Zusammenfassung
Hintergrund
Frakturen der anterioren Brustwand sind in der Gesamtheit aller Frakturen eher selten. Sie schließen Sternumfrakturen (SF) und die angrenzenden knorpeligen Rippenanteile ein. Der Unfallmechanismus kann Rückschlüsse darüber geben, welche Begleitverletzungen vorliegen können, z. B. Rippen- und Wirbelsäulenfrakturen.
Ziel der Arbeit
Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über Verletzungen der vorderen Brustwand. Dieser umfasst klinische Aspekte ebenso wie bildgebende Untersuchungsbefunde und Ergebnisse der gängigen Literatur.
Material und Methoden
Einbezogen wurden Verletzungskonstellation der anterolateralen Brustwand, insbesondere des Sternums in Kombination mit Schäden an der Wirbelsäule im Sinne einer sternovertebralen Verletzung (SVV). Mögliche Versorgungsstrategien wurden gesichtet; entsprechende Vor- und Nachteile werden dargestellt.
Ergebnisse
Bei symptomatischen Frakturen der vorderen Brustwand sollte deren operative Stabilisierung erwogen werden, um die Stabilität des Rumpfes wiederherzustellen. Zusätzlich sind häufig Rippenfrakturen bei direktem Trauma und Wirbelsäulenverletzungen bei indirektem Trauma mitzuversorgen.
Schlussfolgerung
Bei Verletzungen im Bereich des thorakalen Rumpfes muss dieser immer als Einheit betrachtet und somit dessen Zustand im Rahmen der klinischen Untersuchung und der apparativen Diagnostik abgeklärt werden. Die Feststellung des Unfallmechanismus kann Rückschlüsse über mögliche Verletzungsmuster zulassen, z. B. im Sinne einer SVV.
Abstract
Background
Fractures of the anterior chest wall are rare among the total number of fractures. They include sternal fractures (SF) and the adjacent cartilaginous structures of the ribs. The accident mechanism can allow conclusions to be drawn about which further accompanying injuries may be present, e.g. rib and spinal fractures.
Objective
The present work is intended to give an overview of injuries of the anterior chest wall. It includes clinical aspects as well as imaging and popular literature.
Material and methods
Included are injury constellations of the anterolateral chest wall, in particular of the sternum in combination with injuries of the spinal column in the sense of a sternovertebral injury (SVI). Possible treatment strategies were reviewed and the corresponding advantages and disadvantages are presented.
Results
In symptomatic fractures of the anterior chest wall, their operative stabilization should be considered in order to restore the stability of the trunk. In addition, rib fractures in direct trauma and spinal injuries in indirect trauma are often included in the treatment.
Conclusion
In the case of injuries of the thoracic trunk, this must always be regarded as a unit and must therefore be clarified in the context of the clinical examination and diagnostic apparatus. The possible accident mechanism can allow conclusions to be drawn about possible injury patterns, e.g. in the sense of SVIs.
Literatur
Athanassiadi K, Gerazounis M, Moustardas M et al (2002) Sternal fractures: retrospective analysis of 100 cases. World J Surg 26:1243–1246
Bailey J, Vanderheiden T, Burlew CC et al (2012) Thoracic hyperextension injury with complete „bony disruption“ of the thoracic cage: case report of a potentially life-threatening injury. World J Emerg Surg 7:14
Berg EE (1993) The sternal-rib complex. A possible fourth column in thoracic spine fractures. Spine 18:1916–1919
Bottlang M, Doornink J, Lujan TJ et al (2010) Effects of construct stiffness on healing of fractures stabilized with locking plates. J Bone Joint Surg 92(Suppl 2):12–22
Chou NS, Wu MH, Chan CS et al (1994) Intrathoracic migration of Kirschner wires. J Formos Med Assoc 93:974–976
De Tarnowsky G (1905) VII. Contrecoup fracture of the sternum. Ann Surg 41:252–264
Denis F (1983) The three column spine and its significance in the classification of acute thoracolumbar spinal injuries. Spine 8:817–831
Fowler AW (1957) Flexion-compression injury of the sternum. J Bone Joint Surg Br 39:487–497
Gurlt E (1862) Handbuch der Lehre von den Knochenbrüchen. Hirsch, Berlin
Harston A, Roberts C (2011) Fixation of sternal fractures: a systematic review. J Trauma 71:1875–1879
Homagk L, Siekmann H, Schmidt I et al (2014) The sterno-vertebral instability—a new classification and therapeutic options. Z Orthop Unfall 152:343–350
Kanna RM, Shetty AP, Rajasekaran S (2015) Posterior fixation including the fractured vertebra for severe unstable thoracolumbar fractures. Spine J 15:256–264
Kollitz KM, Dale J, Richardson ML (2014) Migration of trochanteric cerclage cable debris to the knee joint. Radiol Case Rep 9:955
Krinner S (2016) Epidemiology of sternovertebral injuries in Germany, scientific oral talk. ECTES 2016
Krinner S, Grupp S, Oppel P et al (2017) Do low profile implants provide reliable stability in fixing the sternal fractures as a „fourth vertebral column“ in sternovertebral injuries? J Thorac Dis 9:1054–1064
Krinner S, Schmitt S, Grupp S et al (2018) Frequency and age distribution of combined sternovertebral injuries: analysis of routine data from German hospitals 2005–2012. Unfallchirurg. https://doi.org/10.1007/s00113-018-0460-4
Lee SK, Kang Do K (2016) Nuss procedure for surgical stabilization of flail chest with horizontal sternal body fracture and multiple bilateral rib fractures. J Thorac Dis 8:E390–392
Mayba I (1984) Hay balers’ fractures. J Trauma 24:271–273
Mayba I (1986) Sternal injuries. Orthop Rev 15:364–372
Orsini B, D’journo XB, Reynaud-Gaubert M et al (2014) Sternal dehiscence after clamshell incision in lung transplantation treated with the STRAsbourg Thoracic Osteosyntheses System (STRATOS). Ann Thorac Surg 97:e55–e57
Salloway S, Sperling R, Fox NC et al (2014) Two phase 3 trials of bapineuzumab in mild-to-moderate Alzheimer’s disease. N Engl J Med 370:322–333
Schulz-Drost S, Krinner S, Langenbach A et al (2017) Concomitant sternal fracture in flail chest: an analysis of 21,741 polytrauma patients from the traumaregister DGU(R). Thorac Cardiovasc Surg 65:551–559
Schulz-Drost S, Krinner S, Oppel P et al (2018) Fractures of the manubrium sterni: treatment options and a possible classification of different types of fractures. J Thorac Dis 10:1394–1405
Schulz-Drost S, Mauerer A, Grupp S et al (2014) Surgical fixation of sternal fractures: locked plate fixation by low-profile titanium plates—surgical safety through depth limited drilling. Int Orthop 38:133–139
Schulz-Drost S, Oppel P, Grupp S et al (2016) Bony injuries of the thoracic cage in multiple trauma: incidence, concomitant injuries, course and outcome. Unfallchirurg 119:1023–1030
Schulz-Drost S, Oppel P, Grupp S et al (2016) The oblique fracture of the manubrium sterni caused by a seatbelt—a rare injury? Treatment options based on the experiences gained in a level I trauma centre. Int Orthop 40:791–798
Schulz-Drost S, Syed J, Besendoerfer M et al (2015) Elastic stable chest repair as a means of stabilizing the anterior chest wall in recurrent pectus excavatum with sternocostal pseudarthrosis: an innovative fixation device. Thorac Cardiovasc Surg 63:419–426
Schulz-Drost SPO, Grupp S, Schmitt S, Carbon RT, Mauerer AFFH, Buder T (2015) Surgical fixation of sternal fractures: preoperative planning and a safe surgical technique using locked titanium plates and depth limited drilling. J Vis Exp 5(95):e52124. https://doi.org/10.3791/52124
Wang F, He XJ (2015) Long-term effects on health-related quality of life after short-segment pedicle fixation of thoracolumbar fractures without neurologic injury. Zhongguo Gu Shang 28:12–16
Danksagung
Wir danken Herrn Professor R. Carbon für seine freundliche Unterstützung bei der Erstellung der Abb. 5a.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
S. Krinner ist als Berater für Stryker tätig. S. Schulz-Drost ist als Berater für DePuySynthes tätig. Er ist Mitglied der AO TK Thoracic Surgery Expert Group (THEG). Er ist im Rahmen des nationalen ATLS-Programms als ATLS- und DSTC-Instruktor für die Akademie der Unfallchirurgie (AUC) tätig. A. Langenbach, F.F. Hennig und A. Ekkernkamp geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Redaktion
S. Schulz-Drost, Berlin
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Krinner, S., Langenbach, A., Hennig, F.F. et al. Verletzungen der anterioren Brustwand – Bedeutung zusätzlicher Frakturen der Wirbelsäule. Unfallchirurg 121, 624–633 (2018). https://doi.org/10.1007/s00113-018-0529-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-018-0529-0