Skip to main content
Log in

Maligne Nasennebenhöhlentumoren

Diagnostik, Therapie und Ergebnisse

Malignant paranasal sinus tumors

Diagnosis, therapy and results

  • Originalien
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund:

Maligne Nasennebenhöhlentumoren weisen bei Diagnosestellung meistens ein fortgeschrittenes Tumorwachstum auf und haben so, trotz Fortschritten in Diagnostik und Therapie, unverändert eine schlechte Prognose.

Patienten und Methoden:

In den letzten 10 Jahren wurden 63 Patienten mit malignen Nasennebenhöhlentumoren an der Würzburger Univ.-HNO-Klinik behandelt. Histologisch fanden sich am häufigsten Adenokarzinome (24%), Plattenepithelkarzinome (22%) und maligne Melanome (19%). 33% der Patienten wiesen eine berufliche Prädisposition (Holz- oder Metallverarbeitung) auf. In 95% lagen fortgeschrittene Tumoren der Stadien T3 oder T4 vor. Der Nachuntersuchungszeitraum betrug im Mittel 4 Jahre.

Ergebnisse:

Bei 87% der Patienten (n=55) erfolgte eine Tumorresektion unter kurativer Zielsetzung mit postoperativer Radiatio. Die kombinierte operative und strahlentherapeutische Behandlung erbrachte eine Fünf-Jahres-Überlebensrate von 67% (in-sano-Resektionen: 77%, non-in-sano-Resektionen: 56%). Bei 38% der unter kurativer Zielsetzung operierten Patienten (n=55) traten lokale Rezidive auf, welche am häufigsten im ersten (46%) und im zweiten postoperativen Jahr (31%) diagnostiziert wurden.

Schlussfolgerung:

Die Prognose maligner Nasennebenhöhlentumoren hängt entscheidend von der Kontrolle des lokalen Tumorgeschehens ab. Die verbesserten Möglichkeiten einer chirurgischen Sanierung in Kombination mit einer modernen Strahlentherapie sollten ausgeschöpft werden, um eine anhaltende Remission erzielen zu können.

Abstract

Background:

Malignant neoplasmas of the paranasal sinuses are rare and present usually in advanced tumor stage due to the lack of early clinical symptoms.

Patients and Methods:

In the last 10 years, 63 patients with paranasal malignancies were treated at the Department of Otolaryngology, Head and Neck Surgery of the University of Würzburg. 33% of the patients showed an occupational exposition (wood-processing or metal industry). At the time of the first visit to our institution 95% of the patients presented with an extensive disease, staged T3 and T4. Adenocarcinoma (24%), squamous cell carcinoma (22%) and malignant melanoma (19%) were the most common histologies. Surgery combined with radiotherapy was the treatment strategy in 55 patients (87%).

Results:

Patients with a complete surgical resection showed a higher 5-year-survival rate (77%) than patients with an incomplete resection (56%). In 38% (n=21) of the patients treated with surgery and radiotherapy, a local recurrence of the tumor was observed. This recurrence localised in the skull base and/or the orbita/periorbita occurred most frequently in the first (46%) or the second year (31%).

Conclusion:

The prognosis of malignant paranasal tumors depends mainly on the control of the local tumor growth. Modern strategies of surgical treatment in combination with radiotherapy need to be implemented in an effort to achieve a continuous remission.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Ayomamitis A, Parker L, Havas T (1988) The epidemiology of malignant neoplasms of the nasal cavities, the paranasal sinuses and the middle ear in Canada. Arch Otorhinolaryngol 244: 367–371

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Berghaus A (1990) Midfacial degloving. HNO 38: 7–11

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bingham BJ, Griffiths MV (1989) Sublabial rhinotomy with septal transfixion as an approach to the nasal fossa, paranasal sinuses and nasopharynx. J Laryngol Otol 103: 661–663

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bridger GP, Kwok B, Baldwin M, Williams JR, Smee RI (2000) Craniofacial resection for paranasal sinus cancers. Head Neck 22: 772–780

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Brinton LA, Blot WJ, Becker JA, Winn DM, Browder JP, Farmer JC Jr, Fraumeni JF Jr (1984) A case control study of cancers in the nasal cavity and paranasal sinuses. Am J Epidemiol 119: 896–906

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Carrau RL, Segas J, Nuss DW, Synderman CH, Janecka IP, Myers EN (1999) Squamous cell carcinoma of the sinonasal tract invading the orbit. Laryngoscope 109: 230–235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Deschler DG, Gutin PH, Mamelak AN, Mc Dermott MW, Kaplan MJ (1996) Complications of anterior skull base surgery. Skull Base Surg 6: 113–118

    Google Scholar 

  8. Donald PJ (1999) Complications in skull base surgery for malignancy. Laryngoscope 109: 1959–1966

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Draf W, Berghaus A (1993) Tumoren und Pseudotumoren der frontalen Schädelbasis, ausgehend von der Nase, den Nasennebenhöhlen und dem Nasenrachenraum. Eur Arch Otorhinolaryngol Suppl 1: 105–203

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Dulguerov P, Jacobsen MS, Allal AS, Lehmann W, Calcaterra T (2001) Nasal and paranasal sinus carcinoma: are we making progress? A series of 220 patients and a systematic review. Cancer 92: 3012–3029

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Fitzek MM, Thornton AF, Varvares M, Ancukiewicz M, Mcintyre J, Rosenthal S, Joseph M, Amrein P (2002) Neuroendocrine tumors of the sinonasal tract. Results of a prospective study incorporating chemotherapy, surgery and combined proton-photon radiotherapy. Cancer 94: 2623–2634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Gosepath J, Mann W (1998) Nasennebenhöhlenkarzinom mit orbitaler Beteiligung. HNO 46: 592–595

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Harbo G, Grau C, Bundgaard T, Overgaard M, Elbrond O, Sogaard H, Overgaard J (1997) Cancer of the nasal cavity and paranasal sinuses. A clinico-pathological study of 277 patients. Acta Oncol 36: 45–50

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Hayes RB, Kardaun WPF, Bruyn A (1987) Tobacco use and sinunasal cancer: a case-control study. Br J Cancer 56: 843–846

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Hosemann W, Dammer R, Bloß HG, Fietkau R (2002) Therapie maligner Tumoren im Bereich der Nasennebenhöhlen. HNO 50: 578–593

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Ichimura K, Sasaki T, Nakatsuka T, Nibu K (1998) Analysis of tumor recurrence following anterior skull base surgery. Eur Arch Otorhinolaryngol 255: 155–162

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Imola MJ, Schramm VL (2002) Orbital preservation in surgical management of sinonasal malignancy. Laryngoscope 112: 1357–1365

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Janecka IP, Sen C, Sekhar L, Curtin H (1994) Treatment of paranasal sinus cancer with cranial base surgery results. Laryngoscope 104: 553–555

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Katz TS, Mendenhall WM, Morris CG, Amdur RJ, Hinerman RW, Villaret DB (2002) Malignant tumors of the nasal cavity and paranasal sinuses. Head Neck 24: 821–829

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Kühn UA, Mann WJ, Amedee RG (2001) Endonasal approach for nasal and paranasal sinus tumor removal. ORL 63: 366–371

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Lloyd G, Lund VJ, Howard D, Savy L (2000) Optimum imaging for sinonasal malignancy. J Laryngol Otol 114: 557–562

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Malker HSR, McLaughin JK, Blott JW, Weiner JA, Malker BK, Ericcson JLE, Stone BJ (1986) Nasal cancer and occupation in Sweden. 1961–1979. Am J Industr Med 9: 477–485

    CAS  Google Scholar 

  23. McCary WS, Levine PA, Cantrell RW (1996) Preservation of the eye in the treatment of sinonasal malignant neoplasms with orbital involvement. A confirmation of the original treatise. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 122: 657–659

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Myers LL, Nussenbaum B, Bradford CR, Teknos T, Esclamado RM, Wolf GT (2002) Paranasal sinus malignancies: an 18 year single institution experience. Laryngoscope 112: 1964-1969

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Perry C, Levine PA, Williamson BR, Cantrell RW (1988) Preservation of the eye in paranasal cancer surgery. Arch Otolarngol Head Neck Surg 114: 632–634

    CAS  Google Scholar 

  26. Proulx GM, Caudra-Garcia I, Ferry J, Harris N, Greco WR, Kaya U, Wang CC (2003) Lymphoma of the nasal cavity and paranasal sinuses: treatment outcome of early-stage disease. Am J Clin Oncol 26: 6–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Rice DH, Stanley RB (1999) Surgical therapy of tumors of the nasal cavity, ethmoid sinus, and maxillary sinus. In: Thawley SE, Panje WR, BatsakisJG, Lindberg RD (eds) Comprehensive management of head and neck tumors. Saunders, Philadelphia, pp 558–581

  28. Rischin D, Porceddu S, Peters L, Martin, J, Corry, J, Weih L (2004) Promising results with chemoradiation in patients with sinonasal undifferentiated carcinoma. Head Neck 26: 435–441

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Shah JP, Kraus DH, Bilsky MH, Gutin PH, Harrison LH, Strong EW (1997) Craniofacial resection for malignant tumors involving the anterior skull base. Arch Otolaryngol Head Neck 123: 1312–1317

    CAS  Google Scholar 

  30. Sisson GA, Toriumi DM, Atiyah RA (1989) Paranasal sinus malignancy: a comprehensive update. Laryngoscope 99: 143–150

    PubMed  Google Scholar 

  31. Stern SJ, Hann E (1996) Cancer of the nasal cavity and paranasal sinuses. In: Myers EN, Suen JY (eds) Cancer of the head and neck. Saunders, Philadelphia, pp 205–233

  32. Tabb HG, Barranco SJ (1971) Cancer of the maxillary sinus: an analysis of 108 cases. Laryngoscope 81: 818–827

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Vader JP, Minder CE (1987) Die Sterblichkeit an Krebsen der Nasen- und Nasennebenhöhlen bei Schweizer Schreinern. Schweiz Med Wochenschr 117: 481–486

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Völter C, Baier G, Hoppe F, Schwager K, Helms J (2001) Diagnostik, Therapie und Ergebnisse in der Behandlung maligner Schädelbasistumoren. Laryngorhinootologie 80: 512–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Zbären P, Richard JM, Schwab G, Mamelle G (1987) Malignome der Nase und Nasennebenhöhlen. HNO 35: 246–249

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to G. Baier.

Additional information

Teile dieser Arbeit wurden auf der 73. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals- Chirurgie vom 08.–12.05.2003 in Dresden vorgetragen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Baier, G., Völter, C., Steigerwald, I. et al. Maligne Nasennebenhöhlentumoren. HNO 53, 957–965 (2005). https://doi.org/10.1007/s00106-005-1251-0

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-005-1251-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation