Zusammenfassung
Hintergrund
Sicher werden die meisten niedergelassenen HNO-Ärzte schon Kinder vorgestellt bekommen haben, die neben den klassischen Symptomen einer Sprachentwicklungsstörung, wie verzögerter Erwerb des grammatischen Regelwerks und Wortschatzdefiziten, auch eine außerordentlich schwer verständliche, nahezu therapieresistente Lautsprachproduktion haben. Die „globale“ Diagnose Sprachentwicklungsstörung beschreibt dieses Störungsbild nur unzulänglich. Bei diesen Kindern muss vielmehr überlegt werden, ob der Begriff der verbalen Entwicklungsdyspraxie (VED) gerechtfertigt ist. Gegeben wird ein Überblick über Hintergründe, Symptome, Diagnostik und Therapieansätze der VED.
Methodik
Wir erarbeiteten eine Übersicht nach selektiver Literaturrecherche in PubMed.
Ergebnisse
Die Ätiologie der VED ist bislang weitgehend unbekannt; zugrunde liegen können genetische, neurologische und metabolische Ursachen. Es handelt sich um einen Symptomkomplex mit starken intra- und interindividuellen Unterschieden. Die VED wird als Störung der Planung und Steuerung von Sprechbewegungen definiert, die zu erheblichen Behinderungen in der Lautbildung führt.
Diskussion
Für den praktisch tätigen HNO-Arzt wichtig zu wissen ist, dass die Therapie der VED-Kinder, die durch ihre Unverständlichkeit ein hohes Kommunikationshindernis haben, häufig mühsam und sehr langwierig ist. Im Einzelfall sind sicherlich Sprachtherapieverordnungen außerhalb des GKV-Regelfalls erforderlich. Weitere Studien zur Sensitivität und Spezifität diagnostischer Möglichkeiten sowie zur Effektivität und Effizienz therapeutischer Verfahren werden dringend benötigt.
Abstract
Background
Some children referred to ENT physicians suffer from severe and seemingly therapy-resistant impairment of the articulation of speech. Apart from classical symptoms of specific language impairment (SLI), such as a delay in the acquisition of syntax or poor lexical competence, these children’s speech is sometimes practically incomprehensible. Describing the disorder as SLI although not correct would nevertheless be inappropriate. The term childhood apraxia of speech (CAS) has been coined for such impairment. In this article the background, symptoms, diagnostics and therapy of CAS are reviewed.
Method
For this systematic review a selective literature search in PubMed was conducted.
Results
The etiology of CAS is not well known and genetic factors, neurological diseases and metabolic imbalances are assumed. Symptoms differ significantly among individuals as well as intraindividually. CAS is defined as impairment in planning and controlling articulatory movements, which has a severe impact on the sound production.
Discussion
For ENT specialists it is important to be aware that CAS symptoms may lead to a severe impediment of verbal communication and subsequently also interfere with the normal socio-emotional development of an affected child. Thus, an intensive therapy regimen is mandatory. Studies with a high level of evidence concerning the sensitivity and specificity of diagnostic tools, as well as studies regarding the effectiveness and efficiency of therapeutic approaches are needed.
Notes
„Childhood apraxia of speech (CAS) is a neurological childhood (pediatric) speech sound disorder in which the precision and consistency of movements underlying speech are impaired in the absence of neuromuscular deficits (e.g., abnormal reflexes, abnormal tone). CAS may occur as a result of known neurological impairment, in association with complex neurobehavioral disorders of known or unknown origin, or as an idiopathic neurogenic speech sound disorder. The core impairment in planning and/or programming spatiotemporal parameters of movement sequences results in errors in speech sound production and prosody.“
Nach Fox u. Dodd [40] werden Kinder in die Gruppe einer inkonsequenten phonologischen Störung eingeordnet, die identische lexikalische Items eines Benenntests nicht immer auf die gleiche Weise realisieren, d. h. 40% der Wörter eines aus 25 Wörtern bestehenden Benenntests in drei Durchgängen.
Erworbene, neurogene Sprechstörung, die auf der Steuerung und Ausführung von Sprechbewegungen beruht [41]. Die erworbene Sprechapraxie beschreibt eine Störung der Bewegungsplanung.
Graphische Darstellung der Zungenbewegung, dabei stellen in der Regel die x-Achse die anterior-posteriore, die y-Achse die longitudinale Ebene dar.
Literatur
Hadden WB (1891) On certain defects of articulation in children with cases illustrating the results of education on the oral system. J Mental Health XXXVII, pp 96–105
Morley ME, Court O, Miller H (1954) Developmental dysarthria. Br Med J I: 463–467
Schulte-Mäter A (1996) Verbale Entwicklungsdyspraxie. Eine Analyse des derzeitigen Erkenntnisstandes. Peter Lang, Frankfurt am Main
Schröder M (2005) Verbale Entwicklungsdyspraxie – eine theoretische und praktische Herausforderung. Diplomarbeit Universität Bremen
Springer L (1995) Erklärungsansätze und Behandlung sprechapraktischer Störungen. Forum Logopädie 3:3–7
American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) (2007) Childhood apraxia of speech [technical report] 1–74
Morgan AT, Vogel AP (2008) Intervention for childhood apraxia of speech. Cochrane Database Syst Rev (3):CD006278
Vargha-Khadem F, Watkins K, Alcock K et al (1995) Praxic and nonverbal cognitive deficits in a large family with a genetically transmitted speech and language disorder. Proc Natl Acad Sci U S A 92:930–933
Vargha-Khadem F, Watkins KE, Price CJ et al (1998) Neural basis of an inherited speech and language disorder. Proc Natl Acad Sci U S A 95:12695–12700
Lai CS, Fisher SE, Hurst JA et al (2001) A forkhead-domain gene is mutated in a severe speech and language disorder. Nature 413:519–523
Schulte-Mäter A (2009) Interview mit Dr. Anne Schulte-Mäter zur Verbalen Entwicklungsdyspraxie. Sprachheilarbeit 2:64–67
Schulte-Mäter A (2009) Verbale Entwicklungsdyspraxie. In: Manfred G (Hrsg) Lehrbuch der Sprachheilpädagogik und Logopädie. Erscheinungsformen und Störungsbilder, 3. Aufl. Kohlhammer, Stuttgart, S 265–272
Ziegler W (2002) Psycholinguistic and motor theories of apraxia of speech. Semin Speech Lang 23:231–244
Aichert I, Ziegler W (2004) Sprechapraxie und die Silbe: Theoretische Überlegungen, empirische Beobachtungen und therapeutische Konsequenzen. Forum Logopädie 18(2):6–13
Levelt WJ, Roelofs A, Meyer AS (1999) A theory of lexical access in speech production. Behav Brain Sci 22:1–38 (Discussion 38–75)
Levelt WJ (1989) Speaking from intention to articulation. MIT
Springer L, Schrey-Dern D (2007) Modelltheoretische Grundannahmen. In: Lauer N, Birner-Janusch B (Hrsg) Sprechapraxie im Kindes- und Erwachsenenalter. Thieme, Stuttgart, S 2–7
Maassen B (2002) Issues contrasting adult acquired versus developmental apraxia of speech. Semin Speech Lang 23:257–266
Whiteside SP, Varley RA (1998) A reconceptualisation of apraxia of speech: a synthesis of evidence. Cortex 34:221–231
Varley RA, Whiteside SP (2001) What is the underlying impairment in acquired apraxia of speech. Aphasiology 15:39–49
Giesecke K (2007) ASHA – New data on the childhood apraxia of speech checklist. http://www.asha.org/policy
McCabe P, Rosenthal JB, McLeod S (1998) Features of developmental dyspraxia in the general speech-impaired population? Clin Linguist Phon 12:105–126
Sealey LR, Giddens CL (2010) Aerodynamic indices of velopharyngeal function in childhood apraxia of speech. Clin Linguist Phon 24:417–430
McNeill BC, Gillon GT, Dodd B (2009) Phonological awareness and early reading development in childhood apraxia of speech (CAS). Int J Lang Commun Disord 44:175–192
Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental apraxia of speech: III. A subtype marked by inappropriate stress. J Speech Lang Hear Res 40:313–337
Lewis BA, Freebairn LA, Hansen AJ et al (2004) School-age follow-up of children with childhood apraxia of speech. Lang Speech Hear Serv Sch 35:122–140
Schulte-Mäter A, Ziegler W (2002) Sprechapraxie. In: Manfred G (Hrsg) Lehrbuch der Sprachheilpädagogik und Logopädie. Diagnostik, Prävention und Evaluation. Kohlhammer, Stuttgart, S 275–282
Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental apraxia of speech: II. Toward a diagnostic marker. J Speech Lang Hear Res 40:286–312
Hayden DA (1994) Differential diagnosis of motor speech dysfunction in children. Clin Commun Disord 4:119–141
The Prompt Institute (2011) Assessment instructions for speech production disorders. the verbal motor production assessment for children. https://promptinstitute.com/index.php?page=assessment-instructions (Zugegriffen: 28.11.2011)
Giesecke KJ, MacFadyen H (2007) Update: additional case studies validating the childhood apraxia of speech diagnostic checklist. http://ebookbrowse.com/giesecke-kay-update-apraxia-pdf-d33159509. (Zugegriffen: 16.12.2011)
Terband H, Maassen B, Lieshout P van et al (2011) Stability and composition of functional synergies for speech movements in children with developmental speech disorders. J Commun Disord 44:59–74
Morgan AT, Vogel AP (2009) A Cochrane review of treatment for childhood apraxia of speech. Eur J Phys Rehabil Med 45:103–110
Moriarty BC, Gillon GT (2006) Phonological awareness intervention for children with childhood apraxia of speech. Int J Lang Commun Disord 41:713–734
McCauley RJ, Strand EA (2008) Treatment of childhood apraxia of speech: clinical decision making in the use of nonspeech oral motor exercises. Semin Speech Lang 29:284–293
Schulte-Mäter A (2010) Verbale Entwicklungsdyspraxie und der Therapieansatz VEDiT. Spektrum Psycholinguistik 3:35–44
Lexikon der Neurowissenschaft. http://www.wissenschaft-online.de/abo/lexikon/neuro/819 (Zugegriffen: 27.05.2011)
Maier SB (2006) Praxie, Apraxie und Dyspraxie bei Kindern. Irrwege der Definition. Dissertation zum Erwerb des Doktorgrades der Medizin an der medizinischen Fakultät der Ludwig-Maximilians-Universität München
Roche-Lexikon der Medizin (1999) Hoffmann-LaRoche AG, 4. Aufl. Urban & Fischer, Schwarzenberg
Fox AV (2007) Kindliche Aussprachestörungen. Schulz-Kirchner, Idstein
Ziegler W (2002) Grundlagen der Dysarthrien. In: Springer L, Shrey-Dern D (Hrsg) Dysarthrie, Grundlagen − Diagnostik − Therapie, 2. Aufl. Thieme, Stuttgart
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Meyer, S., Kühn, D. & Ptok, M. Wenn Kinder völlig unverständlich sprechen. HNO 60, 410–415 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-011-2446-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-011-2446-1