Zusammenfassung
Hintergrund
Am Kniegelenk findet die primäre Endoprothetik nach komplexem Kniegelenktrauma bisher nur vereinzelt Anwendung. In den meisten Fällen wird die Rekonstruktion ausgeführt.
Fragestellung
Gibt es gesicherte Indikationen für die primäre Endoprothetik nach einem Trauma? Welche Besonderheiten sollen beachtet werden?
Material und Methoden
Selektive Literaturrecherche. Darstellung des Indikationsspektrums und Handlungsempfehlungen für die primäre Endoprothetik nach einem Trauma, speziell vor dem Hintergrund demografischer Veränderungen.
Ergebnisse
Das Indikationsspektrum für die primäre Endoprothetik nach einem Trauma ist begrenzt. Die Ausführung erfolgt bisher – auch zur Beherrschung von Komplikationen – nur an Zentren mit entsprechender Ausstattung und Expertise sowie trotz guter Gesamtergebnisse noch selten. Studien mit großen Patientenkollektiven fehlen.
Schlussfolgerungen
Die primäre Endoprothetik nach einem Trauma ist im Indikationsbereich ein sicheres Verfahren. Standard für die allermeisten komplexen Knietraumata ist die Rekonstruktion.
Abstract
Background
Primary total knee arthroplasty following complex knee joint trauma is only performed occasionally. In most cases a reconstruction is carried out.
Objective
Are there confirmed indications for primary total knee arthroplasty following trauma? Which special features should be paid attention to?
Material and methods
A selective literature search was carried out. The spectrum of indications and recommendations for action for primary total knee arthroplasty following trauma are presented, particularly against the background of demographic changes.
Results
The spectrum of indications for primary total knee arthroplasty following trauma is limited. This has so far been carried out only in centers with the appropriate equipment and expertise, also for the management of complications but despite good overall results is still carried out only rarely. There is a lack of studies with large patient collectives.
Conclusion
Primary total knee arthroplasty following trauma is a safe procedure within the range of indications. The standard procedure for the vast majority of cases of complex knee trauma is a reconstruction.
Literatur
Appleton P, Moran M, Houshian S et al (2006) Distal femoral fractures treated by hinged total knee replacement in elderly patients. J Bone Joint Surg Br 88(8):1065–1070
Bohm ER, Tufescu TV, Marsh JP (2012) The operative management of osteoporotic fractures of the knee: to fix or replace? J Bone Joint Surg Br 94(9):1160–1169
Boureau F, Benad K, Putman S et al (2015) Does primary total knee arthroplasty for acute knee joint fracture maintain autonomy in the elderly? A retrospective study of 21 cases. Orthop Traumatol Surg Res 101(8):947–951
Cui A, Li H, Wang D et al (2020) Global, regional prevalence, incidence and risk factors of knee osteoarthritis in population-based studies. EClinicalMedicine 29–30:100587
Statistisches Bundesamt (Destatis) Genesis-Online Krankenhäuser – Die 20 häufigsten Operationen 2020 insgesamt (OPS 5)
Ebied A, Zayda A, Marei S et al (2018) Medium term results of total knee arthroplasty as a primary treatment for knee fractures. SICOT J 4:6
Engh GA, Ammeen DJ (1999) Bone loss with revision total knee arthroplasty: defect classification and alternatives for reconstruction. Instr Course Lect 48:167–175
Fischer LT, Heinecke M, Röhner E et al (2022) Cones and sleeves present good survival and clinical outcome in revision total knee arthroplasty: a meta-analysis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 30(8):2824–2837
Johnson JD, Wyles CC, Perry KI et al (2020) Outcomes of knee arthroplasty for primary treatment of pathologic peri-articular fractures of the distal femur and proximal tibia. Int Orthop 44(1):187–193
Kellgren JH, Lawrence JS (1957) Radiological assessment of osteo-arthrosis. Ann Rheum Dis 16(4):494–502. https://doi.org/10.1136/ard.16.4.494
Keppler L, Keppler AM, Ihle C et al (2022) Patients with complex proximal tibial fractures overestimate the prognosis of their injury. Eur J Trauma Emerg Surg 48(2):1479–1486
Kini SG, Sathappan SS (2013) Role of navigated total knee arthroplasty for acute tibial fractures in the elderly. Arch Orthop Trauma Surg 133(8):1149–1154
Kraus TM, Freude T, Stöckle U et al (2016) Pearls and pitfalls for the treatment of tibial head fractures. Orthopade 45(1):24–31
Morgan-Jones R, Oussedik SIS, Graichen H et al (2015) Zonal fixation in revision total knee arthroplasty. Bone Joint J 97(2):147–149
Parratte S, Bonnevialle P, Pietu G et al (2011) Primary total knee arthroplasty in the management of epiphyseal fracture around the knee. Orthop Traumatol Surg Res 97(6):S87–94
Ries MD (2012) Primary arthroplasty for management of osteoporotic fractures about the knee. Curr Osteoporos Rep 10(4):322–327
Rixen D, Mester B (2016) Tibiakopffrakturen. Trauma Berufskrankh 18(1):26–32
RKI (2017) 12-Monats-Prävalenz von Arthrose in Deutschland
Statistisches Bundesamt (2022) Bevölkerung nach Altersgruppen in Deutschland
Stevens DG, Beharry R, McKee MD et al (2001) The long-term functional outcome of operatively treated tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 15(5):312–320
Wang S, Wu S, You M et al (2017) One-stage total knee arthroplasty for femoral supracondylar fracture combined with knee osteoarthritis. Zhongguo Xiu Fu Chong Jian Wai Ke Za Zhi 31(12):1423–1427
Wasserstein D, Henry P, Paterson JM et al (2014) Risk of total knee arthroplasty after operatively treated tibial plateau fracture: a matched-population-based cohort study. J Bone Joint Surg Am 96(2):144–150
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
T. Conrad, N. Siewert und G.O. Hofmann geben an, dass keine Interessenkonflikte bestehen.
Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
Peter Biberthaler, München
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Conrad, T., Siewert, N. & Hofmann, G.O. Primäre Kniegelenkendoprothetik nach Trauma. Unfallchirurgie 125, 936–945 (2022). https://doi.org/10.1007/s00113-022-01250-4
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-022-01250-4