Skip to main content
Log in

Spondylophytäre Atem- und Schlafstörungen

Anterior spondylosis of the cervical spine causing dyspnea and sleep disturbance

  • Originalien
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund. Eine seltene Ursache von Dysphagie, inspiratorischem Stridor und des obstruktiven Schlafapnoesyndroms (OSAS) sind knöcherne Veränderungen an der Halswirbelsäule.

Patienten und Methode. In den Jahren 2000 bis 2003 stellten sich in der Römerwallklinik Mainz und in den Universitätskliniken Mainz und Köln 6 Patienten mit Nackenschmerzen (n=6), Brachialgie (n=1), OSAS (n=5), inspiratorischem Stridor (n=3) und/oder Dysphagie (n=6) vor. Bei allen Patienten zeigten sich nach HNO-ärztlicher und orthopädischer Untersuchung ventrale Spondylophyten der HWS als Ursache der Symptome. Bei 1 Patienten hatten die Spondylophyten im Rahmen eines M. Forestier zu einer Pharynxperforation, supraglottischen Schwellung und Recurrensparese geführt, sodass eine Tracheotomie notfallmäßig vorgenommen werden musste. Bei allen Patienten wurden die Osteophyten durch Orthopäden abgetragen.

Ergebnisse. Postoperativ litt kein Patient mehr unter inspiratorischem Stridor. Dysphagie verschwand bei 4 Patienten und konnte bei 2 Patienten verbessert werden. Bei 3 von 5 Patienten wurden die Schlafapnoen beseitigt, in 2 Fällen kam es zu einer deutlichen Verbesserung der Symptome. Nackenschmerzen bestanden bei 4 Patienten postoperativ nicht mehr, bei 2 Patienten konnten sie vermindert werden.

Fazit. Ventrale Spondylophyten der HWS müssen bei Symptomen wie Dysphagie, inspiratorischem Stridor und Schlafapnoe in die differenzialdiagnostischen Überlegungen einbezogen werden.

Abstract

Background. Cervical osteochondrosis is a rare differential diagnosis leading to dysphagia, inspiratory stridor and obstructive sleep apnea syndrome (OSAS).

Patients and methods. We report six cases of patients with episodes of neck pain (n=6), pain reflected to the arm (n=1), sleep apnea (n=5), inspiratory stridor (n=3) and/or unclear dysphagia (n=6), who presented between 2000 and 2003 at the Römerwallklinik Mainz and the university hospitals of Mainz and Cologne. None of these patients had symptoms of spinal or radicular compression. All underwent otorhinolaryngological and radiological examination followed by excision of anterior spondylophytes and intervertebral fusion. One patient required immediate tracheotomy due to perforation of the pharyngeal wall associated with severe supraglottic swelling.

Results. All patients were free of inspiratory stridor postoperatively. Symptoms of dysphagia disappeared in four patients and were reduced in two. Three of five patients were free of apnea. OSAS had improved in two. Neck pain was eliminated in four cases and markedly improved in two cases.

Conclusions. In case of symptoms of pharyngeal compression and OSAS, a vertebragenic cause should be considered.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Aydin K, Ulug T, Simsek T (2002) Case report: bilateral vocal cord paralysis caused by cervical spinal osteophytes. Br J Radiol 75: 990–933

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Blödow A, Ukrow S, Ernst A et al. (2005) Vorwölbung des weichen Gaumens. HNO 53: 174–176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Denk DM, Bigenzahn W (2005) Management oropharyngealer Dysphagien. HNO 53: 661–672

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Fischer Y, Neagos A, Pirsig W (2005) Schlafbezogene Atemstörungen. Schlafanamnesebögen und klinische Befunderhebung im Rahmen der Stufendiagnostik. HNO 53: 995–1010

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Fischer Y, Neagos A, Gronau S et al. (2006) Variabilität klinischer Befunde bei Patienten mit schlafbezogenen Atmungsstörungen in Abhängigkeit vom Untersucher. Laryngorhinootologie 85: 338–343

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Fuerderer S, Eysel-Gosepath K, Schröder U et al. (2004) Retro-pharyngeal obstruction in association with osteophytes of the cervical spine. J Bone Joint Surg Br 86: 837–840

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Hörmann K, Maurer JT, Baisch A (2004) Schnarchen/Schlafapnoe – chirurgisch heilbar? HNO 52: 807–812

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kasper D, Hermichen H, Köster R et al. (2002) Manifestationsformen der diffusen idiopathischen Skeletthyperostose (M. Forestier) in der HNO-Heilkunde. HNO 50: 978–983

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Manceau A, Beutter P, Lescanne E (2002) Cervical osteophytes and ENT disease: three surgery cases. Ann Otolaryngol Chir Cervicofac 119: 44–51

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Marks B, Schober E, Swoboda H (1998) Diffuse idiopathic skeletal hyperostosis causing obstructing laryngeal edema. Eur Arch Otorhinolaryngol 255: 256–258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Maurer JT, Hörmann K (1998) Diagnostik und Therapie von schlafbezogenen Atmungsstörungen, Teil 1: Begriffliche Systematik. HNO 46: 958–968

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. McCafferty RR, Harrison MJ, Tamas LB et al. (1995) Ossification of the anterior longitudinal ligament and Forestier’s disease: an analysis of seven cases. J Neurosurg 83: 13–17

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Motsch C, Graßhoff H, Freigang B (1999) Diagnostik und operative Therapie der hyperostotischen Spondylose der Halswirbelsäule. Laryngorhinootologie 78: 150–154

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Phillip A, Vollrath M (1989) Die diffuse idiopathische Skeletthyperostose als Ursache der Dysphagie. HNO 37: 179–181

    Google Scholar 

  15. Rasinger GA, Kotz R (1985) Operative therapy of dysphagia caused by cervical spondylophytes. HNO 33: 224–227

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schmäl F, Stoll W (2002) Differenzialdiagnose und Management retropharyngealer Raumforderungen. HNO 50: 418–423

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Verse T, Pirsig W (2001) Aktuelles zur Diagnostik schlafbezogener Atmungsstörungen. HNO 49: 6–11

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Wirth CJ, Dambacher MA (1992) Erworbene Skelettsystemerkrankungen. In: Jäger M, Wirth CJ (Hrsg) Praxis der Orthopädie (2. Aufl.). Thieme, Stuttgart, S 376

Download references

Interessenkonflikt

Keine Angaben

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Eysel-Gosepath.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Eysel-Gosepath, K., Fürderer, S., Delank, KS. et al. Spondylophytäre Atem- und Schlafstörungen. HNO 55, 997–1000 (2007). https://doi.org/10.1007/s00106-007-1558-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-007-1558-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation