Summary
After treatment of more than 3000 kidney and ureteral stones with the Siemens Lithostar Multiline the results of the first 1400 ureteral stone treatments using the “Booster technique” and 3-month follow-up findings are reported. There was a disintegration rate of 98 % directly after treatment; 1 week after “Booster technique” treatment 96 % of the patients were free of stones and without any symptoms. The 3-month follow-up showed a stone-free rate of 97 %. Only in 13 % of the cases auxiliary procedures were neccessary, 7 % of them before extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL) and 6 % after ESWL. 43 % of the treatments were performed without any premedication, anaesthesia or sedoanalgesia. Our data even prove that in situ ESWL is a safe and effective method for the treatment of ureteral stones. In comparison to endoscopic procedures, it is superior in regard to invasivity, side effects, complications and neccessity of analgesia, while being just as efficient. Therefore it is recommended as first choice method in the treatment of ureteral stones.
Zusammenfassung
Nach über 3000 Nieren- und Harnleitersteinbehandlungen mit dem Siemens Lithostar Multiline wird über die ersten 1400 konsekutiven Behandlungen im Harnleiter in Kombination mit der „Boostertechnik“ und deren Nachuntersuchungen nach 3 Monaten berichtet. Unmittelbar nach Behandlung zeigte sich eine Desintegrationsrate von 98 %, 1 Woche nach der Behandlung mittels „Boostertechnik“ waren 96 % der Patienten symptom- und steinfrei, nach 3 Monaten war eine Steinfreiheitsrate von 97 % erreicht. Es mußten nur in 13 % der Fälle auxiliäre Maßnahmen angewandt, wobei 7 % prä-ESWL und 6 % post-ESWL durchgeführt wurden. 43 % der Behandlungen konnten ohne Prämedikation, Anästhesie oder Sedoanalgesie durchgeführt werden. Die Analyse der von uns erhobenen Daten zeigt zudem die „In-situ-ESWL“ als sichere und effektive Methode zur Behandlung von Harnleitersteinen. Sie ist, bei vergleichbarer Effizienz, den endoskopischen Verfahren in punkto Invasivität, Nebenwirkungen, Komplikationen und Analgesiebedarf überlegen. Sie ist deshalb als Methode der ersten Wahl zur Behandlung des Uretersteines zu empfehlen.
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Thüroff, S., Chaussy, C. In situ extracorporeal shock wave lithotripsy with Booster technique in the treatment of ureteral stones. Urologe [A] 36, 209–216 (1997). https://doi.org/10.1007/s001200050091
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001200050091