Summary
Among the many inflammatory diseases of the colon, Crohn's disease and ulcerative colitis occur most frequently. For primary evaluation, endoscopy has widely replaced the barium enema (BE) as diagnostic method. BE, however can provide important additional informations in the differential diagnosis of chronic inflammatory colonic diseases. Purpose of this article is the demonstration of typical, but also of atypical radiological changes in different stages of Crohn's disease and ulcerative colitis, as well as calling attention to the importance of CT. A BE demands a refined examination technique using double contrast. All CT-examinations have to be scrutinized for changes of the bowel and mesentery. A dedicated spiral-CT examination might be indicated in a known disease in order to obtain special informations. The advantage of a BE over endoscopy is a clear and reproducible demonstration of the patterns of distribution and character of the disease as well as the detection of fistulae. The classification into one or the other disease entity can be better accomplished. CT is superior in detecting bowel wall thickening, extraintestinal disease and complications. In diagnostic imaging of chronic inflammatory bowel diseases, endoscopy and radiologic techniques are used complementarily.
Zusammenfassung
Unter den vielen entzündlichen Dickdarmerkrankungen sind Morbus Crohn und Colitis ulcerosa bei weitem am häufigsten. Die Endoskopie hat den Kolonkontrasteinlauf (KE) in der Primärdiagnostik weitgehend abgelöst. Dennoch kann der KE bei der Differentialdiagnose entzündlicher Dickdarmerkrankungen wichtige Zusatzinformationen liefern. Ziel dieser Arbeit ist die Demonstration der typischen, aber auch atypischen röntgenologischen Veränderungen in den verschiedenen Stadien bei Morbus Crohn und Colitis ulcerosa sowie der Hinweis auf die Bedeutung der CT. Der KE erfordert eine ausgefeilte Untersuchungstechnik im Doppelkontrast. Bei allen CT-Untersuchungen müssen der Darm und das Mesenterium sorgfältig nach Veränderungen abgesucht werden. Die gezielte Spiral-CT kann bei bekannter Erkrankung Zusatzinformationen erbringen. Vorteil des KE gegenüber der Endoskopie ist die übersichtliche und reproduzierbare Darstellung des Verteilungs- und Befallsmusters und die Entdeckung von Fisteln. Die Einordnung in das eine oder andere Krankheitsbild wird dadurch erleichtert. Die Diagnostik von Wandverdickungen, extraintestinalen Manifestationen und Komplikationen sind eine Domäne der CT. In der bildgebenden Diagnostik chronisch entzündlicher Darmerkrankungen sind Endoskopie und röntgenologische Untersuchungsmethoden komplementäre Verfahren.
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Antes, G. Inflammatory diseases of the large intestine. Colon contrast enema and CT. Radiologe 38, 41–48 (1998). https://doi.org/10.1007/s001170050322
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050322