Zusammenfassung
Hintergrund
Patienten mit isolierter meta- bzw. synchroner Lungenmetastasierung durch ein Nierenzellkarzinom können nach erfolgreicher Primärtumorbehandlung Kandidaten für eine Metastasektomie sein.
Ziel der Arbeit
Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Darstellung der Lungenmetastasenchirurgie als therapeutische Option bei Patienten mit pulmonal metastasiertem Nierenzellkarzinom und postoperative Prognose. Außerdem sollen alternative Behandlungsoptionen mit dem Schwerpunkt „targeted therapies“ vorgestellt werden.
Material und Methoden
Es erfolgte eine systematische Literaturrecherche und qualitative Analyse aller ab 01.01.2000 publizierten Fallserien über Patienten nach erfolgreicher Nephrektomie und späterer Lungenmetastasenchirurgie. Zielparameter waren operative Befunde, Überlebensdaten und Prognosefaktoren.
Ergebnisse
Die Lungenmetastasenchirurgie ermöglicht ein medianes Postmetastasektomieüberleben von 26 bis 94 Monaten. Postoperativ werden 5‑Jahres-Überlebensraten zwischen 33 und 58 % erreicht. Die Prognose hängt maßgeblich von einem prolongierten krankheitsfreien Intervall zwischen Nephrektomie und Metastasendiagnose sowie der vollständigen Resektion aller Lungenmetastasen ab. Insbesondere die Metastasenanzahl und die -lokalisation sollten nur eine untergeordnete Rolle bei der Indikationsstellung zur Lungenmetastasenchirurgie einnehmen.
Schlussfolgerung
Für selektionierte Patienten mit fortgeschrittenem Nierenzellkarzinom sollte die Metastasektomie die Therapie der Wahl sein, insofern der Primärtumor erfolgreich reseziert worden ist, sie lediglich pulmonale Metastasen aufweisen und die funktionelle Operabilität sowie die vollständige Metastasenresektion gewährleistet sind.
Abstract
Background
In patients with isolated meta- or synchronous pulmonary metastases from renal cell cancer, lung metastasectomy could be an appropriate treatment option after successful treatment of primary cancer.
Objectives
Presentation of lung metastasectomy as a treatment option in patients with pulmonary metastatic renal cell cancer and the postoperative outcome. Description of alternative treatment modalities focusing on “targeted therapies”.
Materials and methods
Systematical literature research and qualitative analysis of studies on patients undergoing lung metastasectomy after primary nephrectomy published since 01 January 2000. We assessed operative findings, survival data, and prognostic factors.
Results
Pulmonary metastasectomy results in a median postmetastasectomy survival of 26–94 months. The 5‑year survival rates vary between 33 and 58%. The patients’ prognosis depends on a prolonged disease-free interval and complete resection of all suspected metastases. In particular, number and location of lung metastases should play a minor role for the indication for lung metastasectomy.
Conclusions
Pulmonary metastasectomy should be considered the treatment of choice in selected patients with successfully resected primary cancer showing no evidence of extrapulmonary metastases and having guaranteed operability and complete resection.
Literatur
Robert Koch Institut, Krebs in Deutschland 2009/2010, http://www.gekid.de/Doc/krebs_in_deutschland_2009_2010.pdf. Zugegriffen am 23. Sept 2016.
Kyoda Y, Kobayashi K, Hirobe M, Shindo T, Fukuta F, Hashimoto K, Tanaka T, Tonooka A, Kitamura H, Takahashi S, Masumori N, Hasegawa T, Tsukamoto T (2014) Evaluation of long-term outcome for patients with renal cell carcinoma after surgery: analysis of cancer deaths occurring more than 10 years after initial treatment. Int J Clin Oncol 19(1):146–151
Jakubowski CD, Vertosick EA, Untch BR, Sjoberg D, Wei E, Palmer FL, Patel SG, Downey RJ, Strong VE, Russo P (2016) Complete metastasectomy for renal cell carcinoma: comparison of five solid organ sites. J Surg Oncol 114(3):375–379
Klatte T, Lam JS, Shuch B, Belldegrun AS, Pantuck AJ (2008) Surveillance for renal cell carcinoma: why and how? When and how often? Urol Oncol 26(5):550–554
Piltz S, Meimarakis G, Wichmann MW, Hatz R, Schildberg FW, Fuerst H (2002) Long-term results after pulmonary resection of renal cell carcinoma metastases. Ann Thorac Surg 73(4):1082–1087
Piltz S, Meimarakis G, Wichmann M, Oberneder R, Jauch KW, Fürst H (2003) Surgical treatment of pulmonary metastases from renal cancer. Urologe A 42(9):1230–1237
Murthy SC, Kim K, Rice TW, Rajeswaran J, Bukowski R, DeCamp MM, Blackstone EH (2005) Can we predict long-term survival after pulmonary metastasectomy for renal cell carcinoma? Ann Thorac Surg 79(3):996–1003
Hofmann HS, Neef H, Krohe K, Andreev P, Silber RE (2005) Prognostic factors and survival after pulmonary resection of metastatic renal cell carcinoma. Eur Urol 48(1):77–81
Pfannschmidt J, Klode J, Muley T, Dienemann H, Hoffmann H (2006) Nodal involvement at the time of pulmonary metastasectomy: experiences in 245 patients. Ann Thorac Surg 81(2):448–454
Assouad J, Petkova B, Berna P, Dujon A, Foucault C, Riquet M (2007) Renal cell carcinoma lung metastases surgery: pathologic findings and prognostic factors. Ann Thorac Surg 84(4):1114–1120
Winter H, Meimarakis G, Angele MK, Hummel M, Staehler M, Hoffmann RT, Hatz RA, Löhe F (2010) Tumor infiltrated hilar and mediastinal lymph nodes are an independent prognostic factor for decreased survival after pulmonary metastasectomy in patients with renal cell carcinoma. J Urol 184(5):1888–1894
Kanzaki R, Higashiyama M, Fujiwara A, Tokunaga T, Maeda J, Okami J, Nishimura K, Kodama K (2011) Long-term results of surgical resection for pulmonary metastasis from renal cell carcinoma: a 25-year single-institution experience. Eur J Cardiothorac Surg 39(2):167–172
Meimarakis G, Angele M, Staehler M, Clevert DA, Crispin A, Rüttinger D, Löhe F, Preissler G, Hatz RA, Winter H (2011) Evaluation of a new prognostic score (Munich score) to predict long-term survival after resection of pulmonary renal cell carcinoma metastases. Am J Surg 202(2):158–167
Kawashima A, Nakayama M, Oka D, Sato M, Hatano K, Mukai M, Nagahara A, Nakai Y, Takayama H, Inoue M, Shiono H, Nishimura K, Okumura M, Nonomura N (2011) Pulmonary metastasectomy in patients with renal cell carcinoma: a single-institution experience. Int J Clin Oncol 16(6):660–665
Bölükbas S, Kudelin N, Eberlein M, Fisseler-Eckhoff A, Schirren J (2012) The influence of the primary tumor on the long-term results of pulmonary metastasectomy for metastatic renal cell carcinoma. Thorac Cardiovasc Surg 60(6):390–397
Kudelin N, Bölükbas S, Eberlein M, Schirren J (2013) Metastasectomy with standardized lymph node dissection for metastatic renal cell carcinoma: an 11-year single-center experience. Ann Thorac Surg 96(1):265–270
Renaud S, Falcoz PE, Alifano M, Olland A, Magdeleinat P, Pagès O, Regnard JF, Massard G (2014) Systematic lymph node dissection in lung metastasectomy of renal cell carcinoma: an 18 years of experience. J Surg Oncol 109(8):823–829
Oxford Centre for Evidence-based Medicine – Levels of Evidence (March 2009), http://www.cebm.net/oxford-centre-evidence-based-medicine-levels-evidence-march-2009/. Zugegriffen am 23. Sept 2016
Thomford NR, Woolner LB, Clagett OT (1965) The surgical treatment of metastatic tumors in the lungs. Cardiovasc Surg 49:357–363
Macherey S, Schlaak M, Doerr F, Grönke S, Heldwein M, Quaas A, Zander T, Hekmat K (2015) Surgical therapy for pulmonary metastases from malignant melanoma. Hautarzt 66(1):65–73
Macherey S, Preuss SF, Doerr F, Grönke S, Heldwein M, Quaas A, Zander T, Hekmat K (2014) Surgical therapy of lung metastases from head and neck cancer. HNO 62(12):893–901
Amato RJ (2000) Chemotherapy for renal cell carcinoma. Semin Oncol 27(2):177–186
Motzer RJ, Mazumdar M, Bacik J, Russo P, Berg WJ, Metz EM (2000) Effect of cytokine therapy on survival for patients with advanced renal cell carcinoma. Clin Oncol 18(9):1928–1935
Buti S, Bersanelli M, Sikokis A, Maines F, Facchinetti F, Bria E, Ardizzoni A, Tortora G, Massari F (2013) Chemotherapy in metastatic renal cell carcinoma today? A systematic review. Anticancer Drugs 24(6):535–554
Yang JC, Haworth L, Sherry RM, Hwu P, Schwartzentruber DJ, Topalian SL, Steinberg SM, Chen HX, Rosenberg SA (2003) A randomized trial of bevacizumab, an anti-vascular endothelial growth factor antibody, for metastatic renal cancer. N Engl J Med 349(5):427–434
Patard JJ, Rioux-Leclercq N, Fergelot P (2006) Understanding the importance of smart drugs in renal cell carcinoma. Eur Urol 4:633–643
Harshman LC, Xie W, Bjarnason GA, Knox JJ, MacKenzie M, Wood L, Srinivas S, Vaishampayan UN, Tan MH, Rha SY, Donskov F, Agarwal N, Kollmannsberger C, North S, Rini BI, Heng DY, Choueiri TK (2012) Conditional survival of patients with metastatic renal-cell carcinoma treated with VEGF-targeted therapy: a population-based study. Lancet Oncol 13(9):927–935
Heng DY, Xie W, Regan MM, Harshman LC, Bjarnason GA, Vaishampayan UN, Mackenzie M, Wood L, Donskov F, Tan MH, Rha SY, Agarwal N, Kollmannsberger C, Rini BI, Choueiri TK (2013) External validation and comparison with other models of the International Metastatic Renal-Cell Carcinoma Database Consortium prognostic model: a population-based study. Lancet Oncol 14(2):141–148
S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Nierenzellkarzinoms. Kurzversion 1.0 – September 2015 AWMF-Registernummer: 043/017-OL, http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/043-017OL-k_S3_Nierenzellkarzinom_2015-09.pdf. Zugegriffen am 28. Okt 2016
Motzer RJ, Escudier B, McDermott DF, George S, Hammers HJ, Srinivas S, Tykodi SS, Sosman JA, Procopio G, Plimack ER, Castellano D, Choueiri TK, Gurney H, Donskov F, Bono P, Wagstaff J, Gauler TC, Ueda T, Tomita Y, Schutz FA, Kollmannsberger C, Larkin J, Ravaud A, Simon JS, Xu LA, Waxman IM, Sharma P (2015) Nivolumab versus everolimus in advanced renal-cell carcinoma. N Engl J Med 373(19):1803–1813
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
S. Macherey, C. Kauffmann, A. Heidenreich, F. Doerr, T. Wahlers und K. Hekmat geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Macherey, S., Kauffmann, C., Heidenreich, A. et al. Lungenmetastasenchirurgie beim Nierenzellkarzinom. Urologe 56, 1025–1030 (2017). https://doi.org/10.1007/s00120-017-0353-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-017-0353-0