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Fremdbeurteilung kognitiver Veränderungen im Alter

Erste Vergleichswerte für den deutschen IQCODE

Informant report of cognitive changes in the elderly

A first evaluation of the German version of the IQCODE

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Zusammenfassung

Hintergrund

Da kognitive Defizite im Rahmen einer demenziellen Entwicklung vom Betroffenen häufig nicht berichtet werden, kommt der Auskunft einer engen Bezugsperson in der Früherkennung von Demenzen eine wichtige Bedeutung zu. Ein international verbreitetes und gut evaluiertes Fremdbeurteilungs-Screeningverfahren des kognitiven Abbaus ist der Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE). Er besitzt den Vorteil, kognitive Veränderungen direkt zu erfassen. Für den deutschen Sprachraum fehlen für den IQCODE bisher Vergleichswerte und psychometrische Untersuchungen.

Methodik

Es wurden Vergleichsdaten für die deutsche Version der IQCODE-Langform an 46 normal gesunden älteren Ehepaaren erhoben. Diese wurden hinsichtlich der konkurrenten und diskriminanten Validität mit Patientengruppen mit leichter kognitiver Störung (LKS, n=25), Alzheimer-Demenz bzw. Mischdemenz (AD, n=59) und frontotemporalen Lobärdegenerationen (FTLD, n=15) verglichen.

Ergebnisse

Der deutsche IQCODE zeigte gute psychometrische Eigenschaften und trennte am besten kognitiv unauffällige Probanden von AD-Patienten. Der mittels Receiver-operating-characteristic-Analyse errechnete Cut-off-Wert von 3,38 entsprach den Ergebnissen internationaler Studien. Auch wurden Patienten mit LKS und FTLD reliabel von normal-gesunden Probanden abgegrenzt, jedoch gelang mittels IQCODE keine überzufällige Unterscheidung zwischen Patienten mit AD und FTLD.

Schlussfolgerungen

Die deutsche Version des IQCODE trennt zuverlässig zwischen kognitiv unauffälligen Probanden und Patienten mit LKS bzw. kortikalen Demenzen, jedoch nicht zwischen verschiedenen kortikalen Demenzen wie AD und FTLD. Der IQCODE kann als ökonomisches Fremdbeurteilungs-Screening zur Früherkennung demenzieller Entwicklungen beitragen.

Summary

Background

Cognitive deficits occurring with dementia are frequently not reported by the affected subject. Therefore, informant reports from close relatives are especially important for the early diagnosis of dementia. Internationally, the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE) has been evaluated with positive results and is a widely used informant-rated instrument for the diagnosis of cognitive decline. For the German speaking countries, norms and evaluation of the psychometric properties of the instrument are lacking.

Methods

Norms for the German long version of the IQCODE were established with 46 healthy elderly married couples. These were compared with respect to their concurrent and discriminative validity with groups of patients suffering from mild cognitive impairment (MCI, n=25), Alzheimer’s or mixed dementia (AD, n=59) and frontotemporal lobe degeneration (FTLD, n=15).

Results

The German version of the IQCODE exhibited good psychometric properties and was able to best discriminate between cognitively intact and demented subjects with AD. Receiver-operating characteristic analyses indicated a cut-off score of 3.38 which corresponds well with the value given in international literature. Patients with MCI and with FTLD were also reliably distinguished from cognitively intact subjects. However, the instrument did not distinguish AD from FTLD with any significant degree of confidence.

Discussion

The German version of the IQCODE reliably discriminates cognitively intact persons from those suffering from MCI or cortical dementia, but not between different types of cortical dementia, such as AD and FTLD. The IQCODE is an efficient informant-rated screening instrument for the early diagnosis of cognitive decline and dementia.

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Abb. 1

Notes

  1. Eine Liste aller verwendeten neuropsychologischen Verfahren kann bei der korrespondierenden Autorin angefordert werden.

  2. Der IQCODE wurde von damaligen Angehörigen der Universitätsklinik für Neurologie Magdeburg aus dem englischen Original ins Deutsche übersetzt (A. D. E.) und rückübersetzt (C.-W. W.). Dabei ergaben sich geringfügige lexikalische Unterschiede, welche lexikalischen Ambiguitäten zwischen deutscher und englischer Sprache entsprachen. Semantische Inhalte der Instruktion oder der Items waren unverändert.

  3. Der positive Vorhersagewert bezeichnet die Wahrscheinlichkeit des Vorliegens einer Erkrankung (hier: Demenz), falls das Screening-Instrument einen auffälligen Wert ergeben hat; der negative Vorhersagewert bezeichnet die Wahrscheinlichkeit des Nichtvorliegens der Erkrankung, falls das Screening einen unauffälligen Wert erbracht hat [1].

Literatur

  1. Bortz J, Lienert GA (2003) Kurzgefasste Statistik für die klinische Forschung. Springer, Berlin

  2. Christensen H, Jorm AF (1992) Effect of premorbid intelligence on the Mini-Mental State and IQCODE. Int J Geriatr Psychiatry 7:159–160

    Article  Google Scholar 

  3. Cummings JL, Mega M, Gray K et al (1994) The neuropsychiatric inventory: comprehensive assessment of psychopathology in dementia. Neurology 44:2308–2314

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. de Jonghe JFM (1997) Differentiating between demented and psychiatric patients with the Dutch version of the IQCODE. Int J Geriatr Psychiatry 12:462–465

    Article  Google Scholar 

  5. Del-Ser T, Morales J-M, Barquero M-S et al (1997) Application of a Spanish version of the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly in the clinical assessment of dementia. Alzheimer Dis Assoc Disord 11:3–8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Diehl-Schmid J, Pohl C, Perneczky R et al (2007) Frühsymptome, Überlebenszeit und Todesursachen – Beobachtungen an 115 Patienten mit Demenz auf der Grundlage frontotemporaler lobärer Degenerationen. Fortschr Neurol Psychiatr 75:708–713

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Diener H-C (2005) Degenerative Erkrankungen. In: Diener H-C (Hrsg) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Herausgegeben von der Kommission Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Thieme, Stuttgart, S 129–174

  8. Diesfeldt HFA (2007) Discrepanties tussen de Informantvragenlijst (IQCODE) en cognitieve tests bij deelnemers aan psychogeriatrische dagbehandeling. Tijdschr Gerontol Geriatr 38:225–236

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Dilling H, Mombour W, Schmidt MH, Schulte-Markwort E (2004) Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F): Diagnostische Kriterien für Forschung und Praxis. Hans Huber, Bern

  10. Dubois B, Feldman HH, Jacova C et al (2007) Research criteria for the diagnosis of Alzheimer‘s disease: revising the NINCDS-ADRDA criteria. Lancet Neurol 6:734–746

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Ebert AD, Wolf SA, Wallesch C-W (2006) Einfluss von Acetylcholinesterase-Inhibitoren auf das neuropsychologische Defizitprofil von Patienten mit Alzheimer-Demenz: Vorstellung einer jetzt anlaufenden Studie. Ärztebl Sachsen Anhalt 17:40–42

    Google Scholar 

  12. Eefsting JA, Boersma F, van den Brink W, van Tilburg W (1996) Differences in prevalence of dementia based on community survey and general practitioner recognition. Psychol Med 26:1223–1230

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Flicker L, Logiudice D, Carlin JB, Ames D (1997) The predictive value of dementia screening instruments in clinical populations. Int J Geriatr Psychiatry 12:203–209

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR (1975) Mini-Mental State: A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Fuh JL, Teng EL, Lin KN et al (1995) The Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE) as a screening tool for dementia for a predominantly illiterate Chinese population. Neurology 45:92–96

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Greene P (2008) Nonverbal medical symptom validity test. http://www.wordmemorytest.com/nv-msvt.php

  17. Harwood DMJ, Hope T, Jacoby R (1997) Cognitive impairment in medical inpatients. I: Screening for dementia – is history better than mental state? Age Ageing 26:31–35

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Hautzinger M, Bailer M, Worall H, Keller F (1995) Beck-Depressions-Inventar (BDI). Hogrefe, Göttingen

  19. Henon H, Pasquier F, Durieu I et al (1997) Preexisting dementia in stroke patients: baseline frequency, associated factors and outcome. Stroke 28:2429–2436

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Hughes CP, Berg L, Danziger WL et al (1982) A new clinical scale for the staging of dementia. Br J Psychiatry 140:566–572

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Isella V, Villa ML, Frattola L, Appollonio I (2002) Screening cognitive decline in dementia: Preliminary data on the Italian version of the IQCODE. Neurol Sci 23:S79–S80

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Jorm AF (1994) A short form of the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE): development and cross-validation. Psychol Med 24:145–153

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Jorm AF (2004) The Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE): a review. Int Psychogeriatr 16:275–293

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Jorm AF, Broe GA, Creasy H et al (1996) Further data on the validity of the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE). Int J Geriatr Psychiatry 11:131–139

    Article  Google Scholar 

  25. Jorm AF, Christensen H, Henderson AS et al (1996) Informant ratings of cognitive decline of elderly people: relationship to longitudinal change on cognitive tests. Age Ageing 25:125–129

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Jorm AF, Christensen H, Henderson AS et al (1994) Complaints of cognitive decline in the elderly: a comparison of reports by subjects and informants in a community survey. Psychol Med 24:365–374

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Jorm AF, Christensen H, Korten AE et al (2000) Informant ratings of cognitive decline in old age: validation against change on cognitive tests over 7 to 8 years. Psychol Med 30:981–985

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Jorm AF, Jacomb PA (1989) The Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE): Socio-demographic correlates, reliability, validity and some norms. Psychol Med 19:1015–1022

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Jorm AF, Korten AE (1988) Assessment of cognitive decline in the elderly by informant review. Br J Psychiatry 152:209–213

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Jorm AF, Korten AE, Henderson AS (1987) The prevalence of dementia: a quantitative integration of the literature. Acta Psychiatr Scand 76:465–479

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Jorm AF, Scott R, Cullen JS, Mackinnon AJ (1991) Performance of the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE) as a screening test for dementia. Psychol Med 21:785–790

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Jorm AF, Scott R, Jacomb PA (1989) Assessment of cognitive decline in dementia by informant questionnaire. Int J Geriatr Psychiatry 4:35–39

    Article  Google Scholar 

  33. Kertesz A, Hillis A, Munoz DG (2003) Frontotemporal degeneration, Pick’s disease, Pick complex and Ravel. Ann Neurol 54 [Suppl 5]:1–2

    Google Scholar 

  34. Kertesz A, Munoz DG, Hillis A (2003) Preferred terminology. Ann Neurol 54 [Suppl 5]:3–6

    Google Scholar 

  35. Khachaturian AR, Gallo JJ, Breitner JCS (2000) Performance characteristics of a two-stage dementia screen in a population sample. J Clin Epidemiol 53:531–540

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Law S, Wolfson C (1995) Validation of a French version of an informant-based questionnaire as a screening test for Alzheimer‘s disease. Br J Psychiatry 167:541–544

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Lezak M, Howieson DB, Loring DB (2004) Neuropsychological Assessment. Oxford Univ Press, Oxford

  38. Lopes MA, Hototian SR, Bustamante SEZ et al (2007) Prevalence of cognitive and functional impairment in a community sample in Ribeirao Preto, Brazil. Int J Geriatr Psychiatry 22:770–776

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Louis B, Harwood D, Hope T, Jacoby R (1999) Can an informant questionnaire be used to predict the development of dementia in medical inpatients? Int J Geriatr Psychiatry 14:941–945

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  40. Mackinnon A, Khalilian A, Jorm AF et al (2003) Improving screening accuracy for dementia in a community sample by augmenting cognitive testing with informant report. J Clin Epidemiol 56:358–366

    Article  PubMed  Google Scholar 

  41. Mackinnon A, Mulligan R (1998) Combining cognitive testing and informant report to increase accuracy in screening for dementia. Am J Psychiatry 155:1529–1535

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  42. McKhann G, Drachmann D, Folstein M et al (1984) Clinical diagnosis of Alzheimer’s disease: Report of the NINCDS-ADRDA Work Group under the auspices of Department of Health and Human Services Task Force on Alzheimer’s Disease. Neurology 34:939–944

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  43. Morales J-M, Bermejo F, Romero M, Del-Ser T (1997) Screening of dementia in community-dwelling elderly through informant report. Int J Geriatr Psychiatry 12:808–816

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  44. Morales J-M, Gonzalez-Montalvo J-I, Bermejo F, Del-Ser T (1995) The screening of mild dementia with a shortened Spanish version of the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly. Alzheimer Dis Assoc Disord 9:105–111

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  45. Morris JC (1993) The Clinical Dementia Rating (CDR): Current version and scoring rules. Neurology 43:2412–2414

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Mulligan R, Mackinnon A, Jorm AF et al (1996) Comparison of alternative methods of screening for dementia in clinical settings. Arch Neurol 53:532–536

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  47. Narasimhalu K, Lee J, Auchus AP, Chen CPLH (2008) Improving detection of dementia in Asian patients with low education: combining the Mini-Mental State Examination and the Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly. Dement Geriatr Cogn Disord 25:17–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  48. Neary D, Snowden JS, Gustafson L et al (1998) Frontotemporal lobar degeneration: A consensus on clinical diagnostic criteria. Neurology 51:1546–1554

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  49. Pijnenburg YAL, Gillissen F, Jonker C, Scheltens P (2004) Initial complaints in frontotemporal lobar degeneration. Dement Geriatr Cogn Disord 17:302–306

    Article  PubMed  Google Scholar 

  50. Román CG, Tatemichi TK, Erkinjuntti T et al (1993) Vascular dementia: Diagnostic criteria for research studies. Report of the NINDS-AIREN International Workshop. Neurology 43:250–260

    PubMed  Google Scholar 

  51. Srikanth V, Thrift AG, Fryer JL et al (2006) The validity of brief screening cognitive instruments in the diagnosis of cognitive impairment and dementia after first-ever stroke. Int Psychogeriatr 18:295–305

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Strauss E, Sherman EMS, Spreen O (2006) A compendium of neuropsychological tests. Administration, norms and commentary. Univ Press, Oxford

  53. Thomas LD, Gonzales MF, Chamberlain A et al (1994) Comparison of clinical state, retrospective informant interview and the neuropathologic diagnosis of Alzheimer’s disease. Int J Geriatr Psychiatry 9:223–236

    Article  Google Scholar 

  54. Tombaugh TN, McIntyre NJ (1992) The Mini-Mental State Examination: A comprehensive review. J Am Geriatr Soc 40:922–935

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  55. Wolf SA (2009) Neuropsychologische Differenzialdiagnostik degenerativer Demenzen. Fortschr Neurol Psychiatr (im Druck)

  56. Wolf SA, Henry M, Deike R (2008) Verdachtsdiagnose Alzheimer-Demenz: Bei welchen Patienten erfolgt eine neuropsychologische Abklärung? Nervenarzt 79:444–453

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  57. Zweig MH, Campbell G (1993) Receiver-operating characteristic (ROC) plots: a fundamental evaluation tool in clinical medicine. Clin Chem 39:561–577

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Das Projekt wurde durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (Förderkennzeichen 01ZZ0407) gefördert.

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Wolf, S., Kubatschek, K., Henry, M. et al. Fremdbeurteilung kognitiver Veränderungen im Alter. Nervenarzt 80, 1176–1189 (2009). https://doi.org/10.1007/s00115-009-2794-1

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