Zusammenfassung
Der funktionelle Erhalt des N. auricularis magnus bei Operationen von gutartigen Veränderungen der Ohrspeicheldrüse ist kein Standard. Während der sensible Nerv früher routinemäßig geopfert wurde, wird er heute bei gutartigen Neubildungen der Ohrspeicheldrüse häufiger erhalten. Dementsprechend öfter sind Komplikationen wie eine postoperative Neuralgie des N. auricularis magnus zu erwarten, die Inzidenz ist unbekannt. Wir berichten über 3 Patienten mit Neuralgie des N. auricularis magnus infolge einer Parotis-Op. Zwei dieser Patienten hatten eine erstaunlich lang anhaltende Remission der Neuralgie nach diagnostischer und zugleich therapeutischer Infiltration des Erb-Punkts mit Lokalanästhetikum. Bei dem 3. Patienten wurde 6 Monate nach lateraler Parotidektomie mit Neurolyse des N. auricularis magnus eine Resektion des Nervs erforderlich. Weitere Therapieoptionen werden dargestellt.
Abstract
The preservation of the great auricular nerve in parotid gland surgery for benign disease is discussed controversially. The negative impact on quality of life due to lack of sensation in the auricle was underestimated in former times. Thus, more and more surgeons try to preserve the nerve with rising incidence of possible complications like neuralgia. We report on three patients with postoperative neuralgia of the great auricular nerve. Two patients experienced a long lasting remission of their neuralgia after an infiltration of the punctum nervosum with a local anesthetic. In a third patient the great auricular nerve had to be resected 6 months after parotidectomy. Other options of therapy are described.
Literatur
Christensen NR, Jacobson SD (1997) Parotidectomy: preserving the posterior branch of the great auricular nerve. J Laryngol Otol 111:556–559
Guntinas-Lichius O, Gabriel B, Klussmann JP (2006) Risk of facial palsy and severe Frey’s syndrome after conservative parotidectomy for benign disease: analysis of 610 operations. Acta Otolaryngol 126:1104–1109
Guntinas-Lichius O, Klussmann JP, Wittekindt C, Stennert E (2006) Parotidectomy for benign parotid disease at a university teaching hospital: outcome of 963 operations. Laryngoscope 116:534–540
Koch M, Zenk J, Iro H (2010) Long-term results of morbidity after parotid gland surgery in benign disease. Laryngoscope 120:724–730
Lanz T, Wachsmuth W (2004) Praktische Anatomie, Bd. 1, Teil 2: Hals. Springer, Berlin, S 43
Marchese-Ragona R, Fillipis C de, Marioni G, Staffieri A (2005) Treatment of complications of parotid gland surgery. Acta Otorhinolaryngol Ital 25:174–178
Patel N, Har-El G, Rosenfeld R (2001) Quality of life after great auricular nerve sacrifice during parotidectomy. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 127:884–888
Ryan WR, Fee EF (2006) Great auricular nerve morbidity after nerve sacrifice during parotidectomy. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 132:642–649
Schrank C, Levy Y (2009) Die Neuralgie des N. auricularis magnus (NAM) nach Face-Neck-Lift. J Asthet Chir 2:37–40
Zumeng Y, Zhi G, Gang Z et al (2006) Modified superficial parotidectomy: preserving both the great auricular nerve and the parotid gland fascia. Otolaryngol Head Neck Surg 135:458–462
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Linke, R., Wollenberg, B. & Schröder, U. Diagnostik und Management von Schmerzsyndromen nach Parotidektomie. HNO 60, 725–731 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-011-2415-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-011-2415-8