Skip to main content

Advertisement

Log in

Die Gelenkinfektion

Bekanntes und neue Trends

Joint infections

Known facts and new trends

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die akute Gelenkinfektion ist aufgrund der raschen Schädigung des hyalinen Knorpels, der Gefährdung der Gelenkfunktion und einer drohenden Sepsis ein unfallchirurgischer/orthopädischer Notfall. Die Diagnostik besteht aus Anamnese, klinischer Untersuchung, Labor, (ggf. sonographischer) Punktion und Röntgen. Die notfallmäßige Therapie beinhaltet ein stadiengerechtes arthroskopisches oder offenes Débridement mit Spülung und Drainage kombiniert mit einer systemischen Antibiotikatherapie. Ungeklärt ist die Rolle der lokalen Antibiotikatherapie (fehlende Datenlage). Von antiseptischen Spüllösungen wird abgeraten, da eine Schädigung des hyalinen Knorpels auch in aktuellen Studien nachgewiesen bzw. nicht ausgeschlossen werden kann. Neue Trends in der Diagnostik stellen die PET/CT, die Verwendung von Urinsticks zur Analyse des Gelenkpunktats und molekularpathologische Untersuchungen dar.

Chronische Gelenkinfektionen benötigen eine ausgedehntere Diagnostik und sind aufgrund von Knorpelschäden schwer zu behandeln. In einigen Fällen ist eine Gelenkresektion zur Beruhigung der Infektion erforderlich. Nach Infektberuhigung bestehen die Optionen der endoprothetischen Rekonstruktion, der Arthrodese oder des permanenten Resektionszustands.

Abstract

Acute septic arthritis is a surgical emergency because rapid septic destruction of articular cartilage can lead to impairment or even loss of joint function. Diagnosis consists of patient history, clinical examination, laboratory results, (sonography- guided) joint aspiration and radiography. Emergency therapy is based on arthroscopic or open joint debridement and lavage combined with systemic antibiotic therapy. No data are available for the recommendation of local antibiotics but antiseptic solutions are not recommended because of cartilage damage. New trends in diagnostics are positron emission tomography/computed tomography (PET/CT), urine sticks for analysis of joint fluid and molecular pathology.

Chronic joint empyema is more diagnostically demanding and is difficult to treat. In cases of necrotic and infected articular cartilage, joint resection has to be performed for quiescence of infection. Options following successful treatment of empyema are arthroplasty, arthrodesis or permanent resection.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Anders G (1984) Gelenkpunktionen und intraartikuläre Injektionen in ambulanten orthopädischen Einrichtungen. Beitr Orthop Traumatol 31:419–425

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Armstrong RW, Bolding F, Joseph R (1992) Septic arthritis following arthroscopy: clinical syndromes and analysis of risk factors. Arthroscopy 8:213–223

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bodmann KF, Grabein B, Expertenkommision der Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e. V. (2010) Empfehlungen zur kalkulierten parenteralen Initialtherapie bakterieller Erkrankungen bei Erwachsenen – Update 2010, http://www.p-e-g.org

  4. Braunschweig R, Bergert H, Kluge R, Tiemann AH (2011) Bildgebende Diagnostik bei Osteitis/Osteomyelitis und Gelenkinfekten. Z Orthop Unfall 149:436–448

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Chapman MW (2001) Chapman’s Orthopaedics, 3rd ed. Lippincot, Philadelphia, p 1800

  6. D’Angelo GL, Ogilvie-Harris DJ (1988) Septic arthritis following arthroscopy, with cost/benefit analysis of antibiotic prophylaxis. Arthroscopy 4:10–14

    Article  Google Scholar 

  7. Dittrich V, Attmanspacher W, Stedtfeld HW (2002) Gelenkinfektionen. Chirurg 73:959–967

    Article  Google Scholar 

  8. Draijer F, Lorentzen T, Nissen R, Havemann D (1994) Die funktionelle Behandlung des operierten Kniegelenkempyems. Unfallchirurg 97:273–277

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Fink B, Makowiak C, Fuerst M et al (2008) The values of synovial biopsy and joint aspiration in the diagnostic of late periprosthetic infection of total knee arthroplasties. J Bone Joint Surg Br 90:874–878

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Gächter A (1988) Die Bedeutung der Arthroskopie beim Pyarthros. Hefte Unfallheilkd 200:132–136

    Google Scholar 

  11. Gächter A (1993) Arthroscopic lavage for joint infections. Orthop Traumatol 2:104–106

    Article  Google Scholar 

  12. Gächter A (1994) Gelenkinfekt: Arthroskopische Spülbehandlung – Hints und Tricks. Arthroskopie 7:98–101

    Google Scholar 

  13. Ganzer D, Völker L, Wolf E, Granzow H (2001) Reaktion des hyalinen Gelenkknorpels und der Synovialitis auf eine intraartikuläre Installation von verschiedenen Antiinfektiva. Arthroskopie 13:41–44

    Google Scholar 

  14. Goldenberg DL, Reed JL (1985) Bacterial arthritis. N Engl J Med 312:764–771

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Gray RG, Gottlieb NL (1983) Intra-articular corticosteroids. An updated assessment. Clin Orthop Relat Res 177:235–263

    PubMed  Google Scholar 

  16. Herberger K, Franzke N, Blome C et al (2011) Efficacy, tolerability and patient benefit of ultrasound-assisted wound treatment versus surgical debridment: a randomized clinical study. Dermatology 222:244–249

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Hofmann GO (Hrsg) (2004) Infektionen der Knochen und Gelenke in Traumatologie und Orthopädie. Urban und Fischer, München, S 85–103

  18. Jerosch J, Prymka M (1998) Arthroskopische Therapie der septischen Arthritis – Operative Technik und Ergebnisse. Unfallchirurg 101:454–460

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Jerosch J (2004) Akuter Gelenkinfekt. Orthopade 33:1309–1320

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Kallenberger A (1979) Experimentelle Untersuchung zur Gewebeverträglichkeit von Antiseptika. Aktuelle Probl Chir Orthop 12:87–96

    PubMed  Google Scholar 

  21. Kriegsmann J, Hopf T, Jacobs D et al (2009) Molekularpathologische Diagnostik von Gelenkinfektionen. Orthopade 38:531–538

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Kuner EH, Thurck HU, Lippe I von der (1987) Zur Diagnostik und Therapie der akuten Kniegelenkinfektion. Unfallchirurgie 13:249–254

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Linke R, Weidemann H, Militz M (2009) Bildgebende Diagnostik der Osteitis. Szintigraphie, PET oder MRT? Trauma Berufskrankh 11(Suppl 2):193–202

    Article  Google Scholar 

  24. Morrey BE, Bianco AJ, Rhodes KH (1976) Suppurative arthritis of the hip in children. J Bone Joint Surg Am 58:388–392

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Parvizi J, Jacovides C, Antoci V, Gahnem E (2011) Diagnosis of periprosthetic joint infection: The utility of a simple yet unappreciated enzyme. J Bone Joint Surg Am 93:1–7

    Google Scholar 

  26. Peltola H, Jaakola M (1988) Serious bacterial infections. C-reaktive protein as a serial index of severty. Clin Pediatr 27:532–537

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Pioro MH, Mandell PF (1997) Septic Arthritis. Rheum Dis Clin North Am 23:239–258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Riegels-Nielsen P, Frimodt-MöllerN, Jensen J (1987) Rabbit model of septic arthritis. Acta Orthop Scand 58:14–19

    Article  Google Scholar 

  29. Riel KA, Primbs J, Bernett P (1994) Arthroskopische Überlaufspüldrainage bei akuter postoperativer Kniegelenksinfektion – Langzeitergebnisse. Chirurg 65:1023–1027

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Röhner E, Seeger JB, Hoff P et al (2011) Preferred use of polyhexanide on orthopedic surgery. Orthopedics 34:664–668

    Google Scholar 

  31. Röhner E, Kolar P, Seeger JB et al (2011) Toxicity of antiseptics against chondrocytes: what is best for cartilage in septic joint surgery? Int Orthop 35:1719–1723

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Schaumburger J, Beckmann J, Springorum HR et al (2010) Toxizität von Antiseptika auf Chondrozyten in vitro. Z Orthop Unfall 148:39–43

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. Schmidt HGK, Gerlach UJ, Wurm M, Grosser V (2001) Diagnostik und Therapie von Schulter und Ellengelenkempyemen. Trauma Berufskrankh 3(Suppl 3):404–414

    Article  Google Scholar 

  34. Schmidt HGK, Gerlach UJ, Hadler D, Wurm M (2003) Therapie des posttraumatischen Ellengelenkempyems. Trauma Berufskrankh 5:55–64

    Article  Google Scholar 

  35. Simank HG, Wadi B, Bernd L (2004) Gelenkempyeme. Orthopade 33:327–331

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Smith NC (1987) Complications in arthroscopic surgery performed by experienced arthroscopists. Arthroscopy 4(3):215–221

    Google Scholar 

  37. Stumpe KD, Strobel K (2006) 18F FDG-PET imagine in musculoskeletal infection. Q J Nucl Med Mol Imag 50:131–142

    CAS  Google Scholar 

  38. Stutz G, Kuster MS, Kleinstuck F, Gächter A (2000) Arthroscopic managment of septic arthritis: stages of infections and results. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 8:270–274

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Stutz G, Gächter A (2001) Diagnostik und stadiengerechte Therapie von Gelenkinfekten. Unfallchirurg 104:682–686

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Walenkamp GH, Kleijn LL, Leeuw M de (1998) Osteomyelitis treated with gentamicin-PMMA beads. Acta Orthop Scand 69:518–522

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Zhuang H, Pourdehnad M, Lambright ES et al (2001) Dual time point 18F-FDG PET imagine for differentiating malignant from inflammatory processes. J Nucl Med 42:1412–1417

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehung/en hin: PD Dr. med. habil. Michael Diefenbeck ist als Referent für die Firmen KCI, Königsee Implantate und Pfizer tätig und erhielt Reisestipendien von Biomet.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Diefenbeck.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Diefenbeck, M., Abitzsch, D. & Hofmann, G. Die Gelenkinfektion. Unfallchirurg 115, 489–495 (2012). https://doi.org/10.1007/s00113-012-2188-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-012-2188-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation