Zusammenfassung
Der Lichen simplex chronicus (LSC) im Analbereich zeichnet sich durch massiven Juckreiz, ständiges Kratzen und den chronischen Verlauf aus. Histologisch zeigt sich eine pseudoepitheliale Hyperplasie. Sowohl die korrekte Diagnosestellung als auch die Therapie des analen LSC sind mitunter schwierig. Differenzialdiagnostisch muss der LSC von einem verrukösen Lichen ruber und einem Plattenepithelkarzinom abgegrenzt werden. Anhand von 3 Fallpräsentationen werden Pathogenese, Diagnostik, Differenzialdiagnosen sowie Therapiemodalitäten des Lichen simplex chronicus im Analbereich erläutert.
Abstract
Lichen simplex chronicus (LSC) of the anal region is characterized by massive pruritus, constant itching and a chronic course. Histology is notable for a pseudoepitheliomatous hyperplasia. Correct diagnosis as well as therapy of anal LSC sometimes is difficult. Differential diagnostic considerations include verrucous lichen planus and squamous cell carcinoma. We present three cases and then summarize pathogenesis, diagnostics, differential diagnoses and therapeutic options for lichen simplex chronicus of the anal region.
Literatur
Aschoff R, Wozel G (2007) Topical tacrolimus for the treatment of lichen simplex chronicus. J Dermatolog Treat 18:115–117
Cohen AD, Vander T, Medvendovsky E et al (2005) Neuropathic scrotal pruritus: anogenital pruritus is a symptom of lumbosacral radiculopathy. J Am Acad Dermatol 52:61–66
Diepgen TL, Fartasch M, Hornstein OP (1991) Kriterien zur Beurteilung der atopischen Hautdiathese. Dermatosen 39:79–83
Etter L, Myers SA (2002) Pruritus in systemic disease: mechanisms and management. Dermatol Clin 20:459–472, vi–vii
Funaro D (2004) Lichen sclerosus: a review and practical approach. Dermatol Ther 17:28–37
Goldstein AT, Parneix-Spake A, Mccormick CL et al (2007) Pimecrolimus cream 1% for treatment of vulvar lichen simplex chronicus: an open-label, preliminary trial. Gynecol Obstet Invest 64:180–186
Harth W, Hermes B, Seikowski K et al (2007) Nihilodermia in psychodermatology. Hautarzt 58:427–434
Lynch PJ (2004) Lichen simplex chronicus (atopic/neurodermatitis) of the anogenital region. Dermatol Ther 17:8–19
Novak N, Bieber T (2000) The skin as a target for allergic diseases. Allergy 55:103–107
Regauer S, Liegl B, Reich O et al (2004) Vulvar lichen sclerosus. The importance of early clinical and histological diagnosis. Hautarzt 55:158–164
Schmelz M (2005) Itch and pain. Dermatol Ther 18:304–307
Stander S, Weisshaar E, Steinhof M et al (2003) Pruritus – pathophysiology, clinical features and therapy – an overview. J Dtsch Dermatol Ges 1:105–118
Urashima R, Mihara M (1998) Cutaneous nerves in atopic dermatitis. A histological, immunohistochemical and electron microscopic study. Virchows Arch 432:363–370
Vermaat H, Smienk F, Rustemeyer T et al (2008) Anogenital allergic contact dermatitis, the role of spices and flavour allergy. Contact Dermatitis 59:233–237
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Pleimes, M., Wiedemeyer, K. & Hartschuh, W. Lichen simplex chronicus des Analbereiches und seine Differenzialdiagnosen. Hautarzt 60, 907–912 (2009). https://doi.org/10.1007/s00105-009-1728-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-009-1728-y