Zusammenfassung
Viren sind für bis zu 35% der ambulant erworbenen Pneumonien v. a. im frühen Kindesalter verantwortlich. Neben den klassischen Erregern [RS- („respiratory syncytial“), Influenza-A- und -B-, Parainfluenza-, Adeno- und Rhinoviren)] wurden in den letzten 10 Jahren 3 neue Viren beschrieben, humanes Metapneumovirus (hMPV), humanes Bocavirus (hBoV) und H1N1. Klinisch ähnelt die hMPV-Infektion im Verlauf einer RSV-Infektion, bei hospitalisierter hBoV-Pneumonie findet sich häufig eine Sauerstoffpflichtigkeit, H1N1 führt zu einer selbstlimitierenden Krankheit, welche im Verlauf einer saisonalen Influenza ähnelt. Fieber, Tachydyspnoe und feinblasige Rasselgeräusche sind die wegweisenden Symptome. Akute-Phase-Parameter [großes Blutbild, C-reaktives Protein (CRP), Blutsenkungsgeschwindigkeit (BSG) und Prokalzitonin] differenzieren nicht zuverlässig zwischen viraler/bakterieller Genese und sollten schwereren Fällen vorbehalten bleiben. Ein Röntgenbild der Lunge empfiehlt sich bei diagnostisch unklaren Fällen oder beim Verdacht auf Komplikationen. In der Regel sind die Verläufe mild, und eine symptomatische Therapie mit Analgetika, Antipyretika und genügender Flüssigkeitszufuhr reicht aus. Wichtige Komplikationen sind obstruktive Ventilationsstörungen (O2-Monitoring) und Apnoen (v. a. bei Säuglingen <1 Monat).
Abstract
Viral pneumonias account for approximately 35% of community acquired pneumonia, especially in early childhood. In addition to respiratory syncytial virus (RSV), influenza A/B, parainfluenza, adeno- and rhinovirus, three new viruses have been described: human metapneumovirus (hMPV), human bocavirus (hBoV) and H1N1. hMPV shares many characteristics with RSV; oxygen supplementation is often needed in children hospitalized for hBoV pneumonia, while H1N1 pneumonia is a self-limiting disease resembling the course of seasonal influenza. Fever, tachydyspnea und rales are typical clinical symptoms. Acute phase reactants (WBC, CRP, BSR and procalcitonin) do not distinguish between bacterial and viral infections and should not be measured routinely. Chest radiography should be performed if etiology is unclear and if complications (atelectasis etc.) are suspected. In general, the clinical course of viral pneumonia is mild and symptomatic treatment with antipyretics/analgetics and adequate hydration is sufficient. Wheezing (monitoring for oxygen saturation) and apnea (particularly in infants <1 month) represent relevant complications.
Literatur
Allander T, Tammi MT, Eriksson M et al (2005) Cloning of a human parvovirus by molecular screening of respiratory tract samples. Proc Natl Acad Sci USA 102(36):1291–1296
American Academy of Pediatrics Subcommittee on Diagnosis and Management of Bronchiolitis (2006) Diagnosis and management of bronchiolitis. Pediatrics 118:1774–1793
Blom D, Ermers M, Bont L et al (2007) Inhaled corticosteroids during acute bronchiolitis in the prevention of post-bronchiolitic wheezing. Cochrane Database Syst Rev 1:CD004881
Chetty K, Thomson AH (2007) Management of community-acquired pneumonia in children. Paediatr Drugs 9(6):401–404
Cilla G, Onate E, Perez-Yarza EG et al (2008) Viruses in community-acquired pneumonia in children aged less than 3 years old: high rate of viral coinfection. J Med Virol 80:1843–1849
Crowe JE (2004) Human metapneumovirus as a major cause of human respiratory tract disease. Pediatr Infect Dis J 23:S215–S221
Deutsche Gesellschaft für pädiatrische Infektiologie (DGPI) (2009) Ausführungen zu Diagnostik und Therapie: Aktualisierte Empfehlung der DGPI zur Diagnostik, Therapie und Prophylaxe der Infektion mit der Neuen Influenza A/H1N1v-Virus bei Kindern und Jugendlichen, Stand 09.11.2009. DGPI, Bremen, www.dgpi.de/pdf/InflA%20_H1N1v_DGPI-Empfehlungen_09Nov2009.pdf
Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie (DGPI), Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Kardiologie (DGPK), Gesellschaft für Pädiatrische Pneumologie (GPP) und Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin (GNPI) (2009) RSV-Prophylaxe mit Palivizumab bei Risikokindern – Aktualisierte Leitlinie 2008. Monatschr Kinderheilkd 157:61–64
Don M, Fasoli L, Paldanius M et al (2005) Aetiology of community-acquired pneumonia: serological results of a paediatric survey. Scand J Infect Dis 37:806–812
Don M, Canciani M, Korppi M (2010) Community acquired pneumonia in children: what’s old? What’s new? Acta Paediatr 99:1602–1608
Don M, Soderlund-Vermo M, Valent F et al (2010) Serologically verified human bocavirus pneumonia in children. Pediatr Pulmonol 45:120–126
Fry AM, Lu X, Chittaganptich M et al (2007) Human bocavirus: a novel parvovirus epidemiologically associated with pneumonia requiring hospitalization in Thailand. J Infect Dis 195:1038–1045
Gilsdorf A, Poggensee G; Working Group Pandemic Influenza A(H1N1)v (2009) Influenza A(H1N1)v in Germany: the first 10,000 cases. Euro Surveill 14(34):1–4
Ginocchio CG, Zhang F, Manji R et al (2009) Evaluation of multiple test methods for the detection of the novel 2009 influenza A (H1N1) during the New York City outbreak. J Clin Virol 45:191–195
Groll AH, Werner C, Tebbe J et al (2011) Pulmonale Infektionen in der pädiatrischen Hämatologie und Onkologie. Monatsschr Kinderheilkd 3
Hoogen BG van den, Jong JC de, Groen J et al (2001) A newly discovered human pneumovirus isolated from young children with respiratory tract disease. Nat Med 7:719–724
Hoogen BG van den, Osterhaus DM, Fouchier RA et al (2004) Clinical impact and diagnosis of human metapneumovirus infection. Pediatr Infect Dis J 23:S25–S32
Jadavji T, Law B, Lebel MH et al (1997) A practical guide for the diagnosis and treatment of pediatric pneumonia. Can Med Assoc J 156:S703–S711
Juven T, Mertsola J, Waris M et al (2000) Etiology of community-acquired pneumonia in 254 hospitalized children. Pediatr Infect Dis 19:293–298
Kahn JS, Kesebir D, Cotmore SF et al (2008) Seroepidemiology of human bocavirus defined using recombinant virus-like particles. J Infect Dis 198:41–50
Kumar P, McKean MC (2004) Evidence based paediatrics: review of BTS guidelines for the management of community acquired pneumonia in children. J Infect 48:134–138
Lahti E, Peltola V, Waris M et al (2009) Induced sputum in the diagnosis of childhood community-acquired pneumonia. Thorax 64(3):252–257
Leung J, Esper F, Weibel C et al (2005) Seroepidemiology of human metapneumovirus (hMPV) on the basis of a novel enzyme-linked immunosorbent assay utilizing HMPV fusion protein expressed in recombinant vesicular stomatitis virus. J Clin Microbiol 43:1213–1219
Papadopoulos NG, Christodoulou I, Rohde G et al (2010) Viruses and bacteria in acute asthma exacerbations – A GA(2) LEN-DARE* systemic review. Allergy Nov 18. [Epub ahead of print]. DOI 10.1111/j.1398-9995.2010.02505
RKI (2010) Rückblick: Epidemiologie und Infektionsschutz im zeitlichen Verlauf der Influenzapandemie (H1N1) 2009. Epidemiol Bull 21:191–201
Söderlund-Venermo M, Lahtinen A, Jartti T et al (2009) Human bocavirus infection in children with acute wheezing: comparison of serology and PCR in diagnosis and analysis of the clinical profile. Emerg Infect Dis 15:1423–1430
Ständige Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut (2010) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut/Stand: Juli 2010. Epidemiol Bull 30:279–298
Toikka P, Irjala K, Juvén T et al (2000) Serum procalcitonin, C-reactive protein, and interleukin-6 for distinguishing bacterial and viral pneumonia in children. Pediatr Infect Dis J 19(7):598–602
Virkki R, Juten T, Rikalainen K et al (2002) Differentiation of bacterial and viral pneumonia in children. Thorax 57:438–441
Völz S, Schildgen O, Klinkenberg D et al (2007) Prospective study of human bocavirus (HBoV) infection in a pediatric university hospital in Germany 2005/2006. J Clin Virol 40:229–235
Wilkesmann A, Schildgen O, Eis-Hübinger AM et al (2006) Human metapneumovirus infections cause similar symptoms and clinical severity as respiratory syncytial virus infections. Eur J Pediatr 165:467–475
Williams JV, Harris PA, Tollefson SJ et al (2004) Human metapneumovirus and lower respiratory tract diesease in otherwise healthy infants and children. N Engl J Med 350:443–450
Wright M, Piedimonte G (2010) Respiratory syncytial virus prevention and therapy: past, present and future. Pediatr Pulmonol Nov 23. [Epub ahead of print]
Zhang L, Mendoza-Sassi RA, Wainwright C et al (2008) Nebulized hypertonic saline solution for acute bronchiolitis in infants. Cochrane Database Syst Rev 4:CD006458
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schmitt-Grohé, S. Virale Pneumonie. Monatsschr Kinderheilkd 159, 217–223 (2011). https://doi.org/10.1007/s00112-010-2302-5
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-010-2302-5