Skip to main content
Log in

Postoperative Nausea und Emesis (PONV) Klinische Bedeutung, Grundlagen, Prophylaxe und Therapie

Klinische Bedeutung, Grundlagen, Prophylaxe und Therapie

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract.

Introduction: The incidence of postoperative nausea and vomiting (PONV) of in- and outpatient surgical patients is about 30 % (range 2–45 %). Methods: Based on etiology, anatomy and physiology, this review article provides a critical evaluation of the present PONV literature with the aim of outlining current prophylaxis and treatment strategies. Results: PONV is often associated with postoperative pain and its treatment. Patients are often more compromised by PONV than by postoperative pain. Surveys demonstrate that 78 % of the surgeons consider PONV to be a relevant problem in clinical practice; 82 % argue for better management of PONV. However, only 28 % of the general surgical patients with PONV received sufficient antiemetic therapy. Studies demonstrate that the prophylactic use of antiemetics in patients at risk can lead to complete symptom control in 85 % of the cases. Combination therapy of different antiemetic strategies can further increase the rate up to 96 %. Conclusion: There is a need for surgeons to pay more attention to patient-related symptoms.

Zusammenfassung.

Einleitung: Die Incidenz von postoperativer Übelkeit und Erbrechen (PONV) liegt sowohl bei ambulanten als auch bei stationär chirurgischen Patienten im Mittel bei 30 % (Bereich 2–45 %). Methoden: Basierend auf ätiologischen, anatomischen und physiologischen Grundlagen soll diese Übersichtsarbeit in einer kritischen Literaturanalyse die aktuellen Prophylaxe- und Therapiemöglichkeiten aufzeigen. Ergebnisse: PONV tritt häufig mit postoperativen Schmerzen und deren Therapie vergesellschaftet auf und belästigt den Patienten oftmals mehr als der postoperative Schmerz. Umfragen zeigen, daß 78 % der Chirurgen PONV als ein relevantes, tägliches Problem ansehen; 82 % sehen den Bedarf für ein besseres PONV-Management. Demgegenüber erhalten nur 28 % der Patienten mit Übelkeit und Erbrechen auch tatsächlich eine Antiemeticatherapie (Allgemeinchirurgie). Weitere Studien zeigen, daß eine prophylaktische Antiemeticagabe bei Risikopatienten in der Allgemeinchirurgie in 85 % Symptomfreiheit gewährleistet und eine Antiemeticakombination in 96 % Therapieerfolg bei PONV-gefährdeten Eingriffen erbringen kann. Schlußfolgerungen: Die Beseitigung dieser peri- und postoperativen Patientensymptome hat einen hohen Stellenwert bei Patienten. Ein stärkeres Problembewußtsein seitens der Chirurgen ist zu fordern.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Simanski, C., Waldvogel, H. & Neugebauer, E. Postoperative Nausea und Emesis (PONV) Klinische Bedeutung, Grundlagen, Prophylaxe und Therapie. Chirurg 72, 1417–1426 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170005

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170005

Navigation