Zusammenfassung
Die Anwendung von Botulinumtoxin ist weit verbreitet und in der ästhetischen Medizin zu einem Massenphänomen geworden. Inzwischen liegt ein großer Erkenntnisgewinn zu biopsychosozialen Effekten und Auswirkungen einer Botulinumtoxin-Anwendung, besonders die Beeinflussung der bidirektionalen Wechselwirkungen von Mimik und Emotion – dem Facial-Feedback – und Mimikry vor. Botulinumtoxin kann zu Störungen der Gesichtsharmonie führen und ein falsches Lachen oder eingefrorenes Gesicht („frozen face“) bedingen. Daraus können komplexe psychosoziale Störungen folgen, die soziale Interaktionen beeinflussen und eine emotionale Verflachung bedingen. Demnach stellt sich die Frage, inwieweit Botulinumtoxin in der ästhetischen Dermatologie zukünftig wieder verlassen wird und einen Irrweg darstellt.
Abstract
Botulinum toxin is widely used and has become a popular mass phenomenon in aesthetic medicine. Considerable scientific data concerning the biopsychosocial impact of botulinum toxin use have become available. The bidirectional interaction of mimic and emotion, described as the facial feedback hypothesis, is particularly influenced, as is mimicry. Furthermore, botulinum toxin can cause dysfunction of face harmony including false laughing or the “frozen face”. As a result, complex psychosocial disturbances can occur and may affect social interaction and cause flattening of affect. Thus one must ask whether in the future botulinum toxin will continue to be employed in aesthetic dermatology or perhaps be regarded as a misguided path.
Literatur
Alam J (2008) Botulinum toxin and the facial feedback hypothesis: can looking better make you feel happier? J Am Acad Dermatol 58(6):1061–1072
Davis JI, Senghas A, Brandt F, Ochsner KN (2010) The effects of BOTOX injections on emotional experience. Emotion 10(3):433–440
Doya K (2007) Reinforcement learning: computational theory and biological mechanisms. HFSP J 1:30–40
Finzi E, Wasserman E (2006) Treatment of depression with botulinum toxin A: a case series. Dermatol Surg 32(5):645–650
Han C, Park GY, Wang SM et al (2012) Can botulinum toxin improve mood in depressed patients? Expert Rev Neurother 12(9):1049–1051
Harth W, Linse R (2001) Botulinophilia: contraindication for therapy with botulinum toxin. Int J Clin Pharmacol Ther 39(10):460–463
Harth W, Seikowski K, Hermes B, Gieler U (2008) New lifestyle drugs and somatoform disorders in dermatology. J Eur Acad Dermatol Venereol 22(2):141–149
Havas DA, Glenberg AM, Gutowski KA et al (2010) Cosmetic use of botulinum toxin-a affects processing of emotional language. Psychol Sci 21(7):895–900
Hennenlotter A, Dresel C, Castrop F et al (2009) The link between facial feedback and neural activity within central circuitries of emotion – new insights from botulinum toxin-induced denervation of frown muscles. Cereb Cortex 19(3):537–542
Hill A (2003) Actors warned to keep off the Botox. The Observer, Sunday 9 February 2003. http://www.guardian.co.uk/uk/2003/feb/09/film.filmnews
Lewis MB (2012) Exploring the positive and negative implications of facial feedback. Emotion 12:852–859
Philipp-Dormston WG, Bergfeld D, Sommer B (2013) Konsensusempfehlungen zur Behandlung mit Onabotulinumtoxin A in der ästhetischen Medizin. J Dtsch Dermatol Ges 11(Suppl 1):7
Sader R (2011) Überlegungen zu Normativität und Konsumdenken bei der ästhetischen Behandlung des Gesichts. J Asthet Chir 4:84–89
Wollmer MA, Boer C de, Kalak N et al (2012) Facing depression with botulinum toxin: a randomized controlled trial. J Psychiatr Res 46(5):574–581
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Harth, W. Botulinumtoxin als Irrweg. Hautarzt 64, 410–413 (2013). https://doi.org/10.1007/s00105-012-2493-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-012-2493-x