 319–322

    Google Scholar 

  17. Pisani G (1993) Piede calcaneo-valgo. In: Pisani G (Hrsg) Tratta to di chirurgia del piede. Edizioni Minerva Medica, Turin, pp 243–250

  18. Rammelt S, Marti RK, Zwipp H (2006) Arthrodese des Talonavikulargelenks. Orthopade 35(4):428–434

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Hintermann B, Knupp M, Barg A (2008) Korrekturosteotomien am distalen Unterschenkel und Rückfuß. Orthopade 37(3):212–220

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Ivanic GM, Hofstaetter SG, Trnka HJ (2006) The acquired flatfoot: mid-term results of the medial displacement calcaneal-osteotomy with flexor digitorum longus transfer. Z Orthop Ihre Grenzgeb 144(6):619–625

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Evans DC (1975) Calcaneo-valgus deformity. J Bone Joint Surg Br 57:270–278

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Radl.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Radl, R., Fuhrmann, G., Maafe, M. et al. Rückfußvalgus. Orthopäde 41, 313–326 (2012). https://doi.org/10.1007/s00132-012-1903-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-012-1903-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation