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Das Schilddrüsenmalignom

Eine diagnostische Herausforderung für den HNO-Arzt

Malignant thyroid neoplasms

A diagnostic challenge for ENT specialists

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Zusammenfassung

Hintergrund

Häufig wird das Schilddrüsenmalignom zufällig bei HNO-Routineuntersuchungen diagnostiziert.

Patienten und Methoden

Symptome und klinische Befunde von 40 Patienten mit Schilddrüsenmalignomen wurden retrospektiv untersucht. Ziel war es Merkmale herauszuarbeiten, die wegweisend für die Diagnose des Schilddrüsenmalignoms sind.

Ergebnisse

In 48% der Fälle erfolgte die Erstvorstellung nicht wegen schilddrüsenspezifischen Beschwerden, jedoch zeigten sich bei der Untersuchung unspezifische Schilddrüsenbefunde, die mittels Ultraschall, Szintigraphie und FNP (Feinnadelpunktion) weiter abgeklärt wurden. Die Szintigraphie war in 67% der Fälle verdächtig, die FNP in 30% positiv, in 30% nicht eindeutig und in 40% falsch-negativ. Bei Malignomverdacht wurde eine Schnellschnittuntersuchung durchgeführt, die nur in 60% der Fälle positiv war, in jeweils 20% nicht aussagekräftig oder falsch-negativ.

Fazit

Bei pathologischen Schilddrüsenbefunden während der HNO-ärztlichen Untersuchung soll eine Sonographie, eine FNP und Szintigraphie mit dem Wissen erfolgen, dass nur die Synopse dieser Untersuchungen, manchmal sogar nur die endgültige Histologie zur korrekten Diagnose führt.

Abstract

Background

Thyroid carcinoma is frequently diagnosed incidentally during routine ENT examinations.

Methods

Symptoms and clinical findings of 40 patients with thyroid malignancies presenting in our department were analysed retrospectively. The aim was to define characteristics indicative for the final diagnosis of thyroid malignancy.

Results

In 48% the initial presentation was not because of thyroid-specific complaints, however during the course of the general ENT examination, unspecific thyroid pathology was detected and further evaluated using sonography, scintigraphy and fine needle biopsy (FNB). The results of scintigraphy were suspicious in 67% and FNB was positive in 30%, inconclusive in 30% and false negative in 40%. For suspected malignancies a rapid frozen section examination was carried out which was positive only in 60% and false negative or inconclusive in 20% each.

Conclusion

Thyroid lesions incidentally found during ENT examination should undergo ultrasound examination, FNB and scintigraphy with the clear understanding that there is no single diagnostic feature leading to the correct diagnosis and that only the synopsis of various findings and sometimes only final histology leads to the correct diagnosis.

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Fruth, K., Mann, W. Das Schilddrüsenmalignom. HNO 57, 257–261 (2009). https://doi.org/10.1007/s00106-008-1871-2

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