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Therapie schwer behandelbarer Epilepsien bei Kindern und Jugendlichen

Therapy for difficult-to-treat epilepsy in children and adolescents

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Zusammenfassung

Bei Vorliegen einer schwer behandelbaren Epilepsie gilt es nach Überprüfung der Syndromdiagnose die individuell aussichtsreichste Behandlung zu wählen. Die Epilepsiechirurgie stellt mit postoperativen Anfallsfreiheitsraten von 50–70% die Therapie der Wahl dar, falls ein solcher Eingriff bei einem individuellen Patienten möglich ist. Eine derartige Operation kommt für etwa 10–15% der Kinder mit schwer behandelbaren Epilepsien in Frage. Die Anwendung weiterer Antiepileptika erfordert eine große Erfahrung und Kenntnis um Wirksamkeitsspektren und Nebenwirkungspotenzial der Medikamente. Im Fall einer Kombinationsbehandlung müssen potenzielle Wechselwirkungen berücksichtigt werden. Als alternative Behandlungsformen kommen Vagusnervstimulation und ketogene Diät in Frage. Das Vorliegen einer schwer behandelbaren Epilepsie erfordert ein interdisziplinäres Behandlungskonzept unter besonderer Berücksichtigung psychosozialer Aspekte.

Abstract

After syndrome diagnosis has been confirmed, the best therapy for patients suffering from difficult-to-treat epilepsy must be individualized. Epilepsy surgery is the therapy of choice, leading to postoperative seizure freedom rates of 50–70%. Epilepsy surgery may be an option for the 10–15% of the children with pharmacoresistant epilepsy. Treatment with further antiepileptic medication requires extended knowledge of the mechanisms of action and potential side effects of each drug. Potential interactions must be considered in cases of combination therapies. Vagus nerve stimulation and a ketogenic diet are alternative treatment strategies. Psychosocial aspects must also be considered in an interdisciplinary setting for patients with difficult-to-treat epilepsy.

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Literatur

  1. Bast T (2007) Diagnostik schwer behandelbarer Epilepsien bei Kindern und Jugendlichen. Monatsschr Kinderheilkd 155: 425–430

    Article  Google Scholar 

  2. Berg AT, Levy SR, Novotny EJ et al. (1999) Predictors of intractable epilepsy in childhood: a case-control study. Epilepsia 37: 24–30

    Article  Google Scholar 

  3. Brodie MJ (2001) Management strategies for refractory localization-related seizures. Epilepsia 42: 27–30

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Camfield CS, Camfield PR, Gordon K et al. (1996) Incidence of epilepsy in childhood and adolescence: a population-based study inNova Scotia from 1977–1985. Epilepsia 37:19–23

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Eriksson KJ, Koivikko KJ (1997) Prevalence, classification, and severity of epilepsy and epileptic syndromes in children. Epilepsia 38: 1275–1282

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Freitag H, Tuxhorn I (2005) Cognitive function in preschool children after epilepsy surgery: rationale for early intervention. Epilepsia 46: 561–567

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. French JA (2007) Refractory epilepsy: clinical overview. Epilepsia 48: 3–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Keene DL (2006) A systematic review of the use of the ketogenic diet in childhood epilepsy. Pediatr Neurol 35: 1–5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Loddenkemper T, Holland KD, Stanford LD et al. (2007) Developmental outcome after epilepsy surgery in infancy. Pediatrics 119: 930–935

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Pellock JM (1999) Managing pediatric epilepsy syndromes with new antiepileptic drugs. Pediatrics 104: 1106–1116

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Sassen R, Kuczaty S, Lendt M et al. (2001) Epilepsiechirurgie im Kindes- und Jugendalter. Monatsschr Kinderheilkd 149: 1180–1189

    Article  Google Scholar 

  12. Schmidt D, Elger CE (2005) Praktische Epilepsiebehandlung, 3. Aufl. Thieme, Stuttgart New York

  13. Schmidt D, Löscher W (2005) Drug resistent epilepsy: putative neurobiologic and clinical mechanisms. Epilepsia 46: 858–877

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung/en hin: Vortrags-, Berater-, Studiertätigkeit für Desitin, Eisai, Janssen-Cilag, Novartis, Sanofi-Synthelabo, UCB

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Bast, T. Therapie schwer behandelbarer Epilepsien bei Kindern und Jugendlichen. Monatsschr Kinderheilkd 156, 67–78 (2008). https://doi.org/10.1007/s00112-007-1654-y

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